Nyheter fra GKRS Signaler fra fylkesmannen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Knut Erik Lie Utredningsleder GKRS
Advertisements

KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
KomRev Trøndelag IKS Diverse regnskapspørsmål Temadager Desember 2013.
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Skattlegging av aksjeselskaper og aksjonærer JUS5980
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Temadag 2012 Mva og mva.komp Nov / Des 2012.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Selskapsrett forelesning pkt H12
Årsoppgjør Notat vedr. frister/rutiner årsoppgjør sendt
Årsregnskap Varige driftsmidler Nedskrivning og reversering
STRØMNINGSANALYSER/ KONTANTSTRØMANALYSER
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Etablering av aksjeselskap (AS)
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Høringsnotat Bruk av offentlig tilskudd og foreldrebetaling i ikke-kommunale barnehager. Ny lovbestemmelse i barnehageloven som fastslår at offentlig tilskudd.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Høringsutkast: KRS nr. 3 Lån – Opptak, avdrag og refinansiering (GKRS)
Div. regnskapsspørsmål
Folkevalgt Opplæring 2007 ØKONOMI
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
Gode råd om regnskapsførsel
Fylkesmannens time.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Thon Hotel Backlund, Levanger
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Regnskap.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Torstein Dahle Litt om prinsippene i kommuneregnskapet Kurs for medlemmer av kontrollutvalg Nordhordland Revisjon IKS og Regionrådet Nordhordland Alver.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
KomRev Trøndelag IKS Nyheter GKRS Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Lauritz Jessen Statsautorisert revisor.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Figur 1-1 Regnskap, et eksempel Figur 1-2 Rapportering av økonomisk informasjon.
KomRev Trøndelag IKS Diverse angående regnskapene Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Sissel Mikalsen Fagleder.
KomRev Trøndelag IKS Skille drift og investering Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Lauritz Jessen Statsautorisert.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Regnskap © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Grunnleggende økonomi v/Raimo Hansen Ass.rektor v/Tyrifjord videregående skole Oktober 2016 Copyright.
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
Ny finansieringsmodell til private barnehager
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Kapittel 2: Investeringsanalyse
IASB- tilpasning i Norge
KOSTRA og intern kontoplan
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Arbeidsgivers erstatningsansvar
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Fylkeskommunal revisjon
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Nyheter fra GKRS Signaler fra fylkesmannen KOMREV temadager Seniorrådgiver Helge Holthe For KOMREV temadager desember 2012

De viktigste GKRS-dokumentene er ikke standardene!!!!

Regnskapsmodellen Den kommunale regnskapsmodell Regelverk-hierarkiet Kommunelovens økonomibestemmelser + forskrifter Utgjør rammen for den kommunale regnskapsmodell Driftsregnskap / driftsbudsjett Investeringsregnskap / investeringsbudsjett Balanseregnskap /ikke krav om budsjett på balanse Kretsløpene Regelverk-hierarkiet Kommuneloven Forskriftene (regnskap, budsjett, kostra mv) GKRS ”Urokråka” – brevene fra KRD i enkeltspørsmål KRD eier sine egne forskrifter og har rett til å tolke disse

Notat rammeverk og grunnleggende prinsipper GKRS-notat (Kommuneregnskapet Ø. Sunde kap 15.12) Notat rammeverk og grunnleggende prinsipper

Overordnet Formålet med kommunal virksomhet er å gi størst mulig velferd til befolkningen innenfor de fastsatte rammene. På bakgrunn av de overordnede målene for økonomiforvaltning bør regnskapet gi informasjon til brukerne om: a) Bevilgningskontroll: vise sammenheng mellom faktisk tilgang og bruk av midler og budsjett b) Effektivitet: vise kostnader som et grunnlag for å vurdere måloppnåelse c) Bærekraftig økonomisk utvikling: vise kommunens evne til å finansiere sin aktivitet og møte sine forpliktelser, både på kort og lang sikt Det kommunale regnskap er finansielt orientert. Regnskapet er bevilgningsorientert og kommunestyret/fylkestinget er regnskapets primærbrukere.

