Emnekart – byggemateriale for kunnskaps- samfunnets innbyggere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
2003 Ontopia AS1 Om emnekartprosjekter Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia, Fra emnekratt til emnekart.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Publisering på internett
ZTM 2.5 – publiseringsløsning for emnekart Presentasjon for Emnekartforum, 24. august Bouvet.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Emnekart-drevne portaler: Dører inn til kunnskapsnasjonen?
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Sømløs Virksomhet – et målbilde Stian Danenbarger Emnekart 2004.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
NTNU, May 2009 ntnu.no/cb m 1 Våre utfordringer Espen Henriksen.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
RSS David Massey ALEPH brukermøte Hva er RSS? RSS is a family of Web feed formats used to publish frequently updated content. An RSS document, which.
En prosjektleders perspektiv Emnekart 2004 – Felix konferansesenter, 27. oktober 2004.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Dynamiske honeypotter. Definisjon av honeypot En ressurs som har sin verdi i å bli angrepet og kompromittert. Den er forventet å bli testet, angrepet.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Kvalitative og kvantitative metoder
Om Internett, World Wide Web, egen hjemmeside Ole Christian Rynning
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
SelfCon Foil no 1 Self configuring systems - plan 1 Rolv Bræk, Item.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Hvordan skrive egne dilemma
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
SmartSwap.
Citation and reference tools for your master thesis
The Norwegian Hydrografic Pilot
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
National Academies Northstar Summer Institute
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Vaccine Delivery in Developing Countries
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Emnekart – byggemateriale for kunnskaps- samfunnets innbyggere

Kunnskapssamfunnet …hva slags innbyggere ønsker vi?

Kunnskapsarbeideren A.D Hvordan skal jeg få gjort jobben min med alle disse møtene? Hvorfor har vi aldri tid til å gjøre det riktig, for så bare å måtte gjøre alt om igjen? (mobilen ringer)

Introduksjon til ”slemme” problemer (Wicked Problems*) •Du forstår ikke problemet før du har utarbeidet en løsning •”Slemme” problemer har ikke et definert ferdigstillingspunkt •Løsninger for ”slemme” problemer er ikke riktige eller gale •Ethvert ”slemt” problem er i bunn og grunn unikt og annerledes •Enhver løsning til et ”slemt” problem er en ”éngangs-affære” •”Slemme” problemer har ingen forhåndsgitte alternative løsninger *) ‘Dilemmas in a General Theory of Planning’, Horst Rittel og Melvin Webber, 1973

Problemløsningsprosessen – teori og praksis Formulere løsning Samle data Analysere data Implementere løsning Problem Løsning Tid

(Myten om ”den geniale eremitt”) Jeg har SVARET!

Om skolens rolle (Leve)tid Læring Skole Arbeidsliv Teknikker Verktøy

diaLEGO

…Digitale byggeklosser! ”9/11” ”11. september” ”WTC” ”Twin Towers” Terroraksjon Foto Angrep Mål Foto

…Én gang til – men i et helt annet perspektiv…! ”Vårt store øyeblikk” ”Symbol på USA-imperialisme” Den store aksjonen Foto Aksjon Mål Foto

Emnekart (ISO Topic Maps) Emne Assosiasjon Forekomst Beskrive...! Kommunisere...! Forstå! Samvirke!

Eksempel: “Per” – skoleelev ”Per” ”Tlf” ”Personalia””Passfoto” ”Engasjert i” ”Kjemi” ”Forståelse” ”Fysikk”

Forst åsam menhen gene… Norsk Matematikk Kjemi Engelsk Fysikk Historie Geografi KRL

Forståelse har begrenset verdi i fragmenter… ? Emne A Emne B Identitet ?=?= (Din forståelse) (Min forståelse)

...og gjerne stor verdi – hvis koplet sammen! ! Identitet !=!=

Scenario: ’Kunnskapens hage’ Felles forståelse Kollektiv intelligens! Deskriptiv Dialogisk Distribuert Asynkron

Forst åsam menhen gene... – i kontekst! – der og da! CRM CAD/CAE BI Databaser ERP E-post DMS/CMS/DAM BPMS E-læring

Fint, men hva nå? • Applikasjoner! • Studieplaner? • Identifikatorer • Spørringer • Evalueringsmetoder for • Prosessen • Artifaktene • Spørrespråk • Konsistens • Sammenlikning •...Og mye mer...

