Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Vurdering for læring.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Bildet:
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
INFORMASJONSTEKNOLOGI
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
1 Teach Me Presentasjon 1. 2 Agenda • Hva er Teach Me • Teach Me Editoren • Utdeling og innlevering SLK • Teach Me – Formål og opprinnelse • Råd for bruk.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Universell utforming og Tilgjengelighet på nett Haakon Aspelund Deltasenteret.
Introduksjon til Internett
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
Databaseteori.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
E-Site Intro for utviklere. Innhold Info Funksjoner Aktører og tilgang Arkitektur, egne utvidelser (.Net 3.5) Objekter og user controls.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Databasehåndtering med MySQL
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
PETS Trøndelag og Nordmøre Best Western Stav Hotell april 2011 HOVEDMENY Hjem Opplæring Mål Mål og status Websider 2280 Smart på web Tips Sosial.
NIF / IT-Avdelingen Gan-gruppen - Samarbeidhttp:// Samarbeidet med Gan Media MS SQL Gloria Kurs admSalgsløsningPrint-on-Demand.
Nye websider for Sørli skole
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Oppsummering Seminarene Læremidler - nyheter Seminarene Er du fersk i IT 1-faget? CMS-et Joomla Pulisering av web-løsninger med Dreamweaver og MySQL.
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
UTDANNINGSVALG.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
DATABASE: Oppgave 2 et medlemsregister for en idrettsklubb med flere idrettsgrener (fotball, håndball, osv). klubben ønsker å lagre informasjon om medlemmenes.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
FRA: ______________________________ TIL:______________________________ SUBJECT_______________________________ MELDING: _______________________________.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Om Internett, World Wide Web, egen hjemmeside Ole Christian Rynning
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Utarbeidet av prosjektgruppe 41E: Morten André Samdal
Foreldremøte Delt kontaktlæreransvar
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Kort om html Forelesning feb Noen begreper i tilknytning til internett nettside (webside) (nesten=) hjemmeside = home page = betegnelse som.
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
IKT1+2 eksamen 2005 kort om IKT2-delen av pensum (+ litt fra IKT1-pensumet :-) Tirsdag 3. mai 2005.
IS-208 Dynamic Web Page Development. Utvikle et web sted Studiehandboka IS-208 Læringsmål: Lære og forstå hvordan et web-sted kan være dynamisk, hvordan.
NY VRI Nina og Ingvild.
IT-1.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Vurdering for læring.
“IT i dag og i morgen”.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Program tirsdag 0900 Registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Digital startpakke kurs 3
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Frode Hammer Håvard Gustad
Utskrift av presentasjonen:

Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen Er du fersk i IT-1 faget? Hilde R. Olsen Mykland har undervist i IT-1 faget noen år.  Hun vil med utgangspunkt i sine erfaringer ta for seg IT-1-året. Gjennom en årsplan vil hun gi innspill til ulike elevaktiviteter og ressurser. Prøver og vurdering blir også et tema. Ta med bærbar PC. Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen

Tidsplan Gjennomgang av årsplan og aktiviteter, oppgaver Praktisk bruk av noen ressurser Vurdering Økt 1: 10:00-10: 45 Økt 2: 11:15-12:00

Rammer IT-1 Programvare Lærebøker Vurdering Wamp – Apache web server Mysql PHP  Adobe CS/3 Dreamweaver Photoshop Flash Lærebøker Basisbok for IT-1 og Snarveibøkene Vurdering Formell vurdering- prøver og innleveringer Egenvurdering og underveisvurdering / fagsamtale Bruk av It’s learning -dagsplaner

Årshjul – emner - terminplaner Multimedia: Photoshop Digital samtid: Opphavsrett- Internett/ Klient-tjener Datamodellering Nettsider: HTML og Dreamweaver Nettsider: Brukergrensesnitt - planlegging Digital samtid: Internett, standarder, sikkerhet Storoppgave- jobbe to og to med individuell presentasjon Opprette databaser Dynamiske nettsider – kopling mot database Digital samtid: Hva er digitalt? Diverse emner: Filformater- Sosiale medier- Digital lyd Prosjekt- individuelt prosjekt og presentasjon Blande web, database og digital samtid

Nettsider og multimedia Opprette alle webområder på localhost Kode i HTML – Innlevering Haaheim brettpark med koder du vil trenge Dreamweaver- Snarveien til DW- lage mal Differensieringsressurs: Bygge nettsider i CSS . Lag dette nettstedet i CSS http://www.vineyardesigns.com/resources/dreamweaver/div_css_site.shtml

Ressurser om brukergrensesnitt Bruke ord/bilder/produkter for å lage fargeprofil Fargepalett http://kuler.adobe.com . Se utdelt oppgave Favicon - http://www.favicon.cc/ . Se utdelt oppgave Om prototyping- http://www.lumzy.com/ (fritt) Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven §11 stiller krav til offentlige nettsider om universell utforming.

Storoppgaver Islandsprosjekt 14 timer Ressurser i It’s og ”kurs” i enkeltemner Jobbe i grupper , med individuell presentasjon Statusmøte med gruppene Vurdering muntlig Island parallelt med prosjekt som datasikkerhet Min feriested– individuelt prosjekt, med muntlig fremlegging

Datamodellering Oppgaver på tavla, i grupper, læreboka Oppgaver først med forutsetninger1-M Du har blitt bedt om å lage en datamodell for hundeklubben Frislepp. Systemet de ønsker skal holde orden på medlemmer og hundene de har. Det er altså ønskelig å registrere opplysninger om medlemmene i klubben og hundene deres. Et medlem kan eie flere hunder, men en hund kan kun ha en eier Stegvis framgangsmåte Viktig med HTML- for å kunne tilpasse PHP-kode

Datamodellering Idrettsklubben Stjernen M-M Du skal lage en datamodell for idrettslaget Stjernen. Idrettslaget driver med ulike idrettsaktiviteter for sine medlemmer som eksempelvis Håndball, Fotball, Ski og Svømming. Et medlem kan delta i flere aktiviteter. De ulike aktivitetene har ulik treningsavgift. Opplæringstest It’s: Hva kan du om datamodellering? Eksempelprøve med emnene :Datamodellering og Photoshop Eksempel på retting og tilbakemelding til eleven

Digital samtid Gruppearbeid om datasikkerhet – 7 timer med påfølgende muntlig fremlegging i grupper for klassen Oppgave om datasikkerhet Hva er digitalt? Beskrive ulike typer digitalt utstyr. Oppgave eller poster (MS Publisher) evt Illustrator Om digital lyd

Egenvurdering og underveisvurdering Lage undersøkelse i It’s med egenvurdering Om databaser og Mysql Samtale med underveisvurdering.

Nettadresser Om opphavrett - http://www.urospredere.no/ Om wikipedia og wiki http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/186896/ Ressurs nettsteder- www.w3schools.com Fargepaletter-http://kuler.adobe.com CSS-oppgave http://www.vineyardesigns.com/resources/dreamweaver/div_css_site.shtml Nettsted for bilder. Mulig med søk etter creative commons lisensmateriale -http://www.flickr.com/photos/ Prototypingsprogram- http://www.lumzy.com/ Favicon generator-http://www.favicon.cc/ Video opplæringsressurs- http://www.lynda.com/