Velkommen til SMB-dagen 2004!
Agenda 09.00-09.45 - CRM, effektivt salg og kundeservice Werner Risberg, VP Sales, Mamut ASA 10.00-10.45 - Bli mer effektiv og lønnsom med Mamut Espen Mofjell, VP Products & Services, Mamut ASA 11.00-11.45 - Ny bokføringslov og bokføringsregler Terje Tvedt, Partner, Ernst & Young 12.00-13.45 - Skatt, avgifter og ny regnskapslov Are Halhjem, Statsautorisert revisor 13.45-15.00 - Produktdemonstrasjoner
Annen informasjon Forfriskninger serveres i alle pauser Lunsj serveres kl. 11.45 Evalueringsskjema Vennligst demp mobiltlf.
CRM - effektivt salg og kundeservice! Werner Risberg, VP Sales Mamut ASA
Mamut ASA Visjon Største norske SMB-leverandør Å forenkle og effektivisere hverdagen for mindre virksomheter Største norske SMB-leverandør 30.000 kunder i Norge Leverer komplette løsninger for SMB Prisvinnende standardløsninger Fokus på pris, funksjonalitet, brukervennlighet Leverer kunde/CRM, ordre/faktura, logistikk, regnskap, personal, lønn og netthandel Solid leverandør - 10 års erfaring Hvem er Mamut – Norsk programvarehus, hovedkontor i Oslo, jobber også mot SE, NL og UK. Eies av ansatte og institusjonelle investorer, programmene er utviklet av oss fra første kildekode Visjon – Hva som skal til for å lykkes med visjonen – Komplett funksjonalitet, fordel, alternativ – Standardløsninger, fordel: Ikke konsulent, opplæring, installasjon, kostnad - Pris, fordel, Brukervennlig
CRM “Customer Relationship Management” Hovedformål Administrasjon av kundeforhold Hovedformål Å samle, holde på, vedlikeholde og utvikle sine kunderelasjoner Forsterke en bedrifts relasjon til eksisterende og potensielle kunder CRM ”moteord” - Undersøkelse fra MMI - 75% av ledere i SMB klarte ikke å gi en god forklaring på begrepet Eksempel - Gamle cowboyfilmer, Kjøpmannen som husker hva de enkelte pleier å kjøpe. Eksempel - Sparebanker, ikke gi lån til noen utenfor synsvidden av kirketårnet, Alle utsalg små, uavhengige, ekstremt god service. Utviklingstrekk for CRM - Henry Ford, oppfant samlebåndet, Masseproduksjon, transportmidler, bil, lastebiler, jernbane, så salg, svaret massemarkedsføring –nå er ikke det svaret, Utrolig dyrt,, nå er CRM det vi kan skille oss ut på.
Kontorspesialisten AS Utfordringer Kundeoppfølging Informasjonsdeling Planlegge og evaluere aktiviteter Bedre dialog med kundene Sviktende rutiner for utestående fordringer Dokumentbehandling Webshop
CRM i MBS
Forklar at siden er et eksempel på hvordan vi ønsker å utvikle/hjelpe kundene våre i hverdagen!
Katarina og frisørbesøket – hvordan hun ville ha det, og høygravid
Kunnskap om kunden alltid tilgjengelig Riktig oppfølging fra bevisst segmentering All informasjon samlet på et sted
Aktiviteter ivaretar historikk, statistikker og fremtidig oppfølging All dialog samlet på en plass Integrert med Microsoft Outlook 2003
Enkelt å evaluere alle aktiviteter Fakta erstatter ”antagelser” Planlegging av fremtiden basert på fakta
Enkelt å opprette maler Kundedata flettes automatisk inn Rimelig og effektiv dialog Send ett dokument/e-mail til et utvalg kunder – i én operasjon
Mer enn Webshop, kommunikasjonskanal mot kundene Kamerabutikk Sportsbutikk
Webshop – må være en rasjonaliseringsgevinst, la kunden ta del av gevinsten ved å gjøre jobben – skaper trafikk! Må lønne seg! Ikke gjør samme feilen som filmweb! ICA, pils-eksempel SAS
Ny kommunikasjonskanal for nye og eksisterende kunder Brukervennlig nettbutikk Forenklet ordrehåndtering All kundedialog hentes inn i kundeoppfølgingssystemet
Forbedret oversikt på enkeltkunder Tilgjengelig betalingshistorikk Forenklet og effektiv hverdag for alle med kundekontakt
CRM – Oppsummering Effektiv CRM krever et komplett system Effektiviserer og forenkler alle prosesser Relasjonsfokus vs transaksjonsfokus Mersalg i tillegg til nysalg Ledelsen erstatter ”antagelser” med fakta Optimal beslutningsstøtte Bedre kontroll og likviditet
info@mamut.com