UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Folkehelse i Nord-Trøndelag
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Ungdata-undersøkinga i Setesdal 2012 Nøkkeltal (ungdomsskulen) FAKTA OM UNDERSØKINGA: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Svar:
- Psykisk helse og rus. Ungdata – kunnskap om ungdom lokalt Faglig ansvarlig: NOVA: Norsk forskningsinstitutt for oppvekst, velferd og aldring, og KoRus.
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Ung i Sigdal 2014 Eva Linn W. Lilleheil Rosanne Kristiansen KoRus-Sør Borgestadklinikken.
Presentasjon 10. nasjonale konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim 21. oktober 2015 Truls Nedregård avdelingsleder, TNS Gallup.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Ungdata-undersøkinga i Time 2013 Nøkkeltal (ungdomsskulen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 11 – 16 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall:
UNGDATA - samarbeid og resultat Ingvil Grytli Folkehelsekoordinator Molde kommune.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Ungdata-undersøkelsen i Sørum 2015 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn + VG1 – VG3 Antall:
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
PPT Psykisk helse – «Hør på meg» Noen funn fra Ungdomsundersøkelsen På alle områdene ligger Stavanger veldig godt an når sammenlignet med landsgjennomsnittet.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Fattigdommens sosiale kostnader
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Ungdata-undersøkelsen i Fræna 2015
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Dale vidaregåande skule
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Sogndal vidaregåande skule
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Velkommen til foreldremøte om skolemiljø 8. trinn
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Forebygging og helsefremming
Ungdomsskoleelever i Agder
Presentasjon for Valler videregående
Ungdata-undersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013 Marte Kvernland Folkehelserådgiver martek@vfk.no Tlf: 915 20 384

Agenda Om prosjektet Ung i Vestfold Resultater fra Horten vgs Forskningsrapport med analyser av påvirkningsfaktorer Oppfølging og veien videre

Prosjekt UNG I VESTFOLD 2013 Bakgrunn: Folkehelselovens krav til oversikt fra 2012 Felles gjennomføring av levekårsundersøkelse om ungdom i 13 kommuner (Tønsberg gjennomført i 2012) Omfang: ungdomsskolen og videregående VG1, Vestfold er 100 % dekket av Ungdata i 2013 Felles forskningsrapport Regional konferanse 25-26 november 2013 Systematisk arbeid: Samarbeid og erfaringsdeling i kompetanse- og tverrfaglignettverk, spredning av resultater, prioritering, forankring i planer, implementering og evaluering Ny undersøkelse om 3, eller 5 år? Hensikt: Folkehelseloven krav om oversikt og tiltaksplikt

Temaområder i Ungdata Gjøres på lik linje med Elevundersøkelsen MEN har flere områder man spør elever om. Hensikten er å kartlegge hvordan det er å være ung, på flere områder. Det er ikke en skoleundersøkelse men en bred levekårsundersøkelse for ungdom som gjennomføres i skoletiden fordi der da har man mulighet til å nå flest mulig unge.

UNG I VESTFOLD 2013 Unikt omfang: 8700 elever har svart Unikt kunnskapsgrunnlag: Telemarksforskings rapport http://www.vfk.no/Documents/vfk.no-dok/Folkehelse/Ungdata/Endelig%20- Ungdata%20Vestfold%20151113.pdf Unik mobilisering på konferanse http://www.vfk.no/Tema-og- tjenester/Folkehelse/Ung-i-Vestfold-konferansen Mål om unik implementering og gjennomføring..

Media

Nøkkeltall på VGS i Vestfold sammenlignet med Norge Tendenser De fleste har en fortrolig venn og er fornøyd med foreldre, venner og nærmiljø (likt landssnittet) Unge i Vestfold er noe mindre aktive i fritidsorganisasjoner, leser mindre bøker, men spiller dataspill, shopper og oppgir at de trener mer enn landssnittet Færre er fornøyd med utseende, flere er plaget av ensomhet og høyere grad av nedstemthet. Det mobbes i liten grad mer i Vestfold enn på landsbasis Unge i Vestfold bruker betydelig mindre tid på lekser og skulker mer, men de trives på skolen. Litt flere unge i Vestfold tror de vil bli arbeidsledige, og litt flere tror de vil ta høyere utdanning Unge i Vestfold nasker, sloss, røyker, snuser, drikker mindre, men flere oppgir at de kan skaffe hasj/marihuana.

