Grunnleggende kurs i skjermkjøring
Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte at det er i bedre stand til å fly og lande skjermen uten å sette seg selv eller andre i farlige situasjoner.
Delmål Deltakerne skal i etterkant av kurset være i stand til å lage sin egen innflygningsplan, beholde rekkefølgen fra utsprang til landing, og demonstrere korrekt landingsteknikk og lande innenfor 20 m fra planlagt landingspunkt.
Program (eksempel) Fredag kl Teori UV-rom Lørdag kl.0900 Oppmøte UV-rom kl.0930 Øvelse nr.1 med videodebrief kl.1130 Øvelse nr. 2 med videodebrief kl.1330 Lunsj kl.1430 Øvelse nr. 3 med videodebrief kl.1630 Øvelse nr. 4 med videodebrief kl.1830 Øvelse nr. 5 med videodebrief Søndag Reservedag kl.0900 Oppmøte UV-rom
Dagens program • Statistikk • Krefter som påvirker skjermen • Type skjermer • Vingebelastning (WL) • Forholdet mellom skjermstørrelser og vingebelastning • Pilotens styremuligheter • Utstyr PAUSE • Et hopp fra A til Å: • Innflygingsmønster • Når det blåser kraftig • Skjermkollisjon • Plan B • Landingsteknikk • Landingsprioriteringer • Progresjon PAUSE • Morgendagens praktiske øvelser • Video
Internasjonale trender Fatale ulykker (%) Bærende skjerm /totalt
Nasjonale trender Elever Dårlig landingsteknikk Manglende flare, for høy flare og usymmetrisk flare. Manglende landingsfall Sving for å unnvike hindring, eller treffer hindring Uerfarne ( hopp) Dårlig flareteknikk fortsatt en viktig årsak til skader. (Utelandinger, lav sving og landing i sving) Mellomerfarne ( hopp) Flere skader på grunn av turbulens. Andelen lav sving øker merkbart, planlagt og ikke-planlagt lav sving. Alvorligheten i skadene øker også. Erfarne ( hopp) Lave svinger er en gjenganger. Andelen planlagte lave svinger øker i forhold til de ikke- planlagte. (Bakre løftestropper. Hindringer.) Eksperter hopp Tendensene ikke like tydelige. Forsatt lav sving, men også hendelser innen demoer, hard landing pga turbulens og hindringer. Skjermkollisjon
Hvorfor flyr skjermen?
Type skjermer • 7 eller 9 celler • Rektangulære skjermer • Semi-elliptiske og elliptiske skjermer • Skjermer med duk av F-111 • Skjermer med duk av 0-porøsitet • Crossbraced
Vingebelastning (WL) Beregnes ved: (Hopperens vekt + 12kg) x 2.2 = exitvekt i pund WL = exitvekt i pund ÷ skjermstørrelse Eksempel: hopperens vekt 75 kg, skjermstørrelse 170: WL = ÷ 170 = 1.13
Forhold mellom skjermstørrelse og vingebelastning • To personer med samme WL men forskjellig skjermstørrelse vil oppleve svært forskjellige egenskaper. • En mindre skjerm vil svinge raskere • En mindre skjerm vil stupe mer
Bestemmelser for skjermstørrelser
Pilotens styremuligheter
Utstyr
10 minutter pause
Nå skal vi ut å fly
Planlegge skjermtur
Før du går i flyet?
I flyet?
Etter åpning?
Under skjerm?
Hvordan komme seg til hoppfeltet Brian Germain
©Brian Germain
”Accuracy trick”
Landingsmønster
Landingsmønster for lav
Landingsmønster for høy
Skjermkollisjon
Plan B
Landingsteknikk 4 faser 1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning
1.Innflyging
2. Utflating
3. Swoop
4. Avslutning
1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning
Landingsprioriteringer 1.Land på et åpent område 2.Land med skjermen rett over hodet (ikke i sving) 3.Land mot vinden
Progresjon
10 minutter pause
Praktiske øvelser
Hopp nr. 1 Landing og flare (øvelse 1)
Hopp nr. 2 Flygning på dyp brems og stall (øvelse 2 og 3)
Hopp nr. 3 Styringsteknikk (øvelse 7 og 9)
Hopp nr. 4 Unnamanøver: svingreversering (øvelse 6)
Hopp nr. 5 Valgfri øvelse (øvelse 1-10)
Videoer