Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Landinger og Avganger.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2013.
Landingsteknikker.
1 Tiltak skjermkjøring F/NLF Fagseminar 2012 kl
Industrilederskolen® Praktisk innføring i ledelse av Moderne produksjon gjennom LEAN God verdistrøm gir god trivsel!
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
KOMPETANSEMÅL OG LÆRINGSMÅL ELEKTRISITET OG STRØMKRETSER
Høgskolen i Telemark Et tiltak i likestillingsarbeidet ved HiT Hvor ligger hunnen begravet? Hotell Wasilioff, Stavern mars 2005.
Plan for Barcatur  Program august  Tirsdag kl Avreise fra Shell. (Fly Rygge-Girona )  Onsdag kl Frokost  Onsdag kl
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 St.dir. A-sertifikat mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
Flytting i et segregert bylandskap
SEPTEMBER 2010 Bråta KulturtorgSolberglia bo- og aktivitetssenter Torsdag 2. september kl Allsangskonsert med Tor Olsen. Har du lyst til å teste.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
ØSTENSJØ ROTARY KLUBB inviterer til RYLA – 13. april 2008 Sørmarka Kurs og Konferansesenter, Enebakkveien Siggerud Tittel på seminaret:
Vollen sprintcup Agenda  Fordele hovedoppgaver  Møte/ tidsplan  Utarbeide mannskapsliste  Materiell behov.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat
I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK.
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2010 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
”Styringsteknikk og observasjon” Forslag til ny leksjon 6 Jan Erik Dietrichson Februar 2008.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
1 Perspektiver for framtidas HMS Sikkerhetsforums årskonferanse oktober Atlantic Hall, Stavanger Målsetting og forventninger ( )
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS KAP. 9
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
1 Endringer håndbok Skjermkjøring Endre Jacobsen F/NLF fagseminar 2013.
1 Akustiske høydevarslere for elever Endre Jacobsen Voss FSK F/NLF fagseminar 2012.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2012 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2011 Marianne Nilsen Kvande, NTNU FSK.
Overtrening Av: Patrulje Ekorn
SAMLING PÅ GOMOBU 20. – 22. NOVEMBER 2009 Gruppe 7-10 år: Endelig er det tid for Gomobu-samling og på med skiene! Vi skal trene både skøyting og klassisk.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Velkommen til Spesialteamsamling august 2014 Hammerfest NORSK OLJEVERNFORENING FOR OPERATØRSELSKAP.
Program 25. september – 0910 Velkommen
Grunnkurs Ledelse Semestersamling høst 2010 Henriette C. Piene Grønvold, fagsjef.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Fallskjermseksjonen Hoppstatistikk og hendelser 2014.
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
NJFF Rogaland. Skolekontakt Ansatt i 100% stilling Gratis tilbud for skolene Hadde i 2008 –97 skoledager –61 skoler –Ca 2300 elever.
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN DESEMBER 2014 Gruppe: 3. / 9 år Trenere: Elias, Pål Christian og Jostein Endelig på snø – fantastiske forhold.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
A-LISENS KURS NORGES LUFTSPORTFORBUND. Organisasjon, krav, sikkerhet - Rettigheter og begrensninger - Skjermkjøring 1t 45 minDiskusjon Materiell, kjøp.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Tema: Coaching – ”Fra sjef til leder” Modul
Presiseringer / endringer i reglement
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Statistikk 2017.
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Ulykker i industrien Er du forberedt?.
Vi har følgende temaer:
NORGES LUFTSPORTFORBUND
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende kurs i skjermkjøring

Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte at det er i bedre stand til å fly og lande skjermen uten å sette seg selv eller andre i farlige situasjoner.

Delmål Deltakerne skal i etterkant av kurset være i stand til å lage sin egen innflygningsplan, beholde rekkefølgen fra utsprang til landing, og demonstrere korrekt landingsteknikk og lande innenfor 20 m fra planlagt landingspunkt.