Ungdata-undersøkelsen i Horten 2013 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 17 – 23 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall: 799 (US) / 286 (VGS) Svarprosent: 77 (US) / 63 (VGS) Standardrapport kjønn (videregående skole) 9

SKOLE OG FRAMTID DEFINISJONER: Trives på skolen: Andel som svarer «trives svært godt» eller «trives nokså godt» på spørsmålet: Trives du på skolen? Lekser (minst 30 min.): Andel som svarer «1/2 – 1 time» eller mer på spørsmålet: Hvor lang tid bruker du gjennomsnittlig per dag på lekser og annet skolearbeid (utenom skoletiden)? Skulking: Andel som svarer «minst én gang» på spørsmålet: Har du skulket skolen det siste året? Tror de vil ta høyere utdanning: Andel som svarer «ja» på spørsmålet: Tror du at du vil komme til å ta utdanning på universitet eller høgskole? Tror de vil bli arbeidsledig: Andel som svarer «ja» på spørsmålet: Tror du at du noen gang vil bli arbeidsledig?

F.2.1 Læringsmiljø og akademisk selvbilde: Her kommer noen påstander om skolen og hvordan det er å gå på skolen. Hvordan stemmer disse utsagnene med hva du selv mener? (Andel ”stemmer svært/ganske godt”) 11

F.3 Foreldrenes involvering i skole og utdanning: Hvor godt stemmer disse utsagnene? (Andel ”stemmer svært godt/ganske godt”) 12

HELSE OG TRIVSEL DEFINISJONER: Fornøyd med helsa: Andel som svarer «svært» eller «litt fornøyd» på spørsmålet: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med helsa di? Fornøyd med utseendet: Andel som svarer «svært» eller «litt fornøyd» på spørsmålet: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med utseendet ditt? Trener ukentlig: Andel som minst ukentlig deltar i enten idrett og trening på skolen (utenom skoletida), trener eller konkurrer i et idrettslag, trener på treningsstudio eller helsestudio, trener eller trimmer på egen hånd, danser (som trening) eller er på kampsport eller selvforsvarstrening. Plaget av ensomhet: Andel som svarer «ganske mye plaget» eller «veldig mye plaget» på spørsmålet: Har du vært plaget av ensomhet i løpet av sist uke? Depressivt stemningsleie: Andel som har vært «ganske mye plaget» eller «veldig mye plaget» av følgende ting sist uke: Følt at alt er et slit, hatt søvnproblemer, følt deg ulykkelig, trist eller deprimert, følt håpløshet med tanke på framtida, følt deg stiv eller anspent og bekymret deg for mye om ting. Mobbing: Andel som svarer «minst hver 14. dag» på spørsmålet: Blir du utsatt for plaging/trusler/ utfrysing av andre unge på skolen eller i fritida?

Depressivt stemningsleie og ensomhet: Andel som har vært ganske eller veldig mye plaget av ulike situasjoner sist uke

TOBAKK OG RUS DEFINISJONER: Røyker: Snuser: Drukket seg beruset: Andel som svarer at de røyker «minst ukentlig» på spørsmålet: Røyker du? Snuser: Andel som svarer at de bruker snus «minst ukentlig» på spørsmålet: Snuser du? Drukket seg beruset: Andel som svarer at de minst én gang siste 12 måneder har «drukket så mye at de har følt seg tydelig beruset». Kan skaffe hasj: Andel som svarer «ja» på spørsmålet: Hvis du ønsket å få tak i marihuana eller hasj, tror du at du ville klare å skaffe deg stoffet i løpet av to til tre dager? Brukt hasj/narkotika: Andel som svarer at de minst én gang siste 12 måneder har «brukt hasj eller marihuana» eller «brukt andre narkotiske stoffer».

Jevnaldrende – status: Andel som mener ulike egenskaper eller handlinger ”øker statusen litt” eller ”øker statusen mye” i vennemiljøet.

