Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor
Teknologi for et bedre samfunn En retorisk begrepsavklaring: Hva vil det si at tjenester er brukervennlige? 2
Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 3
Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 4 Bedre offentlige tjenester […] IT-løsningene i det offentlige bør i størst mulig grad basere seg på enkle brukergrensesnitt, åpne standarder, alle offentlige instanser må bruke elektronisk saksbehandling, e-faktura bør være et krav i offentlig sektor og informasjon bør kunne flyttes elektronisk fra et system til et annet.
Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 5 Digitaliseringsprogrammet.
Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 6 Hvordan overbevise dere om at brukervennlig er viktig?
Teknologi for et bedre samfunn 7 Temkin, B.D. (2009) Customer experience boosts revenue. Forrester Report, 22. juni, 2009
Teknologi for et bedre samfunn 8
Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 9 Overbeviser dere kanskje ikke om at brukervennlig er viktig? Snakke til hjertet!
Teknologi for et bedre samfunn 10 Digitaliseringsprogrammet.
Teknologi for et bedre samfunn 11 Digitale tjenester er brukervennlige når man ikke fristes til å ringe eller møte opp personlig i utide. X
Teknologi for et bedre samfunn 12 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten Kjøreplan for den neste drøye halvtimen
Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 13
Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 14 Og husk …
Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 15 Eksempel fra nær fortid
Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 16
Teknologi for et bedre samfunn 17
Teknologi for et bedre samfunn 18
Teknologi for et bedre samfunn 19
Teknologi for et bedre samfunn 20
Teknologi for et bedre samfunn 21
Teknologi for et bedre samfunn 22
Teknologi for et bedre samfunn 23
Teknologi for et bedre samfunn 24 Men, heldigvis, verden går fremover.
Teknologi for et bedre samfunn 25
Teknologi for et bedre samfunn 26
Teknologi for et bedre samfunn 27
Teknologi for et bedre samfunn 28
Teknologi for et bedre samfunn 29
Teknologi for et bedre samfunn 30
Teknologi for et bedre samfunn 31
Teknologi for et bedre samfunn 32 Tilsynelatende er det ingen ende på variasjonsmulighetene for å gjøre elektronisk selvbetjening vanskelig
Teknologi for et bedre samfunn 33 Lang og forvirrende løype
Teknologi for et bedre samfunn 34
Teknologi for et bedre samfunn 35
Teknologi for et bedre samfunn 36
Teknologi for et bedre samfunn 37
Teknologi for et bedre samfunn 38
Teknologi for et bedre samfunn 39
Teknologi for et bedre samfunn 40 Gjemme skjemaet i selvbetjenings seksjonen
Teknologi for et bedre samfunn 41
Teknologi for et bedre samfunn 42
Teknologi for et bedre samfunn 43
Teknologi for et bedre samfunn 44
Teknologi for et bedre samfunn 45 Gjemme skjemaet bak en vegg av velment tekst
Teknologi for et bedre samfunn 46
Teknologi for et bedre samfunn 47
Teknologi for et bedre samfunn 48
Teknologi for et bedre samfunn 49
Teknologi for et bedre samfunn 50 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten
Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 51 Bias, R., Mayhew, D.J. (1994) Cost-justifying usability. - Økt salg -Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring
Teknologi for et bedre samfunn 52 Nettbutikken Slik gjennomfører du kjøpet
Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 53 - Økt salg -Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring
Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 54 -Økt salg - Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring
Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 55 Kostnader til utvikling og vedlikehold av brukervennlige digitale løsninger
Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 56 X
Teknologi for et bedre samfunn 57 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten
Teknologi for et bedre samfunn 58 Gjør det enkelt!
Teknologi for et bedre samfunn 59 Bedre offentlige tjenester […] IT-løsningene i det offentlige bør i størst mulig grad basere seg på enkle brukergrensesnitt, åpne standarder, alle offentlige instanser må bruke elektronisk saksbehandling, e-faktura bør være et krav i offentlig sektor og informasjon bør kunne flyttes elektronisk fra et system til et annet. Gjør det enkelt!
Teknologi for et bedre samfunn Skaff deg gode forbilder 60
Teknologi for et bedre samfunn 61
Teknologi for et bedre samfunn 62
Teknologi for et bedre samfunn 63 Se systemet fra brukerens perspektiv
Teknologi for et bedre samfunn Gi noen ansvar for at dine viktigste digitale tjenester er brukervennlige 64
Teknologi for et bedre samfunn 65
Teknologi for et bedre samfunn 66 Den beste barnehagen for ditt barn! Søk om plass Frist for hovedopptaket 1. mars Våre barnehager Søknadsfrister Når får jeg svar Rettigheter Priser Aldersgrupper Læring i barnehagen Tilfredshets- indikatorer
Teknologi for et bedre samfunn 67 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten Konklusjon?
Teknologi for et bedre samfunn Konklusjon 68 Retorisk begrepsavklaring Digitale tjenester er brukervennlige når man ikke fristes til å ringe eller møte opp personlig i utide. Smerten Enkelte digitale tjenester frister til å ringe i utide Husk grunnfjellet Brukervennlige tjenester
Teknologi for et bedre samfunn 69 Takk for oppmerksomheten!