Kildekritikk på Internett Leikny Øgrim 20.10.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

- Og søking på internett
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Vurdering av kilder Kildekritikk.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
På nett med barna?.
Etikk og nettvett i barnehagen
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Bli kjent med læringssenteret Kjør videosnutt, lagd av MK-bedriften Praxino! Kjør videosnutt Les serviceerklæringen! Av Eva Nordbye.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Litteratursøking i databaser Kurs for videreutdanning AIO 1. år 3.Februar 2009.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Duo- en liten innføring
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
IT-seksjonen 2005 Nettsøk, nettikette og kildekritikk Hva er internettet? Nettsøk Ta vare på adressene Litt om uønska vare Netikkette Kildekritikk.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Bibliotekkunnskap og informasjonskompetanse
Maja Michelsen Norsk november 2010
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)

UBiT - veven
Allmøte på USIT Vortex 3.0 og nytt fritekstsøk for UiO Tomm Eriksen Webseksjonen, USIT 29. september 2011.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Hvordan finne litteratur til bacheloroppgaven?
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk til hjelp for praksis og prosjektoppgave Introduksjon til nettbasert undervisningsopplegg for.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
SAFT-undersøkelsen SAFT SAFT-prosjektet er et europeisk samarbeid som skal spre kunnskap om trygg bruk av Internett til barn og unge, foreldre,
IT-seksjonen 2007 Nettsøk, nettikette og kildekritikk  Hva er Internett?  Nettsøk  Ta vare på adressene  Litt om uønsket vare  Netikkette  Kildekritikk.
Nettsøk og nettikette Forelesning 7. november 2003 Hva er internettet?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Lage nettsider Temaperiode 3 – FLU 2.år Eli Gjølstad - Mai 2007
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Hamar katedralskole Biblioteket
Informasjon til fordypningsoppgaven
Informasjonskompetanse
Digital startpakke kurs 3
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildebruk.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

Kildekritikk på Internett Leikny Øgrim

Innhold •Hva er kildekritikk •Kildekritikk på Internett •For studenter •Ungdomstrinn •Mellomtrinn •Barnetrinn

Kildekritikk •Prinsipper for å vurdere troverdigheten til kilder. •I dagligspråk brukes begrepet om sunn kritisk sans, for eksempel undersøke om en kilde er autoritativ, politisk farget eller bærer preg av markedsføring. •Bruk av flere uavhengige kilder med motsatt tendens •«systematisert sunn fornuft» • •Troverdighet •Objektivitet •Nøyaktighet •Egnethet

Søk på Internett •Avsporing •Juks ? •Kildekritikk •Farlig eller uønska informasjon

•Hvem som helst kan publisere hva som helst! •Vitenskapelig stoff, reklame og personlige meninger i samme suppa.

For studenter •Troverdighet •Objektivitet •Nøyaktighet •Egnethet •Bruk evt emnekataloger som utgangspunkt for nettsøk •Undersøk flere kilder

Troverdighet •Hvem er forfatter? •Kan du nå nettstedets ansvarlige via e-post? •Sjekk domenenavn •Vurder nettadressen – – •Gir lenketekstene tydelig informasjon om hvor de fører hen? •Hvilken av disse to er ekte: – og

Objektivitet •Hvem står bak nettstedet? •Hvorfor er det laget? •Er nettstedet fritt for reklame? •Er nettstedet privat eller offentlig? Eks:

Nøyaktighet •Når ble nettstedet sist oppdatert? •Er det ordentlige referanser?

Egnethet •Er lenkene relevante ressurssider for elevene?

Har du behov for nettresurser om den flerkulturelle skolen? •Hvordan du finner fram på internettet og hvilke søkeord du benytter avgjør de nettressursene du finner fram til! •Viktig å være bevisst og lære elevene å utvikle en kritisk holdning til nettressurser – det må opparbeides en kritisk søkekompetanse!

Et hav av nettressurser •Lenksamlinger (NAFO)NAFO •Eksempler på flerkulturelle erfaringer og utfordringer i skolen (Se for eksempel Skolenettet og nrk skole) Skolenettetnrk skole

En vanlig søkestrategi ”Så bruker jeg Google, og søker på det jeg lurer på og velger en av de første for alt det andre er bare tull”

Et eksperiment •Hvilke ord skal vi bruke for å finne ressurser om den flerkulturelle skolen? –Forslag? •Hvilken betegnelse er (for tiden) politisk korrekt? •Hvilken betegnelse omfatter hvilket perspektiv?

Tidligere resultat SøkeordTreff (de fem første) FlerkulturellHiO - Velkommen til HiO / Enheter / NAFO Flerkulturell forbrukeratferd digi.no - Flerkulturell stab gjør eierne rikere PED Flerkulturell pedagogikk - utviklingsarbeid UFD - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring FremmedkulturellProvosert abort blant kvinner med fremmedkulturell bakgrunn i Oslo Fremmedkulturell kvinneaften Galleri Beskrivelse Sosialt samær for... fundamental.net: Språklig korrekt Politiforum Nordmenn dømmer - Dagbladet.no FelleskulturellUniversitetsforlaget : Pedagogikk Universitetsforlaget : Fagdidaktikk og tverrfaglige emner [PDF] KLARTEKSTKLARTEKST INN bakdøra med alle -på en utspekulert måte bl... - SOL >... Skolelederdagene2005::::An-Magritt Hauge MinoritetHedmark University College Minoritet - Wikipedia, den fria encyklopedin Minoritet Artikkel: Når majoriteten blir behandlet som minoritet - bakgrunn... Kvensk bibliografi - Avansert søk Språklig minoritetArtikkel: Språklige minoriteter I skolen BIP - Ordliste: Ord på S Tidsskriftet - Artikkel Universitas Helsingiensis Hole kommune : Kommuner usynliggjør minoriteter InterkulturellKulturell- Interkulturell - Dr. Anne Dietrich Og en rekke flere tyske nettsteder Offentlige steder med pondus Avis/nettoppslag Forlag/foredrag Oppslagsverk Tyske nettsteder Ingen sammenfallende treff!

