Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elever og sosiale medier
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Nettevett – utvidet versjon
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nettsteder og multimedia
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Nettsamfunnsvaner i Norge
Nettvett.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Hva er Fronter.
Nye websider for Sørli skole
Gå inn på denne internettadressen:
Vellykket, veldrevet ungdomsarbeid Utopisk mål eller morsom utfordring?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
”Nettvett - digital mobbing”
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Temakveld Nettvett og spill.
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
SAFT-undersøkelsen SAFT SAFT-prosjektet er et europeisk samarbeid som skal spre kunnskap om trygg bruk av Internett til barn og unge, foreldre,
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Velkommen til foreldremøte.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Argumenterende tekster
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Lov, regelbrudd, lovbrudd?
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Sinne Film:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Digital samtid Erfaringer så langt!

”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus

Rammer •To lærere •To rom •Samtlige elever egen bærbar PC –Administrator eller ei? •It´s:Learning og dagsplaner

Lisenser •Photo Shop •Office •Front Page •Flash •Audacity, Photostory, Moviemaker, Anfy, Gant

•Ordinære prøverOrdinære prøver •InnleveringerInnleveringer •Muntlige presentasjonerMuntlige presentasjoner Vurdering

Lag en liste med råd for sikker nettbruk •Til din lillesøster på 10 år som har fått PC på rommet med tilgang til internett •Til dine foreldre •Bruk gjerne nettstedene til SAFT og BarnevaktenSAFTBarnevakten

Beskrive ulike typer digitalt utstyr og forklare hovedtrekkene ved virkemåten Samarbeide med andre elevgrupper

Forklar funksjon og virkemåte til de ulike delene i og utenfor kabinettet i en PC Lag en Photostory eller bruk Anfy/FlashPhotostory Anfy •Ta bilder selv eller finn bilder av de ulike delene som inngår i en PC på nettet. •Hvilke utstyrsenheter er spesielt viktige dersom PC-en skal benyttes som en multimedia-PC?

… informasjonsteknologiens muligheter og konsekvenser

Gjøre rede for og argumentere for nødvendigheten av regelverk og etiske normer for bruk av informasjonsteknologi •Lov om opphavsrettLov om opphavsrett •Hvilke brudd på lov om opphavsrett finner du?

Tenk deg… •at du er en ung musiker, sulten på å lykkes i popbransjen og du har brukt mange penger på veien. •En av de første kundene legger Cd- en ut på Internett slik at andre kan laste den ned gratis –Hva sier loven om dette? –Hva kan du gjøre som musiker for å tjene penger likevel?

Hvordan foregår egentlig fildeling? Ikke bare etikk og jus ….

Tre av ti ungdommer angrer på ting de har lagt ut om seg selv eller andre på internett. Det er flere jenter enn gutter som angrer på det de har lagt ut på internett. Det viser en undersøkelse Datatilsynet har fått gjennomført blant norske ungdommer i alderen 15 til 18 år. – Fire av ti jenter er dessuten redd for at det finnes bilder av dem på internett som de ikke har kontroll over. 23 prosent av guttene sier det samme, sier prosjektleder Charlotte Erikstad i Datatilsynet.

Datatilsynet Utdanningsdirektoratet og Teknologirådet

Diskusjon i klassen •Hvem har lagret et bilde de har funnet på internett? •Hvem er inne på sidene deiligst.no og penest.no? •Hvilken kontroll har man på bilder av seg selv etter at de er publisert?

”Bare hvis jeg hater han….” •Du får tilsendt en mms som viser en bekjent i en situasjon der vedkommende er full og halvnaken. •Hva gjør du, sender du den videre?

•Noen filmer deg i dusjen på skolen og legger filmen ut på YouTube. •Hva gjør du?

Wiki om lærere •Manipulerte bilder, negativ omtale av lærerne, lydfil av lærer som underviser •Er denne situasjonen helt utenkelig? •Hva ville du ha gjort som elev? Hvilket ansvar har du som privatperson? Tenk deg at denne informasjonen kun fantes på papir og ble hengt opp rundt på skolen. Endrer dette noe på din vurdering av situasjonen? Begrunn svaret.

Digital samtid- resten av året •Beskrive digitalt utstyr og standarder mobil •Utfordringer og muligheter for språklige og kulturelle minoriteter –Skype –Nettaviser –Tv/radio på nett –Språkopplæring (vox, Migranorsk) •Digitale trusler, konsekvenser og muligheter