Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen Er du fersk i IT-1 faget? Hilde R. Olsen Mykland har undervist i IT-1 faget noen år. Hun vil med utgangspunkt i sine erfaringer ta for seg IT-1-året. Gjennom en årsplan vil hun gi innspill til ulike elevaktiviteter og ressurser. Prøver og vurdering blir også et tema. Ta med bærbar PC. Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen
Tidsplan Gjennomgang av årsplan og aktiviteter, oppgaver Praktisk bruk av noen ressurser Vurdering Økt 1: 10:00-10: 45 Økt 2: 11:15-12:00
Rammer IT-1 Programvare Lærebøker Vurdering Wamp – Apache web server Mysql PHP Adobe CS/3 Dreamweaver Photoshop Flash Lærebøker Basisbok for IT-1 og Snarveibøkene Vurdering Formell vurdering- prøver og innleveringer Egenvurdering og underveisvurdering / fagsamtale Bruk av It’s learning -dagsplaner
Årshjul – emner - terminplaner Multimedia: Photoshop Digital samtid: Opphavsrett- Internett/ Klient-tjener Datamodellering Nettsider: HTML og Dreamweaver Nettsider: Brukergrensesnitt - planlegging Digital samtid: Internett, standarder, sikkerhet Storoppgave- jobbe to og to med individuell presentasjon Opprette databaser Dynamiske nettsider – kopling mot database Digital samtid: Hva er digitalt? Diverse emner: Filformater- Sosiale medier- Digital lyd Prosjekt- individuelt prosjekt og presentasjon Blande web, database og digital samtid
Nettsider og multimedia Opprette alle webområder på localhost Kode i HTML – Innlevering Haaheim brettpark med koder du vil trenge Dreamweaver- Snarveien til DW- lage mal Differensieringsressurs: Bygge nettsider i CSS . Lag dette nettstedet i CSS http://www.vineyardesigns.com/resources/dreamweaver/div_css_site.shtml
Ressurser om brukergrensesnitt Bruke ord/bilder/produkter for å lage fargeprofil Fargepalett http://kuler.adobe.com . Se utdelt oppgave Favicon - http://www.favicon.cc/ . Se utdelt oppgave Om prototyping- http://www.lumzy.com/ (fritt) Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven §11 stiller krav til offentlige nettsider om universell utforming.
Storoppgaver Islandsprosjekt 14 timer Ressurser i It’s og ”kurs” i enkeltemner Jobbe i grupper , med individuell presentasjon Statusmøte med gruppene Vurdering muntlig Island parallelt med prosjekt som datasikkerhet Min feriested– individuelt prosjekt, med muntlig fremlegging
Datamodellering Oppgaver på tavla, i grupper, læreboka Oppgaver først med forutsetninger1-M Du har blitt bedt om å lage en datamodell for hundeklubben Frislepp. Systemet de ønsker skal holde orden på medlemmer og hundene de har. Det er altså ønskelig å registrere opplysninger om medlemmene i klubben og hundene deres. Et medlem kan eie flere hunder, men en hund kan kun ha en eier Stegvis framgangsmåte Viktig med HTML- for å kunne tilpasse PHP-kode
Datamodellering Idrettsklubben Stjernen M-M Du skal lage en datamodell for idrettslaget Stjernen. Idrettslaget driver med ulike idrettsaktiviteter for sine medlemmer som eksempelvis Håndball, Fotball, Ski og Svømming. Et medlem kan delta i flere aktiviteter. De ulike aktivitetene har ulik treningsavgift. Opplæringstest It’s: Hva kan du om datamodellering? Eksempelprøve med emnene :Datamodellering og Photoshop Eksempel på retting og tilbakemelding til eleven
Digital samtid Gruppearbeid om datasikkerhet – 7 timer med påfølgende muntlig fremlegging i grupper for klassen Oppgave om datasikkerhet Hva er digitalt? Beskrive ulike typer digitalt utstyr. Oppgave eller poster (MS Publisher) evt Illustrator Om digital lyd
Egenvurdering og underveisvurdering Lage undersøkelse i It’s med egenvurdering Om databaser og Mysql Samtale med underveisvurdering.
Nettadresser Om opphavrett - http://www.urospredere.no/ Om wikipedia og wiki http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/186896/ Ressurs nettsteder- www.w3schools.com Fargepaletter-http://kuler.adobe.com CSS-oppgave http://www.vineyardesigns.com/resources/dreamweaver/div_css_site.shtml Nettsted for bilder. Mulig med søk etter creative commons lisensmateriale -http://www.flickr.com/photos/ Prototypingsprogram- http://www.lumzy.com/ Favicon generator-http://www.favicon.cc/ Video opplæringsressurs- http://www.lynda.com/