•Google sjekker hvor mange sider som lenker til en side for å beregne sidens viktighetsgrad.Google •Eks miserable failure •President George W. Bushs offisielle biografi var første resultat. Dette er oppnådd ved at en mengde mennesker har har laget Internettsider som denne med en link til den angitte siden med teksten «Miserable failure». Denne metoden kalles forøvrig «Google bombing».

Søkemotorer •To deler: søkerobot og søkemotor •Søkeroboten leser en nettside, identifiserer linker og følger linkene videre. •Søkemotoren = indeks over alle ord roboten har funnet på alle nettsider den har besøkt. Hvert ord i indeksen har en liste over alle nettsider der ordene finnes. •Når søkeroboten leser en ny nettside, legges den til i søkemotoren, og alle ord som forekommer i dokumentet blir registrert. •Søkeroboten registrerer bare de sidene som det finnes lenker til.

Søketeknikk: for mange treff •Legg til flere ord (f eks undervisningsopplegg flerkulturell skole) •Bytt fra generelle til mer spesielle ord. (f eks matematikkundervisning) •Legg til ord du tror forekommer på sider som kan være relevante (f els grunnopplæring) •Legg til " på begge sider av ordet. Hvis du leter etter «flerkulturell skole», så er du ikke interessert i alle sider som omtaler enten flerkulturell, skole eller flerkulturell avis og åpen skole. Når du legger til " rundt ordene finner søkemotoren bare de dokumentene der orden forekommer nøyaktig i den rekkefølgen du har oppgitt.

Søketeknikk: for få treff •Sjekk stavemåten •Prøv å bruke synonymer til ordet du leter etter •Oversette søkeordet til engelsk •Fjern evt " på begge sider av et søkeord. •Prøv å søke etter ord du tror vil forekomme i siden du leter etter.

Ungdomstrinn

Kildekritikk er vanskelig •Barn og ungdom har store vanskeligheter med å forstå ironi: –Vanskeligheter med å forholde seg kritisk til kilder. –De tar ofte for gitt at det som står skrevet er sant. •Nettbaserte digitale kilder gjør kritikk enda vanskeligere. –Alle kan publisere hva som helst på Internett! –Brukeren av nettet har beveget seg fra konsumenter til produsenter –Er f.eks. Wikipedia like troverdig som et leksikon utgitt på et norsk forlag? •Som voksne kan vi vurdere elektroniske kilder ut fra: –språkføring, nettadresser, design, m.m. i kombinasjon med våre erfaringer og kunnskaper. = Betydelig vanskeligere for barn og ungdom

• for_kildekritikk.htmlhttp:// for_kildekritikk.html

Få elevene til å… •Bruke kjente portaler som utgangspunkt for søk •Undersøke flere kilder •Vurdere nettadressen •Evt. bruke skjema for planlegging av internettsøk

Planlegging av søk

Bearbeiding av materialet •Klipp og lim - problematisk? • •Plagiatsjekk •Informasjonsinnhenting som del av en skriveprosess •Som regel er informasjonstilfanget FOR STORT - er biblioteket bedre?

Vurdering/kvalitetsbedømmelse av treffene •Troverdighet •Objektivitet •Nøyaktighet •Egnethet •Eksemplene over

Mellomtrinn

•Hviskeleken

Oppgavetyper •Sammenlign to nettsteder om et bestemt tema

Barnetrinn •Skille mellom virkelighet og eventyr? •Å være redelig •Herming •Kildehenvisninger fra første stund •Lesedato på nettsider

Hva er nettfilter? •Blokkerer adgang til nettsider •Tillater adgang bare til overvåkede samtalerom •Blokkerer private beskjeder

Hvordan? •Vurderer søk eller chat-innhold mot ordliste •Blokkerer mot uønskede sider, kanaler eller chatrom •Kan ofte utvides av en autorisert bruker

Tre hovedkilder •Internettleverandøren •Nettleseren •Spesialprogrammer

Nettleseren •Gradere nettsteder, basert på frivillighet! •Du kan blokkere sider sjøl i egen nettleser

Svakheter •Falsk trygghet - filtre er ikke sikre •Sensur av ønsket materiale •Basert på amerikansk språk •Ikke holdningsskapende

Kilder •Bjarnø, Giæver, Johannesen og Øgrim: DidIKTikk 2008 •Monica Johannesen: Kom skal vi google! Norsk pedagogisk tidsskrift nr , •WikipediaWikipedia •Medietilsynet/Trygg bruk •NTNU VIKO Veien til informasjonskompetanse •NAFO •Skolenettet •Nrk skole •Ung.no