Opplæring i bedrift Opplæringskontoret for fiskerfag i Nord-Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Informasjon om søknad til læreplass 2010
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Ålesund videregående skole Rekrutteringsarbeid ”Læring gjennom gode opplevingar”
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
VG Fiskeriutdanning 14 skoler langs kysten 20 klasser VG1 Naturbruk
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rettigheter og plikter
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Dialogkonferanse Naturbruk blå
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Kapittel 14 Simulering.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Lærekandidatordningen
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
Lærlingordningen i Stavanger
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
Hvordan få de rette ungdommene til å satse på fiskaryrket? Daglig leder Ole Morten Sorthe, Møre og Romsdal Fiskarlag Årsmøte i FosFor, Ålesund 3. november.
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Inntaks- og formidlingssamling 2013 Faggruppa for fagopplæring Gunn MyhrvoldBjørn Bergan ISTVigo IKS.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Rogaland Fylkeskommune
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Ringsaker kommune som lærebedrift
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Opplæringskontorets hjørne
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
Svein Johan Hansen FosFor-samling 9-10 desember 2008
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Opplæringskontorenes rolle
Ålesund videregående skole
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring i bedrift Opplæringskontoret for fiskerfag i Nord-Trøndelag. Akvakultur, fiske og fangst, fiskeindustri, motormann.

Hvorfor skaffe de beste søkerne til fiskeriutdanning? Distriktspolitikk. Fiskebåter og kvoter er lett å flytte. Krever kun leie av en postboks. Viktig med framtidige drivere av fiskebåter. Hvordan? Gjenopprette Finko! Målsetting: Fornøyde elever og lærlinger som ambassadører for utdanningen. Mer attraktivt å være lærling enn vanlig lottaker. Gode lærlingeplasser.

Utvikling Rasjonalisering. Nye båter, høyere lott, samler kvoter og mannskap fra flere båter. Vanskelig å få lærlingeplasser på de beste båtene! Personlig ønske: Sette krav til fiskere som får offentlige goder. Forskningskvoter, skolekvoter, kvoter og konsesjoner. Tilskudd næringsfond o.s.v. Gode og trygge lærlingeplasser er viktig for rekrutteringen til fiskerinæringa. Godt samarbeid med lærebedriftene under hele utdanningsløpet, fra grunnkurs til fagprøve. Elevene og lærebedrifter blir kjent med hverandre tidlig, noe som letter samarbeidet om utdanningsløpet. Hvor mange bryter lærekontrakten? Veldig få! Trolig fordi en har aktivt bruk av utplassering på båter. (Noen bytter båt.)

Oversikt elevtall

Lærekontrakter Akvakultur 143 118 Fiskeindustri 178 99 142 99 142 Fiske og fangst 97 71 99 126

Organisering Privat bedrift. Eid av lærebedriftene. 17 aktive. Bruker normalt 40 – 50 % av lærlingetilskuddene til drift av ok. 1 lærling, med rett gir 20 – 24.000 i året. 30 – 40 lærlinger (15 – 20 nye hvert år) pr. ansatt. Ofnt har 12 – 14 lærlinger og 1 ansatt i 30 % stilling. Arbeidsoppgaver: Rekrutteringsarbeid, praksiskandidater, lærlinger.

Erfaringer Fiskeindustri. Mer spesialiserte bedrifter. Læreplan med allsidig opplæring. Lite populært fag. Mest praksiskandidater. Akvakultur: Matfiskproduksjon. Tilleggspraksis den mørke årstiden, veterinær forskningsstasjon, notbøteri, brønnbåt, serviceteam, sikkerhetskurs. Fungerer godt! Motormann, krevende læreplan, kun en lærebedrift. Fiske og fangst. Vanskelig fag. Lærlingen bor på bedriften. Stor forskjell på forskjellige båter m.h.t. sikkerhet, arbeidsmiljø, boforhold, fangstform, lott, osv.

Hva skal lærlingen lære? Læreplan: Drift og driftsformer (fangstbehandling, redskapsbehandling,) renhold / hygiene, bedriftslære og hms. Generell sjømannskap? Nautiske fag? Sertifikat? 2 fangstformer, redskapstyper. Eksempel: 1. året: Fiskeindustri, 2 måneder, 70-fots båt: notfiske, garnfiske 2.året: Ringnot / tråler: 1 måned på notbøteri. Krankurs. Sikkerhet prioriteres foran opplæring på spill, vinsjer, triplex, notlegger.

Rutiner ofnt Formidling. (Unnagjort på vk1.) Praksisperiode hos aktuell lærebedrift. Tegne kontrakt ved oppstart Gjennomgå opplæringsbok Telefonkontakt / besøk Felles lærlingsamling 1.årslærlinger Kurs for nye faglige ledere Halvårsvurdering med del-prøve, 4 stk (mappevurdering) Div kurs og annen praksis Lærlingsamling 2. års lærlinger Generalprøve Fagprøve

Planleggingsskjema akva MATFISKPRODUKSJON - - Side 1 av 4.Lærebedrift: Marine HarvestPlan for perioden fra 01,07,05 til 1.10.05Signatur instruktørSignatur lærlinga) I planperioden skal vi arbeide med disse målene i læreplanen:-Generell røkting og drift: (Modul 1)Fôring: P1, P2, P3, P5, P6, P8, P41, ,.Vannkvalitet: P18, P20, P22.Teknisk utstyr: Aggregat P 51, Båt P 52, P 55, P 56Annet utstyr P 53-Hygiene og sjukdomslære: (Modul 2)Rutinemessig renhold / hygieneplan: P 42, P64, P65.Dødfisk: P 66, P 69, P 70.Lustelling: P72, Avlusing: P 80-Kvalitetssikring: (Modul 3)Mål 2: P 96, P 97, P 98.-Helse miljø og sikkerhet: (Modul 4)- Gjennomgang sikkerhetsregler M.H. P 107, P 108, P 109, P 110, P 111, P 120.-Bedriftslære (Modul 5)- Orientering om bedriften: P 131 - 135b) I planperioden skal følgende arbeidsoppdrag gjennomføres:Foring, kontroll og vedlikehold foringsanleggTemperaturmåling.Opptak av dødfisk.Kontroll og vedlikehold av merder, nøter, truck, båter og teknisk utstyr.Orden og renhold på flåte, båter og merder.c) Etter planperioden skal følgende test gjennomføres: Lustelling.

NB!!!!!!!!! 1/3 av lærlingene er involvert i bilkrasj. Vanligst med utforkjøring.

Spørsmål?