Rammeverket for kommuneregnskap

Nær sammenheng budsjett/regnskap Regnskapets funksjon som kontroll av budsjettet (bevilgningskontroll) er langt mer fremtredende i utforming av regnskapssystem for offentlige virksomheter kontra private virksomheter. Budsjettet viser forventet tilgang på midler, og hvordan fellesskapets midler er planlagt anvendt i året, mens regnskapet viser faktisk tilgang på midler og hvordan midlene faktisk er anvendt. Regnskapet er ment å avbilde de gjennomførte handlingene. I Figur 2 er sammenhengen mellom budsjett og regnskap vist.

Forarbeidene beskriver kommuneregnskapet som et regnskap som ligger mellom modifisert periodisert regnskap og et fullperiodisert kostnadsregnskap. Kommuneregnskapet har over tid utviklet seg fra et modifisert kontantregnskap til et modifisert periodisert regnskap, som grenser mot et fullperiodisert regnskap. Kommuneregnskapets periodiseringsprinsipp innebærer at alle kjente utgifter/utbetalinger og inntekter/innbetalinger skal regnskapsføres i bevilgningsregnskapet, uavhengig av betalingstidspunkt. Dette innebærer at kommuneregnskapet i stor grad inneholder periodiserte poster. Kontantregnskap I et kontantregnskap foretas det ingen periodisering av transaksjonene. Det er betalingstidspunktet som er avgjørende for hvilken periode en transaksjon skal henføres til. Modifisert kontantregnskap I et modifisert kontantregnskap regnskapsføres betalingstransaksjonene løpende, mens det foretas en periodisering rundt årsskiftet for å sikre at det er leveringstidspunktet som er avgjørende for regnskapsføringstidspunktet, og ikke betalingstidspunktet. Langsiktige poster i balansen vil ikke være aktuelt i et modifisert kontantregnskap. Modifisert periodisert regnskap (modifisert kostnadsregnskap) I et modifisert periodisert regnskap belastes regnskapet med utgifter ved anskaffelse av varer og tjenester, uavhengig av betalingstidspunkt. Inntekter henføres også til den perioden de tilhører, uavhengig av betalingstidspunkt. Imidlertid blir utgifter ikke fordelt mellom regnskapsår, selv ikke når anskaffelsen skal tas i bruk i senere regnskapsår. Dette innebærer at varige driftsmidler utgiftsføres i anskaffelsesåret, istedenfor å bli fordelt over økonomisk levetid. Fullperiodisert regnskap (kostnadsregnskap) I et fullperiodisert regnskap regnskapsføres økonomiske hendelser i den perioden de inntreffer, uavhengig av når inn- og utbetaling skjer. Vanligvis kostnadsføres utgifter når de påløper og inntekter når de er opptjent, uavhengig av betalingstidspunkt.

Om anordningsprinsippet: Nytt kapittel i notatet om interne finansierings- transaksjoner Se også på fremskutt regnskapsføring (kun aktuelt for ensidige transaksjoner)

Notat: det kommunale regnskapssystem – grunnleggende sammenhenger GKRS-notat. Kommuneregnskapet Ø Sunde kap 15.13 Notat: det kommunale regnskapssystem – grunnleggende sammenhenger

Resultatbegrepene i bevilgningsregnskapet

Egenkapitalens sammensetning Egenkapitalen er inndelt i typer og benevnes oftest som fond Alle fond unntatt kapitalkonto tilhører arbeidskapitalen Arbeidskapitalens fond kalles egenkapitalens fondsdel Memoriakonti

To balansekretsløp Modellen skal stemme i alle retninger Kretsløp korte poster: Arbeidskapitalkretsløpet, føres mot drifts og investeringsregnskap Kretsløp lange poster: AN-LG+UBR = KAPKTO, føres internt i balansen

«Fattigere» «Rikere»

Kretsløpet i et regnskap etter regnskaps loven

Arbeidskapitalorientert regnskap All tilgang og bruk av midler i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet. Regnskapsføring av tilgang og bruk bare i balanseregnskapet skal ikke forekomme.

