Www.fremmedspraksenteret.no Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, 16.11.2012 Denne presentasjonen er eit utdrag frå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Fagvalg Studiespesialisering
Velkommen til kontaktmøte Vg
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Velkommen til foreldremøte VG2
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
Faginformasjon om programfagene for
Velkommen til Tanks.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Velkommen til informasjonsmøte for elever og foresatte U. Pihl videregående skole
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
Fagvalgorientering Vg2 ST oktober 2013
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Det viktige valget Informasjon om fagvalg Foreldremøte Vg1 29. oktober 2014.
Utdanningsprogram: Studiespesialiserende Programområder:-Realfag -Språk-, samf.- og øko. ProgramfagBiologi Fysikk Politikk, individ og samfunn.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Fagvalg Studiespesialisering Ole Vig vgs. Våren 2015.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Språkfag ved Hommelvik ungdomsskole 2. fremmedspråk: Spansk, fransk, tysk på nivå 1. Engelsk fordypning Norsk fordypning Valgskjema leveres innen tirsdag.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Valg av fremmedspråk Nes vgs tilbyr i utgangspunktet fransk, spansk og tysk på nivå 1, 2 og 3. Men vi setter bare i gang grupper dersom de er store nok!
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Programfag fremmedspråk - status 2011 Dr. Gerard Doetjes seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse Fremmedspråksenteret.
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Foreldremøte Vg1 7. februar 2017
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Studiespesialisering
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fremmedspråk for fremtiden
Edvard Munch videregående skole
Velkommen til foreldremøte
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Studiespesialisering
Velkommen til foreldremøte for Vg1
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Utskrift av presentasjonen:

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå dette seminaret

Fagvalget i ungdomsskolen Elevene som begynner på 8. trinn kan velge… •Fremmedspråk Skoler tilbyr ofte fransk, spansk og/eller tysk. Andre fremmedspråk tilbys bare på få skoler. •Fordypning Fordypning i engelsk eller norsk (eller samisk). •Arbeidslivsfag Mange skoler tilbyr et nytt, praktisk orientert fag som alternativ til fremmedspråk eller språklig fordypning.

Valg og omvalg Fagvalget på 8. trinn er viktig: Elevene skal i utgangspunkt ha samme fag gjennom hele ungdomsskolen. Omvalg må skje i samråd med skolen. Omvalg skal gjøres første halvår på 8. trinn. Kun når det foreligger spesielle grunner, kan skoleeier godkjenne overgang på et senere tidspunkt.

Fremmedspråk i videregående opplæring Elever på yrkesfaglige utdanningsprogram har engelsk, som fellesfag på Vg1/2. Elevene har ikke fremmedspråk. Elever på studieforberedende utdanningsprogram har fremmedspråk som fellesfag i tillegg til engelsk.

Studieforberedende utdanningsprogram Elever som har fullført fremmedspråk på 10. trinn kan •fortsette med samme språk på nivå II •eller begynne på et annet fremmedspråk på nivå I I begge tilfeller avsluttes fellesfaget etter to år, dvs. på Vg2. Elever som ikke har fullført fremmedspråk på 10. trinn har fremmedspråk i tre år på videregående skole (nivå I+II). Siden elevene må ha faget i tre år, kan de bare velge to programfag i stedet for tre på Vg3. Merk! Valget avhengig av skolens fagtilbud.

Fremmedspråk som programfag Skoler kan også tilby fremmedspråk som programfag på Vg2/Vg3, som del av programområdet for språk, samfunnsfag og økonomi. •Fremmedspråk nivå I+II («nybegynner») på Vg2/3 •Fremmedspråk nivå III («fordypning») på Vg3 Merk! Også elever som har valgt f. eks. realfag, kan velge fremmedspråk som programfag.

Tilleggspoeng for programfag Elever som velger fremmedspråk som programfag får tilleggspoeng ved opptak til høyere utdanning: •Fremmedspråk nivå I og II: 0,5 poeng •Fremmedspråk nivå III: 1,0 poeng

Andre programfag innen språk Programområdet språk, samfunnsfag og økonomi omfatter flere språkfag. Tilbudet er forskjellig fra skole til skole. Engelsk Internasjonal engelsk, engelskspråklig litteratur og kultur og samfunnsfaglig engelsk Antikkens språk og kultur Antikkens kultur, latin 1/2, gresk 1/2 Kommunikasjon og kultur Reiseliv og språk

Språkkompetanse •Læreplan for fremmedspråk (KL06) Stort fokus på de kommunikative ferdighetene: å kunne bruke målspråket i ulike kommunikasjonssammenhenger Innflytelse fra •(nyere) språk- og fagdidaktisk forskning •Føringer fra Europarådet, Rådet for kulturelt samarbeid (Seksjon for moderne språk): Common European Framework of References of Languages (2001) Det felles europeiske rammeverket for språk (2011)

Kommunikativ kompetanse •Språk og ytringer brukes også til å utføre handlinger: «Jeg erklærer dere for mann og hustru å være» «Jeg ber deg om unnskyldning» «Kunne jeg bestille en kaffe?» Alle ytringer har et handlingsaspekt (talehandlinger): Vi kan be om noe, beskrive, informere, overbevise, uttrykke følelser … •Et utsagn er ikke bare sant/usant, det må passe/sees i sammenheng med med den konteksten det opptrer i «Denne boken er virkelig en klassiker»

Hovedområdene i læreplanen •Språklæring bevissthet rundt egen læring •Kommunikasjon -forstå muntlige og skriftlige tekster (økt fokus på autentiske tekster) -uttrykke seg muntlig og skriftlig på målspråket •Språk, kultur og samfunn -kunnskap om levemåter, kultur(er), aktuelle saker m.m. -interkulturell kompetanse

Fransk, spansk og tysk på 8. trinn

Fellesfag fransk, spansk og tysk på Vg1/2

Fransk, spansk og tysk nivå III på Vg/3

Grunnene for elevenes valg av språkfag Ungdomsskoleelever velger språk fordi… •…de har lyst å besøke andre land •…vil bli kjent med andre kulturer •…det er nyttig å kunne flere språk •…osv. Foreldre, andre elever og rådgivere viktig for valget! Kilde: Doetjes & Ryen (2009)

Grunnene for elevenes valg av språkfag Elever på studieforberedende utdanningsprogram oppgir følgende grunner for språkvalget sitt: •…språket er vakkert/interessant/spennende (32%) •…språket er nyttig og har stor utbredelse (24% •…språket er lettere å lære enn andre språk (16%) •…lyst å besøke landet (12%) •…hadde ikke noe valg (10%) Fransk er vakkert, spansk er nyttig, tysk er lett! Kilde: Doetjes & Vold (2012)

Elevenes ønskespråk