E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeidsforum for estetiske fag
9/19/11 Webbdagarna 2011 | Betala med mobilen | Copyright 2011 PayEx Betaling 2.0 -Er betalingsløsningene så viktige ?
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Tid: fredag Vi holder dørene åpne fra Sted: Making Waves, Kristian IVs gate 13, Oslo Påmelding:
Landsby: Avansert internasjonalt undervisningsmateriell Henry Valberg, Institutt for produktutvikling og materialer, IVT, NTNU.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Introduksjon til Internett
247bygget.no. 247bygget.no Project & Design Services AS PDS Gruppen Project & Design Services AS PDS Protek AS Ingeniør-, Arkitekt- og Konsulenttjenester.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
EEU program i prosjektledelse NTNU
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
07. oktober Prosjekt 2004 – Når resultatene gjelder! Professor Asbjørn Rolstadås, NTNU Senterleder.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
: del 1 (terningkast 6) Webportal til termbasene våre og de vi forvalter –navn, størrelse, kontaktperson (alias e-post adr.), lenke.
Ny Fronterinnstallasjon
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Åpent seminar eLæring og Virtuelle prosjektorganisasjoner.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU

Innhold  Definisjoner  Drivkrefter bak e-training  Suksessfaktorer  E-training i prosjektledelse  Nye trender  Neste generasjon e-training systemer  M-training

Definisjoner  E-læring er situasjoner hvor både sosial interaksjon og samarbeid og informasjons- og kommunikasjonsteknologi har en grunnleggende rolle i læring og kunnskapsdannelse. (Annita Fjuk, Telenor)

Litt enklere definisjoner  E-læring: Leveranse av faglige innhold via alle elektroniske media –Nett-basert –Video/audio –TV, CD-ROM  Nett-basert = OnLine –Intranett –Internett –Extranet Fjern- undervisning E-læring Nett-basert

Enda mer definisjoner  Synkront: Kommunikasjon mellom læreren og deltakere skjer direkte og i sanntid. Video/audio konferanse. Satellitt overføring. Internett meeting.  Asynkront: Off-Line kommunikasjon. Internett, CD-ROM, Video  E-training: Bedriftsinterne opplæringsprogrammer via e-læring

Drivkrefter bak utvikling av e- training systemer  JIT  Økt konkurranse  Globalisering  Behov for mer fleksibilitet  Tilgjengelighet

Muligheter  Kan raskt tilpasses  Tilgjengelig 52/7/24...….. AAA  Kan levers synkront og asynkront  Lavere driftskostnader

Suksessfaktorer  Content is king  Personlig tilpasning  Multiple teknologier  Fokus på opplevelse  Veiledning og feedback  Integrerbar

Eksempler ….  Prosjektstyring (Nett- basert) Prosjektstyring (Nett- basert) –Hjemmeeksamen. –Ingen tidsfrister –Må avsluttes innen et år fra oppstart. –Personlig veiledning

 Multiple teknologier –Video streaming –Animasjon –Selvtest –Oppgaver og øvinger  Personlig tilpasset

Hybrid Læring  Blanding mellom klasserom undervisning C-læring og e-læring (særlig nett-basert læring) –E-læring kan ikke brukes i alle type fagområder. For eksampel ”forhandlingsteknikk” –Relasjoner –Dialog –Nettverk,....

Eksempler...H-læring  PME –Engelsk språklig –BI/NTNU i samarbeid med Calgary og Cranfiled –Video, internett, tekst, animasjon, samlinger... –Kværner, Norsk Hydro, Statoil –Essential Project Management ProgramEssential Project Management Program –2 kurs pågår ca. 40 studenter –3 kurs er gjennomført ca 60 studenter –7 kurs i 2001 –Advanced Project Management ProgramAdvanced Project Management Program – Pilot pågår ca. 17 studenter –2 kurs i 2001

Trender  Outsourcing  Skift fra “stand-alone course” til komplet/tilpasset e-training program.  Allianser (Content, teknologi, service  Fokus på hybrid-læring  Plattform standardisering

Neste generasjon e-training systemer

Tredje Generasjon systemer?  MBE-systemer MBE-systemer