Hvordan henger dette sammen?

Andre nyheter 2012

Høringsutkast som skifter status Foreløpig standard fra 13.12.12

KRS 3 F - Lån Standard vedtatt 20.04.12 Vesentlig utvidet virkeområde Erstatter versjon 23.01.03 Vesentlig utvidet virkeområde Forrige versjon omfattet hvor avdrag skal føres (drift eller investering) Ny versjon: Opptak, avdrag og refinansiering av alle typer lån etter KL § 50 Justert etter høring Tydeligere på hva som er refinansiering Betydning av hvor avdrag er budsjettert

KRS 3 F - forts Regnskapsføring av låneopptak i kommunens balanseregnskap skal skje på det tidspunkt det oppstår en gjeldsforpliktelse for kommunen overfor kreditor. 2. Driftsregnskapet skal minst belastes med avdragsutgifter tilsvarende minimumsavdraget. 3. Avdrag på lån for den samlede lånegjelden etter kommuneloven § 50 nr. 1 og 2, utover minimumsavdraget, regnskapsføres i driftsregnskapet med mindre det er budsjettert i investeringsbudsjettet. 4. Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer regnskapsføres i investeringsregnskapet. Dersom kommunen faktisk betaler mindre avdrag på slike innlån enn mottatte avdrag og refusjoner skulle tilsi, skal det overskytende beløpet avsettes til bundet investeringsfond. 5. Refinansiering av lån regnskapsføres kun i balansen og ikke i kommunens drifts- eller investeringsregnskap. Justeringer av lånegjelden som gjennomføres i forbindelse med refinansiering regnskapsføres som opptak av nye lån og/eller avdrag på lån.

Kvalitetssikring gjeldende dokumenter Egen prosess i 2012 Oppdateres i samsvar med rammeverknotater mv KRS 9 – Nedskrivninger – mindre justering 2012 Når nedskrive og hvorfor? Presisert tekst kretsløp. KRS 5 – Korrigering av feil – mindre just 2012 Justert i fht endret amortiseringstid premieavvik KRS 11 – Finans - Justering i andre standarder

Notat – utdeling fra AS Dette notatet drøfter kriterier for klassifisering av utdelinger fra aksjeselskaper som driftsinntekter eller investeringsinntekter. Notatet drøfter i hovedsak utdelinger i form av utbytte og kapitalnedsettelse i aksjeselskaper. Notatet omhandler ikke reglene for inntektsføring av salg av aksjer etter regnskapsforskriften § 3 fjerde og femte ledd, jf. KRS nr. 4 pkt. 4.2. Notatet utdyper KRS 4. Se flytdiagram bakerst i notatet

Utdeling fra AS (forts) Det er det reelle innholdet i inntekten for kommunen som investor som er avgjørende for hvorvidt en utdeling fra aksjeselskap skal klassifiseres som en løpende eller ikke-løpende inntekt. Den selskapsrettslige formen på utdelingen er ikke avgjørende. Utdelinger fra aksjeselskaper som innebærer tilbakebetaling av innskutt kapital vil være en ikke-løpende inntekt som skal regnskapsføres i kommunens investeringsregnskap. Utdeling av verdier som kommunen har ytet vederlag for ved kjøpet av aksjene vil reelt sett være tilbakebetaling av innskutt kapital, dvs. kommunens investering. Andre utdelinger fra aksjeselskaper klassifiseres som ikke-løpende dersom inntekten er både uvanlig, uregelmessig og vesentlig. Utdeling av midler som representerer opptjente resultater i selskapet i kommunens eiertid vil som regel ikke være uvanlige. Utdelinger som er av engangskarakter anses som uvanlige, med mindre utbetalingene fremstår som regelmessige over tid. Inntektens evne til å finansiere kommunens løpende aktiviteter på sikt vektlegges ved vurderingen av om inntekten er uvanlig og uregelmessig.

