Vurdering av kilder Kildekritikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Informasjonssøking E-tidsskrifter E-bøker
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
- Og søking på internett
Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Etikk og nettvett i barnehagen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Bli kjent med læringssenteret Kjør videosnutt, lagd av MK-bedriften Praxino! Kjør videosnutt Les serviceerklæringen! Av Eva Nordbye.
CV Curriculum Vitae.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
2006 Finn frem på Internett Susanne Koch Gruppe for digitale medier i læring Fagpedagogisk dag 3. Januar 2007.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Bibliotekkunnskap og informasjonskompetanse
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
Blogging med Google Blogger
UBiT - veven
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Ungdoms slang Fillip Leth.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Velkommen til foreldremøte.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
GERILJATESTING «Geriljabrukertesting er litt det samme som geriljakrig. Bortsett fra krig, fred, sprengstoff, lemlestelse og lignende.»
Utarbeidet av Sissel Vestre
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Hva slags dame liker du? Ta testen!. Hva slags frisyre vil du at hun helst skal ha? Langt hårKort hår Krøllete hårSkallet.
Kilde-/litteraturliste
Informasjon til fordypningsoppgaven
Digital startpakke kurs 3
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Tema Søk på Internett – historisk tilbakeblikk
- Og søking på internett
Målsetninger som fungerer
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering av kilder Kildekritikk

Kildekritikk Kan vi stole på informasjonen vi finner? Gjelder alle typer kilder men spesielt viktig på internett

SMART – en huskeliste SMART Synsvinkel Målsetning Autoritet Relevans Objektiv informasjon? Målsetning Hva vil forfatteren oppnå? Autoritet Hvem er forfatteren? Relevans Riktig tema? Tid Tilstrekkelig oppdatert?

Synsvinkel Fakta eller forfatterens mening? Preget av forfatterens syn? Stemmer opplysningene med andre kilder? Stemmer opplysningene med det jeg vet fra før?

Målsetning Hvorfor er dette publisert? Opplyse? Påvirke? Selge? Hvem er det beregnet på? Språk Presentasjonsform

Autoritet Hvem er forfatteren? Har mange lenket til nettstedet? Utdanning? Anerkjent fagperson? Har mange lenket til nettstedet? Bruk Google - avansert søk

Relevans Var det denne informasjonen jeg trengte? … eller har det bare litt med saken å gjøre?

Tid Publiseringstidspunkt? Sist oppdatert? Er informasjonen tilstrekkelig oppdatert for mitt formål ?

SMART – en huskeliste SMART Synsvinkel Målsetning Autoritet Relevans Objektiv informasjon? Målsetning Hva vil forfatteren oppnå? Autoritet Hvem er forfatteren? Relevans Riktig tema? Tid Tilstrekkelig oppdatert?

Oppgave Finn et nettsted om et tema som interesserer deg Vurder nettstedet vha SMART Bruk utdelt ark og kryss av

Ekstraoppgave Finn denne adressen på internett og ta testen der: http://www.saftonline.no/static/edu/eduno/module-2-quiz-no.htm