OSLO COMPLIANCE FORUM 2013 Onsdag 6. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Trygge organisasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
Norge: Filial og hovedkontor 14. desember 2011
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Etikk i kommunesektoren
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
Norsk korrupsjonslovgivning - særlig i internasjonale forhold
Den nye konkurranseloven og menneskerettighetene
Inndragning Konkursrådet 11 november 2009
Ved bevissikring utenfor rettssak
Signe Louise Berthelsen
ULYKKER OFFSHORE - Praktisk politiarbeid - Påtaleavgjørelser
VERNER VIKTIGE VERDIER ØKOKRIMs forventninger til virksomhetenes korrupsjonsforebygging ØKOKRIM-sjef Trond Eirik Schea 6. mars 2013.
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
3 Marius Stub.
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Forurensningskonferansen. Hvilken reaksjon på hvilke lovbrudd? Administrative sanksjoner eller Straff.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2007 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Foretaksstraff Carl Graff Hartmann
O Leif Holmen o Angela Bustos o Ida Martinussen o Asbjørn Korsbakken Obligatorisk oppgave 02.
Arbeidsrett – Den individuelle del Høst 2010 Universitetet i Oslo Arbeidsrettens grunnlag og tema Advokat (H) P.hD Jan Fougner.
Årsakssammenheng Innledning Samvirkende skadeårsaker
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
Granskning – når og hvordan
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Arbeidsrett – Den individuelle del Høst 2010 Universitetet i Oslo Etablering av arbeidsforhold Advokat (H) P.hD Jan Fougner.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Trine-Lise Wilhelmsen 1 Arbeidsgiveransvaret Innledning Begrepet arbeidstaker Begrepet arbeidsgiver Forsettlig/uaktsom Under utføring av arbeid/tjeneste.
FORVALTNINGSRETT.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
REFLEKSJONER ETTER “UNION-SAKEN” Handelshøyskolen BI, 13. oktober 2005 Professor dr. juris Tore Bråthen Handelshøyskolen BI
Økonomisk kriminalitet
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
5 Marius Stub.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Den nedre Grense for korrupsjon i lys av ruter-saken
FAGDAGER 2013 Opplæring og sakkyndig kontroll – ansvar.
Sammenstøt av forbrytelser
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
FORELDELSE Jo Stigen UiO, 16. mars 2018.
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Nettpatruljen Oslo Midtstuen skole 2/25/2019.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

OSLO COMPLIANCE FORUM 2013 Onsdag 6. mars

Hva er Oslo Compliance Forum? Forum for å diskutere jus og etikk Årlig begivenhet Møte mellom myndigheter, næringsliv, forvaltning og jurister/advokater Avklare forventninger, grenser og tolkning Skape ny rett Årets tema: Hva er god nok korrupsjonsforebygging? Advokatfirmaet Wiersholm AS

Korrupsjonsrisiko Norge Olje og gass Internasjonale Lite land Vanskelige gråsoner Uformelle Kjennskap regler Svake kontroll-systemer selvbildet

Virksomheters ansvar for korrupsjon og betydningen av forebygging Advokat (H) P.hd Jan Fougner

1. Omfattende korrupsjonsansvar etter norsk rett Heleribestemmelsen strl. §§ 276 A og 276 B i strl. § 317 «Tilbud» Mottar utbytte av straffbar handling Utilbørlig fordel Privat og offentlig Inntil 10 års fengsel Hvitvasking strl. § 317 Påvirkningshandel Oppbevare, overføre, konvertere utbytte av straffbar handling strl. § 276 C Foretaksstraff For å påvirke strl. §§ 48 A og 48 B «Utilbørlig fordel» Finance Credit-saken (Rt. 2008 s 996) Norcem-saken (Rt. 2012 s 770)

2. Virksomheten kan få ansvar for andres handlinger Ansvar for ansatte Ansvar gjennom oppkjøp Ansvar for partnere

3. Hvordan skjer korrupsjon? AGENTAVTALER Røde flagg: høy betaling/success fee, uklart tjenesteinnhold, skal skaffe myndighetstillatelser, betaling til utenlandsk bankkonto Partneravtaler/Joint Venture Røde flagg: partner bestemt av myndigheter, uklart hvem som er ultimate benificial owner, ikke innsyn i JV-utgifter (risiko knyttet til markedsføring, legal fees, overhead mv), risiko dersom lokal partner har fått tillatelser før samarbeid inngås Skjulte transaksjoner Røde flagg: betaling til skatteparadiser, overfakturering ved kjøp av varer og tjenester, falske fakturaer, konstruerte transaksjoner Smøring/private fordeler Røde flagg: eksklusiv kundepleie, kick backs, kommisjoner til andre rettssubjekter andre enn leverandør/tjenesteyter

4. Plikt til forebygging Plikt etter selskapslovgivning Straffelovens § 317 Daglig leders ansvar Styreansvar Straffelovens § 48 B «Ved avgjørelse av om straff skal ilegges et foretak etter § 48 A og ved utmåling av straffen skal det særlig tas hensyn til … om foretaket ved retningslinjer, instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen» Skadeserstatningslovens § 1-6 Ansvar for tap som følge av ansattes korrupsjonshandlinger med mindre denne «påviser at det er truffet alle rimelige forholdsregler for å unngå korrupsjon» Regnskapsrettslige regler

5. Effektiv forebygging Ledelsen må ha nulltoleranse Organisasjonene må ha kunnskap om hva som faktisk er straffbart Utarbeide programmer Trening Advokatfirmaet Wiersholm AS

6. Korrupsjonsforebygging må lønne seg Hvis målet er å redusere korrupsjon, er forebygging viktigst Forebygging må derfor lønne seg Økokrim må kommunisere forventninger Økokrim må fokusere på forebygging, ikke bare på straff Strafferabatt neppe tilstrekkelig Advokatfirmaet Wiersholm AS

Milepæler anti-korrupsjon OECD konvensjon Norsk innskjerping FCPA UKBA 1977 1997 1998 2003 2010/2011 Trender 1977-2013 Først fokus på offentlige tjenestemenn Norge tidlig ute med å likestille privat og offentlig korrupsjon Noe ulik straffbarhetsnorm, eks. «facilitation payments» straffbart etter UKBA, men ikke FCPA UKBA klargjør krav til forebygging – beskytter mot ansvar