Skulket skolen det siste året Del 1: Deskriptiv Skulket skolen det siste året

Kap 5. Helse, Depressivt stemningsleie Del 1: Deskriptiv Kap 5. Helse, Depressivt stemningsleie

Kap. 6: Risikoatferd og rus Del 1: Deskriptiv Kap. 6: Risikoatferd og rus

Hvilken faktor har størst betydning for psykisk helse? Del 2: Analyse Hvilken faktor har størst betydning for psykisk helse? Av alle variablene vi har testet er det læringsmiljøet på skolen som har størst betydning for ungdommenes psykiske helse. Mobbing, familieøkonomi og tillitsforholdet til foreldre har også betydning, men i langt mindre grad enn læringsmiljø. (s.107) Læringsmiljø inkluderer spørsmålene: Hvor godt ungdommene trives på skolen, hvorvidt de gruer seg til å gå på skolen, opplevelse av uro i klasserommet, skryt og oppmuntring fra lærerne.

Del 3: Kommuneprofil

Hovedkonklusjon Vestfold Ung i Vestfold 2013: Skikkelig, stressa ungdomskull De aller fleste ungdommene i Vestfold trives i hverdagen sin, og lever aktive og sunne liv. Det store flertallet av ungdommene har et godt forhold til foreldre og venner, de trives på skolen og i nærmiljøet sitt, og har stor tro på egen fremtid. Kun et lite mindretall av ungdommene ruser seg, og svært få har erfaring med kriminalitet eller annen risikoatferd. Mange ungdommer, særlig jenter, oppgir at de opplever hverdagen sin som stressende og at de bekymrer seg mye i det daglige. Resultatene antyder at mange unge opplever et sterkt press om å lykkes, både på skolen og i fritiden, og at dette går utover hvordan flere vurderer sin egen mentale helse. Et interessant funn er at læringsmiljøet på skolen har stor betydning for hvordan ungdommene vurderer sin egen helse. Ungdommene som opplever læringsmiljøet på skolen som godt, er mindre plaget av både psykiske og fysiske helseplager enn ungdommene som opplever et dårlig læringsmiljø. Ung i Vestfold 2013: Skikkelig, stressa ungdomskull Vestfolds ungdom er aktive, rusfrie, og med stor tro på fremtiden. Likevel oppgir mange av dem, særlig jentene, at hverdagen kan bli vel preget av stress og bekymring. 28.11.2013 Hvordan er det å være ung i Vestfold i 2013? I mai deltok alle kommunene i Vestfold i Ungdata-undersøkelsen, en webbasert spørreundersøkelse som gjennomføres blant elever på ungdomstrinnet og i videregående skole. Undersøkelsen omhandler temaer som familie, skole, fritid, helse, mobbing og rus, og gir et unikt innblikk i hva som kjennetegner ungdoms liv. På oppdrag fra Vestfold fylkeskommune har Telemarksforsking sammenstilt resultatene fra undersøkelsen. Hovedkonklusjonen fra undersøkelsen er at de aller fleste ungdommene i Vestfold trives i hverdagen sin, og lever aktive og sunne liv. Det store flertallet av ungdommene har et godt forhold til foreldre og venner, de trives på skolen og i nærmiljøet sitt, og har stor tro på egen fremtid. Kun et lite mindretall av ungdommene ruser seg, og svært få har erfaring med kriminalitet eller annen risikoatferd. Som flere tilsvarende undersøkelser har pekt på, avdekker imidlertid resultatene at ungdommenes«skikkelige» livsførsel også har en skyggeside: Mange ungdommer, særlig jenter, oppgir at de opplever hverdagen sin som stressende og at de bekymrer seg mye i det daglige. Resultatene antyder at mange unge opplever et sterkt press om å lykkes, både på skolen og i fritiden, og at dette går utover hvordan flere vurderer sin egen mentale helse. I rapporten ser vi også nærmere på hvordan ulike individuelle og samfunnsmessige faktorer påvirker ungdommenes helseatferd og helsetilstand. Et interessant funn er at læringsmiljøet på skolen har stor betydning for hvordan ungdommene vurderer sin egen helse. Ungdommene som opplever læringsmiljøet på skolen som godt, er mindre plaget av både psykiske og fysiske helseplager enn ungdommene som opplever et dårlig læringsmiljø. Rapporten kan lastes ned her. Kontaktperson ved Telemarksforsking: Ingvild Vardheim: vardheim@tmforsk.no / mobil: 97531349

NOEN TIPS TIL VEIEN VIDERE…