Notat – justering mva Justere inngående mva når bruken av en kapitalvare endres i fht opprinnelig fradragsberettiget formål Betale tilbake eller kreve mer inngående mva Notat dekker tidspunkt for regnskapsføring og om føring drift/investering Ved salg av kapitalvare – justerings.plikt/rett Kan også overdras Justering som følge av bruksendring

KRS 10 F - Foretak Fastsettes 13.12.12 Langsiktig gjeld Høringsutkast fra 21.06.12, 8 høringer, ingen store endringer. Langsiktig gjeld Langsiktig gjeld i kommunale foretak kan etableres gjennom at foretaket selv tar opp lån. Videre kan langsiktig gjeld som står oppført i kommunens regnskap overdras til foretaket. Standarden presiserer at slik overdragelse skal regnskapsføres bare i balansen. Alternativ kan foretaket dekke sitt behov for lånefinansiering av investeringer ved at det etableres et langsiktig mellomværende mellom foretaket og kommunen forøvrig. Slike mellomværende omtales i standarden som interne utlån og skal regnskapsføres som utlån i kommunens regnskap og opptak av lån i foretakets særregnskap. Inndekking merforbruk Omtalen av inndekning av regnskapsmessig merforbruk er noe forenklet. Det er presisert at overføringer fra kommunen for øvrig til KF for dekning av merforbruk er ordinære driftsutgifter/-inntekter og følgelig ikke er omfattet av strykningsbestemmelsene. Videre er det presisert at det ikke er krav om at mindreforbruk i KF må brukes til å dekke merforbruk i kommunen for øvrig.

KRS 10 - fortsettelse Skille etablering og senere drift Ved etablering og avvikling av kommunale foretak, samt ved utvidelse av eller tilbakeføring av deler av virksomheten i eksisterende kommunale foretak, skal eiendeler, gjeld og egenkapital som overdras til eller fra foretaket kun regnskapsføres i balansen. Regnskapsføringen foretas etter kontinuitetsprinsippet. Overføringer og kjøp/salg mellom kommunen for øvrig og KF som inngår i den løpende virksomheten skal regnskapsføres i bevilgningsregnskapet. Kommunelovens økonomibestemmelser gjelder Økonomibestemmelsene i kommuneloven, herunder skillet mellom drifts- og investeringsregnskapet gjelder for kommunale foretak, herunder kommunale foretak som avlegger særregnskap etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Standarden regulerer ikke regnskapsføringen i slike kommunale foretak, men etter standarden må imidlertid overføringer fra slike KF til kommunen skilles mht. om det overføres driftsmidler eller investeringsmidler.

GKRS – Hva skjer? KRS10 –Foretak – Styret des 2012 KRS 7 – Usikre forpliktelser – Revisjon des 2013 Ikke i samsvar med rammeverknotat? KRS 11 – Finans – Under arbeid –HU des 2013 Redaksjonelle endringer KRS 1,2,3 Høringsutkast til våren, bearbeides senhøsten Regnskapsføring tidspunkt, sikring, dokumentasjon. KRS 6 – Noter – Revidert juni 2013 Rydde i fht årsberetning. Blir endelig standard? Momskomp fra 2014 Interkommunalt samarbeid/ kommunestruktur Interne finansieringstransaksjoner Nærstående parter

Fylkesmannen Skjema 1AB + 2AB + økonomiske oversikter Innarbeid skjema 1AB + 2AB i KST vedtak Avslutning investeringsregnskap Ettårig, felles finansiering Kostrarapportering – regnskapsavslutning sårbarhet

Tanker om utfordringer Økt kompleksitet og press på strukturer Sårbarhet, faglighet , engasjement, opplæring Forventninger til kommuner, politikk, NIVI-rapport 6 kommuner, fylke avviklet, fylkesmann regionalisert? Er kommunesamarbeid alltid godt nok? Samarbeid, kommunesammenslåing, hva må til? Iboende kompleksitet Momskomp, F120, finans, innkjøp,notekrav, garantier + EØS, premieavvik, tilskudd private barnehager, samhandlingsreform Hvem skrur vanskelighetsgrad? Nok engasjement, kapasitet og robust struktur Hvor går veien videre? NKK!!