Trondheim – 16.10.02 Bruk av mobile enheter i DNV: erfaringer og strategi Erik Hansen – DNV Software.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Mobile løsninger i EB Bent Gabrielsen 2. okt
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
BankID i Vital Forsikring ASA
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Litt enklere, litt smartere!
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
ABB AS Divisjon Kraft Forretningsenhet Krafttransformatorer, Drammen

Standardisert arbeid.
NordiConsult Feltløsning
Avdeling i Varberg, Sverige Partner med IBM
Leverandørseminar Harald Anthonsen
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
IBM Global Services JavaOne 2007 Ole André Scheie IBM GBS.
Bruk av MS Project 2003 Server til Målrettet prosjekt styring Ulrika Johansson, Project Manager -DNV IT Solution.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Menigheter i Forvandling Å bygge bro mellom Guds rike og vår tids kultur gjennom organisasjonsforvandling.
Fremgangsmåte for å bruke T-DOC Web-modul Trondheim, 10. juni 2010
Eksterne virkninger og offentlige goder
Kapittel 14 Simulering.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Prosjekt 45e - WebConcret
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Copyright © 2003 Systek i Industrien Johannes Brodwall Systek AS.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Velkommen! 4/4/2017.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
1 Interkodex forhandler MARS Del 1 Nyheter, praktiskinfo, trender.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Hvorfor bruke tid på testing ?
Håndholdte terminaler og utnyttelse av mobil teknologi Nils Petter Johnsen Product Market Manager Telenor Norge.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Tema: Universell design Rune Runnestø Mem Thi Van Seminar om utfordringer og muligheter innen Universell utforming av IKT 5. Mars 2009.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Dagligbankundersøkelsen 2014
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
TelePOS GSM/GPS-posisjoneringssystem for Telenor Mobil. Implementert i Java som en webservice med klient. Hovedprosjekt - Gruppe 17E AITeL – HiST 3DSU.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
IT i Forskning Nasjonalt Internasjonalt TSD MUSIT KURS + Rådgivning
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Camilla Hall-Henriksen
Infor Enterprise Asset Management Roadmap
RASKESTE VEI FRA TALE TIL TEKST!
Utskrift av presentasjonen:

Trondheim – Bruk av mobile enheter i DNV: erfaringer og strategi Erik Hansen – DNV Software

Slide 2 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold

Slide 3 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold

Slide 4 Forretningsrom Maritim 38% Industri 37% Olje, Gass & Prosess 22% Div. 3%

Slide 5 Blokk & blyant Lykt Hammer Nauticus Sjekklister Hansker & Hjelm Surveyor – uforandret i årtider... Mobiltelefon

Slide 6 Fakta inspektører utfører ca inspeksjoner årlig 5000 skip er klassifisert av DNV (15,6% av verdens flåte) Skipsinspeksjoner er globale desentraliserte aktiviteter Tidsforbruk: noen timer -> 1-2 dager = Veldig distribuert & mobilt arbeid ! Nauticus driftes fra Høvik

Slide 7 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold

Slide 8 Status: Visjon…. ….eller virkelighet ?

Slide 9 Wearable Computer from IBM En komprimert ThinkPad 560X med headmounted display (Colour 1024x860 pix., 300 g, Win. 98)

Slide 10 Wearable PC tilpasset DNV bruksområder Tastatur Mus IBM Wearable PC Mouse Øyeskjerm Innebygget kamera Mikrofon

Slide 11 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold

Slide 12 Erfaringer med Wearable PC Uhåndterlig, kostbart Ikke robust nok til vårt bruk Ingen merkbar reduksjon på inspeksjonstiden Programvare ikke tilpasset GUI uten mus Manglende brukervennlighet Mangel på integrasjon, ingen ’Shared View’ God profilering av DNV Økt motivasjon        

Slide 13 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold

Slide 14 Tradisjonelle Utfordringer Informasjonen på kontoret eller på papir - kopi på Laptop Sjekklister på papir - dobbeltarbeid - Mulighet for feilregistrering Nye inspeksjoner blir prioritert uten at tidligere arbeid blir ferdig - kundemisnøye - frustrasjon blant inspektører • Utilgjengelige informasjonskilder

Slide 15 Målsetning Servicekvalitet: Raskere leveranser Bedre kvalitet / mindre feil Forenklede arbeidsoperasjoner Bedre rådgivning basert på bedre informasjon Detention ratio

Slide 16 År 2001: DNV Regler & Instruksjoner på PDA

Slide 17 …interaksjon via PDA: Shared view (PC, PDA) Video konferanse via ‘PDA phone’ Automatisert posisjonering Nauticus tynne klienter on PDAs (.net for Win CE).

Slide 18 Utgangspunkt Løsninger Erfaringer Nye Muligheter Web-baserte Tjenester Innhold

Slide 19 Trender

Slide 20 Trender

Slide 21 Eksempel Web-basert Tjeneste Kredittsjekk som oppfyller disse kriterier:  I.h.t. xyz standard  Respons < 10ms  Tilgjenglighet =>95%  Lavest pris Standard = xyz Kost = 5 Response = 1ms Tilgjenglighet = 95% Standard = xyz Kost = 5 Respons = 4ms Tilgjenglighet = 98% Standard = xyz Kost = 3 Respons = 8ms Tilgjenglighet = 99.4%   UDDI Katalog Kreditt Sjekk A Kreditt Sjekk B Kreditt Sjekk C

Slide 22 Web Services fra DNV

Slide 23 Life-cycle Approach to Hull Maintenance learning Plan Inspection  To maintenance strategy  Previous findings  Maintenance history  Operation Maintenance Strategy  Define Acceptance Criteria  Define Inspections  Define Inspection Intervals  Make Inspection Manual Planned maintenance Specification  Repair templates  Follow-up deficiencies  Build repair specification  Cost control  Work order Maintenance execution  Record coating appliance  Blasting  Steel Renewal  Record new findings  Documentation & report Inspection  Coating  Corrosion  Anodes  Cracks  Sacrificial Anodes  Assessment of pipings  Report

For mer informasjon om mobile enheter besøk vår web side på: