Organisering av ikke- sekvensielle tekster Anders Fagerjord, IMK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»

Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Pendeltegning En utdøende kunstart?
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2011 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Institutt for helhetsmedisin
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Utskrift av presentasjonen:

Organisering av ikke- sekvensielle tekster Anders Fagerjord, IMK

2 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) T-bane og butikk Skjønner du dem, skjønner du hypertekst

3 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hvor er jeg?

4 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hva finnes her?

5 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hvor kan jeg gå?

6 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hvor er jeg? Hva finnes her? Hvor kan jeg gå?

7 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hvor er jeg? — logo Hva finnes her? — overskrift Hvor kan jeg gå? — lenker

8 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Granularitet Hvor stor skal en node (side) være? — så stor at den kan stå alene — så liten at den bare sier én ting Da er det lett å lage lenker og bokmerker.

9 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Artikkelside

10 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Oversiktsside

11 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Smakebitside

12 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Dagens oppgave: Mozart Organiser dette til et nettsted: 6 bilder av Mozart 1 bilde av Wolfgang, faren og søsteren 1 bilde av Praha 1 bilde av Mozarts hus i Wien En kort tekst om Mozart En oversikt over livet hans En kort artikkel om Mozarts år i Wien En artikkel om Mozarts operaer Handlingen i operaen Don Giovanni En artikkel om Don Juan-myten Utdrag fra filmen Amadeus: Mozart spiller konsert Keiseren forbyr Figaros bryllup Leopold dør, og blir skrevet inn i Don Giovanni Leopolds spøkelse bestiller Requiem Tryllefløyten har premiere Mozart dikterer Requiem på dødsleiet Musikk: En arie og en duett fra Don Giovanni En arie fra Figaros bryllup «Dies Irae» fra Requiem En rondo fra en klaverkonsert

13 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Gruppeoppgaven: Adaptasjon Elevene deres skal ha prosjektarbeid om adaptasjon. De skal jobbe i grupper med å skaffe stoff om emnet, og organisere stoffet i en digital sammensatt tekst, i form av et foredrag illustrert med Powerpoint-bilder. Dere skal lage to presentasjoner og et notat: 1. Lærerens presentasjon (sammensatt tekst) som innleder og forklarer og aktualiserer prosjektarbeidet. 2. Et eksempel på en god elevbesvarelse slik du ønsker den skal være. 3. Skriv et kort notat der du/dere redegj ø r for hvordan prosjektarbeidet er tenkt organisert. Legg spesiell vekt p å hvilken rolle de sammensatte tekstene skal ha. Begrunn hvordan du har valgt å bruke teksttypene i arbeidet Maks 5 sider. Minst to sider skal kombinere to teksttyper. På CD-ene finner dere stoff til to adaptasjonsprosjekter: Ibsen: Tre videoversjoner av slutten på Et dukkehjem, og et hørespill. Dessuten ligger masse materiale på ibsen.net Tolkien: Slaget i Helm’s Deep på engelsk, bokmål og nynorsk, på film, og som dataspill. Et godt startsted for Tolkien er og

14 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) En 2500 år gammel arbeidsrekkefølge Inventio: finn stoffet som skal med Dispositio: finn en egnet organisering Elocutio: utform alle detaljer

15 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Finne stoff (inventio) Skaffe stoff Lage stoff Bruke blyant

16 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Ordne stoffet (dispositio) Granularitet Velge form Linje Stjerne Nav Hierarki Informasjonsarkitektur Butikk Wurman Rosenfeld og Morville

17 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Utforme sidene (elocutio) Leserens tre spørsmål Sidetyper Artikkelside Oversiktside Smakebitside Lenketyper Presentasjonslenker Navigasjonslenker Relasjonslenker Vise hierarkiet visuelt Vise hva som er lenker Gjøre budskapet synlig

18 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

19 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Linje

20 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

21 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Stjerne

22 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Nav

23 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

24 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

25 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hierarki

26 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

27 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

28 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

29 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Nett

30 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Nett med oversiktssider

31 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Saul Wurmans prinsipper for organisering Sted Tid Størrelse eller viktighet Alfabet Emne Wurman, Richard Saul. Information Architects. Zürich: Graphis, 1996.

32 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Rosenfeld og Morville Handling Publikum Metaforisk Emne Rosenfeld, Louis, and Peter Morville. Information Architecture for the World Wide Web. 2nd ed. Sebastopol: O'Reilly, 2002.

33 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Dagens oppgave: Mozart Organiser dette til et nettsted: 6 bilder av Mozart 1 bilde av Wolfgang, faren og søsteren 1 bilde av Praha 1 bilde av Mozarts hus i Wien En kort tekst om Mozart En oversikt over livet hans En kort artikkel om Mozarts år i Wien En artikkel om Mozarts operaer Handlingen i operaen Don Giovanni En artikkel om Don Juan-myten Utdrag fra filmen Amadeus: Mozart spiller konsert Keiseren forbyr Figaros bryllup Leopold dør, og blir skrevet inn i Don Giovanni Leopolds spøkelse bestiller Requiem Tryllefløyten har premiere Mozart dikterer Requiem på dødsleiet Musikk: En arie og en duett fra Don Giovanni En arie fra Figaros bryllup «Dies Irae» fra Requiem En rondo fra en klaverkonsert

34 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Relasjonslenker Presentasjonslenker Navigasjonslenker

35 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

36 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

37 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

38 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

39 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

40 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

41 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hva er det du vil si? Pass på at ikke designet kommer i veien

42 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Veldig viktig Mindre viktig ikke særlig viktig

43 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Microsoft, 2004

44 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Microsoft, 2006

45 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

46 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Netscape

47 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Danilo Black USA

48 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Bøker Musikk Sport Reiser Moro Hobby Dyr

49 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Bøker databøker en bestemt bok

50 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Data-bøker Bøker Musikk Sport Reiser Moro Hobby Dyr

51 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Hva kan jeg klikke på?

52 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Relasjonslenker i teksten

53 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Relasjonslenker i boks

54 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

55 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Nytt forsøk: papir og blyant

56 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Endringer i presentasjonen: Satte inn oversiktssider Lagde hyperlenker til enkeltsider Satte inn lenker til oversiktssidene i Master Slide

57 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lagde førstesiden

58 > Organisering av hypertekst FinneOrdneUtforme Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Organisering av hypertekst Finne Skaffe stoff Lage stoff Bruke blyant Utforme Tre spørsmål Sidetyper Lenketyper Vis hva du har Ordne Granularitet Velge struktur Informasjonsarkitektur