Scenario: ’Reform 2008’ ? ??

Kort om emnekart i Norge – så langt

Emnekart-drevne nettsteder i Norge – akkurat nå: I produksjon: •itu.no •luna.itu.no •forskning.no •forbrukerportalen.no •skifte.no •*.hoyre.no •nysgjerrigper.no •matportalen.no •udi.no •skatteetaten.no •brainbank.no •Statsministerens kontor – Intranett •kulturnett.no •skolenettet.no •futurama.no •apollon.uio.no Under utvikling: •Statistisk Sentralbyrå – Intranett ++ •“Næringslivsportalen” •emnekart.no •ontopia.net •norgesuniversitetet.no •npolar.no

Hvor det startet – sitater fra forprosjekt for ITU (’ Nasjonalt forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning ’): •”… er en del av…” •”…består av…” •”… ligner på…” Eksempler: •”Har samme forfatter” •”Har jobbet sammen” •”Tilhører samme kategori” ”Relasjoner mellom objekter og ulike grupperinger av objekter gir brukerne mange veier inn til samme innhold, og stimulerer til å utforske på tvers av innholdet i tjenesten.” ”Visualisering av dette nettverket skal gi brukeren en konseptuell modell av nettverket, og gi en følelse av å befinne seg i et ’relasjons-rom’.”

Og nesten samtidig... Topic Maps Core arrives 05:03, 7 Dec 2000 UTC | Simon St.LaurentSimon St.Laurent Topicmaps.orgTopicmaps.org has delivered a stable set of core deliverables, along with a draft of XML Topic Maps 1.0 and the XML Topic Maps Processing Model.core deliverablesXML Topic Maps 1.0XML Topic Maps Processing Model XTM is built on ISO 13250, which defines "a standardized notation for interchangeably representing information about the structure of information resources used to define topics, and the relationships between topics.... A topic map defines a multidimensional topic space -- a space in which the locations are topics, and in which the distances between topics are measurable in terms of the number of intervening topics which must be visited in order to get from one topic to another, and the kinds of relationships that define the path from one topic to another, if any, through the intervening topics, if any. " The core deliverables includes the parts of XTM which are "not subject to any future change that would invalidate any XTM document or XTM application that conforms", while XTM 1.0 includes both those core deliverables and additional content which are still subject to "Authoring Group (AG) Review process."

Resultat: Oppsummering etter leveransen: •”Tjenesten er et ubegrenset antall elementer som er lenket til hverandre i nettverk.” •”Styrken ligger i visualiseringen av ITUs nettverksbyggende funksjon, alternativ/annerledes enn andre, og støtter brukernes mulige utforskende atferd ved at relatert materiale er lett tilgjengelig fra hvor som helst.”

Eksempel: ITUs ”assosiasjonsmeny”... •Flash-meny med ”flytende” tekst og ”tooltip”-interaksjon •Tekstene klikkbare – lenket til emner i ’itu.no’s emnekart •Viste emner er nære naboer i emnekartet (graf-traversering med dybde to)

Eksempel: ”Et hav av muligheter”... •Flash-navigasjon for barn, presentert på ”Forskningsdagene”: •Visuelle elementer klikkbare – lenket til emner i ’forskning.no’s emnekart •Teksten vedlikeholdes i ’forskning.no’, hentes via web service

”Watch this space”: Formulere løsning Samle data Analysere data Implementere løsning Problem Løsning Tid •”Informasjonsallmenningen” i offentlig sektor •eStandard.no •Brainbank (Cerpus) •ITU! •Mer…

Takk! Stian Danenbarger Pssst..! Emnekart oktober! Sjekk Diskutér på topicmaps.estandard.notopicmaps.estandard.no...