Program (eksempel) Fredag kl Teori UV-rom Lørdag kl.0900 Oppmøte UV-rom kl.0930 Øvelse nr.1 med videodebrief kl.1130 Øvelse nr. 2 med videodebrief kl.1330 Lunsj kl.1430 Øvelse nr. 3 med videodebrief kl.1630 Øvelse nr. 4 med videodebrief kl.1830 Øvelse nr. 5 med videodebrief Søndag Reservedag kl.0900 Oppmøte UV-rom

Dagens program • Statistikk • Krefter som påvirker skjermen • Type skjermer • Vingebelastning (WL) • Forholdet mellom skjermstørrelser og vingebelastning • Pilotens styremuligheter • Utstyr PAUSE • Et hopp fra A til Å: • Innflygingsmønster • Når det blåser kraftig • Skjermkollisjon • Plan B • Landingsteknikk • Landingsprioriteringer • Progresjon PAUSE • Morgendagens praktiske øvelser • Video

Internasjonale trender Fatale ulykker (%) Bærende skjerm /totalt

Nasjonale trender Elever Dårlig landingsteknikk Manglende flare, for høy flare og usymmetrisk flare. Manglende landingsfall Sving for å unnvike hindring, eller treffer hindring Uerfarne ( hopp) Dårlig flareteknikk fortsatt en viktig årsak til skader. (Utelandinger, lav sving og landing i sving) Mellomerfarne ( hopp) Flere skader på grunn av turbulens. Andelen lav sving øker merkbart, planlagt og ikke-planlagt lav sving. Alvorligheten i skadene øker også. Erfarne ( hopp) Lave svinger er en gjenganger. Andelen planlagte lave svinger øker i forhold til de ikke- planlagte. (Bakre løftestropper. Hindringer.) Eksperter hopp Tendensene ikke like tydelige. Forsatt lav sving, men også hendelser innen demoer, hard landing pga turbulens og hindringer. Skjermkollisjon

Hvorfor flyr skjermen?

Type skjermer • 7 eller 9 celler • Rektangulære skjermer • Semi-elliptiske og elliptiske skjermer • Skjermer med duk av F-111 • Skjermer med duk av 0-porøsitet • Crossbraced

Vingebelastning (WL) Beregnes ved: (Hopperens vekt + 12kg) x 2.2 = exitvekt i pund WL = exitvekt i pund ÷ skjermstørrelse Eksempel: hopperens vekt 75 kg, skjermstørrelse 170: WL = ÷ 170 = 1.13

Forhold mellom skjermstørrelse og vingebelastning • To personer med samme WL men forskjellig skjermstørrelse vil oppleve svært forskjellige egenskaper. • En mindre skjerm vil svinge raskere • En mindre skjerm vil stupe mer

Bestemmelser for skjermstørrelser

Pilotens styremuligheter

Utstyr

10 minutter pause

Nå skal vi ut å fly 

Planlegge skjermtur

Før du går i flyet?

I flyet?

Etter åpning?

Under skjerm?

Hvordan komme seg til hoppfeltet Brian Germain

©Brian Germain

”Accuracy trick”

Landingsmønster

Landingsmønster for lav

Landingsmønster for høy

Skjermkollisjon

Plan B

Landingsteknikk 4 faser 1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning

1.Innflyging

2. Utflating

3. Swoop

4. Avslutning

1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning

Landingsprioriteringer 1.Land på et åpent område 2.Land med skjermen rett over hodet (ikke i sving) 3.Land mot vinden

Progresjon

10 minutter pause

Praktiske øvelser

Hopp nr. 1 Landing og flare (øvelse 1)

Hopp nr. 2 Flygning på dyp brems og stall (øvelse 2 og 3)

Hopp nr. 3 Styringsteknikk (øvelse 7 og 9)

Hopp nr. 4 Unnamanøver: svingreversering (øvelse 6)

Hopp nr. 5 Valgfri øvelse (øvelse 1-10)

Videoer