Mediator i prosjektet easyhtml Mediator. Widgets og signaler  Systemet inneholder mange signalgivere  Mange til mange er erstattet med en til mange.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektrolyse O H De fleste salter løser seg i vann.
Advertisements

Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
HVA ER ?.
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Praktisk info til prosjektkunder
Objektorientert systemutvikling og UML
IMT OOSU 28.sept Dagens tema : forts. DESIGN PATTERNS ObjektOrientert Design = Bevissthet i tildeling/fordeling av ansvar til softwareklasser for.
Beslektede algoritmer. Isolere klient fra algoritme  Klienter trenger av og til helt forskjellige måter å gjøre det samme på  Men klienten selv kan.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Chain of Responsibility GoF mønster Operasjonelt (behavioral)
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Databaseteori.
Mønstre og tekniske applikasjoner
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Kort om oppgavestiller Sintef Energiforskning AS, avdeling for kraftproduksjon og marked. Driver med oppdragsforskning i det nasjonale og internasjonale.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
GRASP General Responsibility Assignment SP GRASP er et hjelpemiddel for å lære om OD GRASP er retningslinjer for å fordele og tildele ansvar mellom klasser.
En kort innføring i Design Patterns
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
21.Januar 2003 Design Patterns 1.Kort repetisjon av viktige patterns 2.Oppgave 3.Felles gjennomgang Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold.
Domeneklasser En applikasjon kan ha domenesvake og domenesterke klasser.
Mediator Mediator i prosjektet easyhtml. Widgets og signaler Systemet inneholder mange signalgivere Mange til mange er erstattet med en til mange Hvert.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Design Patterns Iterator & Mediator. Gruppe 8 Presentasjonsgruppe:Resten av gruppen: Marianne AtesAndrè Johansen Tom Vidar LundeHege-Kristin Johansen.
Gruppe 9 - Design Pattern modeling Per I. Jacobsen Synne Nygaard Alfred Skari Anette kjuus Per K. Førrisdal Øystein Rogstad Skule Notø.
Design patterns: State og Strategy
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Systemstabilitet Innledning
INF 295 Forelesning 19 - Dynamisk programmering Korteste vei alle til alle (Floyd) Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Intro til php - Uke3.2 - Ronny Mandal Introduksjon til PHP.
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Information Expert GRASP Grunnleggende prinsipp i programdesign.
Innkapsling av request. Køing, logging, angre Command tilhører gruppen av ”behavioral patterns” Instanser av mønsteret leder til instanser av forespørsler.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Roller og synsvinkler Bente Erlien
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
© 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Legge til en kontakt Din kontaktliste forenkler kommunikasjonen, og du ser tilstedeværelses- og kontaktinformasjon.
Kap. 5 del 2 – SLR(1), LR(1) og LALR(1) – grammatikker INF5110 – v2005 Arne Maus, Ifi UiO.
 Differanse-signal: R (   R (  Ideelt signal uten multipath Brukes til å justere mottakerens kodeklokke slik at differansesignalet blir lik 0.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
1 Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Utforming av klassediagrammer
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Campus-funksjonalitet i FS
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Koble en elektrisk krets
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
Produksjonssetting i Cerebrum
Kommunikasjon.
Forbedringsarbeid PEVS
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Mediator i prosjektet easyhtml Mediator

Widgets og signaler  Systemet inneholder mange signalgivere  Mange til mange er erstattet med en til mange  Hvert signal ledes gjennom en CoR  Men selve kjernen er Mediator  Hver widget er ”colleague” eller ”peer”  Kollegaene er ikke direkte koblet  De kommuniserer i stedet gjennom en mediator

Mediator pattern

Instans av Mediator

Controller og hovedvindu  Klasseobjektet i Controller er omnivisuell mediator  Dette betyr at alle kan referere til Controller  Hovedvinduets instans(er) er deriverbar mediator  Dette betyr at alle kan beregne seg fram til instansen

easyhtml og Mediator

Kollegaobjekter  Widgets er kollegaobjekter  Kollegaobjektene er frakoblet hverandre  Koblingene er ”løse”  Kommunikasjonen går gjennom mediatorene

Praktisk feilretting  Taggen img kan forårsake brysomme feil   Signalet setText går gjennom mediator  Men hvem kan passe på?  Ingen, så vi må kunne skru signalet av og på  Men hvem kan fange opp tilstanden av/på?  Bruk mønsteret Information Expert  Mediator er altså ikke løsningen på alle problemer