Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Spørreundersøkelse om IA Hva slags type virksomhet arbeider du i? 1 Privat 36,4 % 2 Stat 26,6 % 3 Kommune 28,9 % 4 Organisasjon 7,2 % -1 Vet ikke.
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Institutt for helhetsmedisin
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Aktuell sykefraværsstatistikk Inderøy kommune oppdatert 2009 NAV Arbeidslivssenter Nord-Trøndelag.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor

Teknologi for et bedre samfunn En retorisk begrepsavklaring: Hva vil det si at tjenester er brukervennlige? 2

Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 3

Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 4 Bedre offentlige tjenester […] IT-løsningene i det offentlige bør i størst mulig grad basere seg på enkle brukergrensesnitt, åpne standarder, alle offentlige instanser må bruke elektronisk saksbehandling, e-faktura bør være et krav i offentlig sektor og informasjon bør kunne flyttes elektronisk fra et system til et annet.

Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 5 Digitaliseringsprogrammet.

Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 6 Hvordan overbevise dere om at brukervennlig er viktig?

Teknologi for et bedre samfunn 7 Temkin, B.D. (2009) Customer experience boosts revenue. Forrester Report, 22. juni, 2009

Teknologi for et bedre samfunn 8

Teknologi for et bedre samfunn Det store bildet 9 Overbeviser dere kanskje ikke om at brukervennlig er viktig? Snakke til hjertet!

Teknologi for et bedre samfunn 10 Digitaliseringsprogrammet.

Teknologi for et bedre samfunn 11 Digitale tjenester er brukervennlige når man ikke fristes til å ringe eller møte opp personlig i utide. X

Teknologi for et bedre samfunn 12 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten Kjøreplan for den neste drøye halvtimen

Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 13

Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 14 Og husk …

Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 15 Eksempel fra nær fortid

Teknologi for et bedre samfunn Eksempel: Søke barnehageplass 16

Teknologi for et bedre samfunn 17

Teknologi for et bedre samfunn 18

Teknologi for et bedre samfunn 19

Teknologi for et bedre samfunn 20

Teknologi for et bedre samfunn 21

Teknologi for et bedre samfunn 22

Teknologi for et bedre samfunn 23

Teknologi for et bedre samfunn 24 Men, heldigvis, verden går fremover.

Teknologi for et bedre samfunn 25

Teknologi for et bedre samfunn 26

Teknologi for et bedre samfunn 27

Teknologi for et bedre samfunn 28

Teknologi for et bedre samfunn 29

Teknologi for et bedre samfunn 30

Teknologi for et bedre samfunn 31

Teknologi for et bedre samfunn 32 Tilsynelatende er det ingen ende på variasjonsmulighetene for å gjøre elektronisk selvbetjening vanskelig

Teknologi for et bedre samfunn 33 Lang og forvirrende løype

Teknologi for et bedre samfunn 34

Teknologi for et bedre samfunn 35

Teknologi for et bedre samfunn 36

Teknologi for et bedre samfunn 37

Teknologi for et bedre samfunn 38

Teknologi for et bedre samfunn 39

Teknologi for et bedre samfunn 40 Gjemme skjemaet i selvbetjenings seksjonen

Teknologi for et bedre samfunn 41

Teknologi for et bedre samfunn 42

Teknologi for et bedre samfunn 43

Teknologi for et bedre samfunn 44

Teknologi for et bedre samfunn 45 Gjemme skjemaet bak en vegg av velment tekst

Teknologi for et bedre samfunn 46

Teknologi for et bedre samfunn 47

Teknologi for et bedre samfunn 48

Teknologi for et bedre samfunn 49

Teknologi for et bedre samfunn 50 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten

Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 51 Bias, R., Mayhew, D.J. (1994) Cost-justifying usability. - Økt salg -Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring

Teknologi for et bedre samfunn 52 Nettbutikken Slik gjennomfører du kjøpet

Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 53 - Økt salg -Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring

Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 54 -Økt salg - Redusert support -Besparelser ved å gjøre endringer tidlig i utviklingsprosessen -Redusert opplæring

Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 55 Kostnader til utvikling og vedlikehold av brukervennlige digitale løsninger

Teknologi for et bedre samfunn Offentlig sektor (ganske) ulik næringslivet ang. motivasjon til brukervennlighet 56 X

Teknologi for et bedre samfunn 57 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten

Teknologi for et bedre samfunn 58 Gjør det enkelt!

Teknologi for et bedre samfunn 59 Bedre offentlige tjenester […] IT-løsningene i det offentlige bør i størst mulig grad basere seg på enkle brukergrensesnitt, åpne standarder, alle offentlige instanser må bruke elektronisk saksbehandling, e-faktura bør være et krav i offentlig sektor og informasjon bør kunne flyttes elektronisk fra et system til et annet. Gjør det enkelt!

Teknologi for et bedre samfunn Skaff deg gode forbilder 60

Teknologi for et bedre samfunn 61

Teknologi for et bedre samfunn 62

Teknologi for et bedre samfunn 63 Se systemet fra brukerens perspektiv

Teknologi for et bedre samfunn Gi noen ansvar for at dine viktigste digitale tjenester er brukervennlige 64

Teknologi for et bedre samfunn 65

Teknologi for et bedre samfunn 66 Den beste barnehagen for ditt barn! Søk om plass Frist for hovedopptaket 1. mars Våre barnehager Søknadsfrister Når får jeg svar Rettigheter Priser Aldersgrupper Læring i barnehagen Tilfredshets- indikatorer

Teknologi for et bedre samfunn 67 Årsaken? Redningen Bonus? Smerten Konklusjon?

Teknologi for et bedre samfunn Konklusjon 68 Retorisk begrepsavklaring Digitale tjenester er brukervennlige når man ikke fristes til å ringe eller møte opp personlig i utide. Smerten Enkelte digitale tjenester frister til å ringe i utide Husk grunnfjellet Brukervennlige tjenester

Teknologi for et bedre samfunn 69 Takk for oppmerksomheten!