TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Styrke Sidene i læreboka.
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Eksamen i Treningslære 2
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
”Til Start” Treningsprogram for unghest
IDRETTSFAG m/bredde eller toppidrett
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Studieforberedende utdanningsprogram
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Struktur - mål - innhold - litteratur
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
- Hovedrolle eller birolle
Olympiatoppens ansvarsområder
Forebygging av idrettskader POL 15. januar 2013
Egentreningsprosjekt 9 klasse Uke 9, 10, 11 og 12
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Tonus idrett Tonus idrett Et nytt tilbud til idretten i Bergen ! Et nytt tilbud til idretten i Bergen ! Vi startet opp høsten 2004 og har nå fast basistrening.
Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Olympiatoppens treningsdagbok Av: Olympiatoppen, Avdeling Unge Utøvere
Utfordringer løses i fellesskap
Råd og tips til Team Jæren Styrkeprøven Roy Hegreberg.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Treningslære Et fag på idrettslinja.
Treningslære Et fag på idrettslinja.
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Impulsuka 2013 Kristiansand
Tilsyn med svømmeundervisningen
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Tema: Prosjekt Byggfag Navn: Kim Johnsen
Bjørn Erik Korum Hansen
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
HURTIGHET TJENSVOLL FK JENTER
Johanne Molnes Harkjerr
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Utviklingtrapp for basistrening
1 Kombinasjonen toppidrett og utdanning ved NTNU Jan Erik Tangen, NTNU Studentservice Miniseminar_Tr.lag_som_toppidr.reg._
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Vågsfjord videregående skole Heggen
Arrangørmøte Agenda: Arrangørens plikter –Skal følges. Gjennomføring –Oppbygging av en god treningsøkt –Smålagsspill –Unngå kø –Differensiering.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Kretssamling Furumo 20.april 2016 Løpsteknikk for o-løpere.
Motivasjon. Vi er amatører, men vi må tenke og opptre som proffer Hvordan?
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Hva skal til for å bli god i tennis
Konkurranse grupper Januar 2017
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Arbeidskrav og treningsplanlegging i orientering
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Velkommen – presentasjon av deg selv
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Elevinstruksjon 2018/19.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA

Undervisningsplan Del 1 (1-2 timer) Kort om toppidrettsfaget Hva kreves for å bli en toppidrettsutøver? Litt om basistrening Del 2, velg mellom: gjennomføring av generell basistrening (1 t) planlegging og gjennomføring av spesifikk basistrening (3t)

Hva gjør vi i toppidrett Hva gjør vi i toppidrett? Med utgangspunkt i kompetansemålene i ”Toppidrett 1”(se siste ”slide”) Ferdighetsutvikling Målbevisst trening i din idrett, med fokus på at du opptrer som en toppidrettsutøver Basistrening Du skal utvikle basisegenskaper som gir grunnlag for økt treningsbelastning Du skal gjennomføre skadeforebyggende trening i spesialidretten Treningsplanlegging Hvordan bør treningen legges opp for å bli best mulig? Hva og hvor mye bør man spise og drikke? Hvor mye bør man sove og hvile for å være klar for neste treningsøkt? Hvor gode var de som er best i din idrett da de var like gamle som deg? (vi ser på testresultater) Hvor god er du i disse egenskaper? ( vi utfører tester) Hva er de kortsiktige og langsiktige målene dine? DISKUTER I KLASSEN: Hvor mye spiser egentlig en toppidrettsutøver? Er kravene forskjellige fra idrett til idrett? Her er et eksempel på kostholdet til en av verdens beste svømmere: Kosthold, Michael Phelps

Hva skal til for å bli best? KVALITET: Morgendagens toppidrettsutøvere er de unge utøverne som trener med høy kvalitet etter en oppsatt plan for progresjon i treningen. MYE TRENING: De som idag er best i sin idrett har trent mye!!! Regelen er at det kreves minimum 10000 treningstimer med god kvalitet for å utvikle seg til en toppidrettsutøver. Det vil si et snitt på ca. 3 timer hver dag i ti år. Olympiatoppen tilbyr gratis treningsdagbok for alle utøvere. Sjekk ut om det er noe for deg! (www.olympiatoppen.no) Her er et klipp av en 8-åring som allerede har trent mye: http://www.youtube.com/watch?v=kLHPB3fuGn4 Kilde: “Veien til Toppidrett” DISKUTER I PAR: Vurder din egen situasjon; trener du så mye og med så god kvalitet at du kan bli en av morgendagens toppidrettsutøvere?

Introduksjon basistrening Et fellestrekk blant de beste norske toppidrettsutøverne er at de har trent svært variert gjennom flere år, noe som har gitt dem et godt grunnlag for mye trening og gode forutsetninger for å utvikle ferdigheter i sin idrett. Da de var unge, var de gjerne aktive i flere idretter. Allsidighet er viktig for å tåle mye trening, lære nye teknikker, og ikke minst, det er motiverende. SNAKK SAMMEN I PAR: Hvor mange idretter har du drevet med? Liker du å holde på med og er du flink i andre aktiviteter enn spesialidretten din?

Hvorfor er basistrening viktig? Et eksempel: Når man begynner å spesialisere seg i en idrett, blir det lett mindre tid til variert trening. Treningen kan bli så ensidig at enkelte muskler blir så inaktive at man får problemer med å lære nye bevegelser og at man lett får skader. Da er det viktig å utvikle god basisstyrke gjennom varierte bevegelser. SE VIDEO: Basistrening for unge utøvere

Generell basistrening Trening som ivaretar en helhetlig utvikling av utøveren. Trening som er med på å bygge opp et allment fysisk grunnlag hos utøvere og som setter dem i stand til å absorbere og tåle mye trening. Trening som har generell skadeforbyggende virkning. (hentet fra olympiatoppen.no)

OPPGAVE: Hvilke fysiske basisegenskaper trenes på de ulike bildene?

Spesifikk basistrening Er trening tilpasset kravene til den enkelte idretten Er med på å utvikle grunnteknikker i den enkelte idretten Eksempler på øvelser kan være: - løpetur m/ball (fotball) - kaste ball mens du står på balansepute (håndball) - gå på rulleski (langrenn) SE VIDEO: Basistrening, skicross

Her følger to alternativer for den praktiske delen av basistrening i toppidrett: Alternativ 1 for 3 timers opplegg Alternativ 2 for 1 times opplegg

Alternativ 1, spesifikk basistrening (1 time planlegging + 2 timer gjennomføring) Lag en øktplan for spesifikk basistrening for din idrett. Økta skal ha en varighet på 70 min, og skal gjennomføres i neste time. Hvis flere driver med samme idrett, kan det være lurt å samarbeidet. Planen skal inneholde: Mål for økta Oversikt over nødvendig utstyr Tidsbruk ulike øvelser Oppvarming, hoveddel og avslutning Hva skal du trene? (f.eks styrke, utholdenhet, teknikk osv.) Hvordan? (beskrivelse av øvelser) Hvorfor? (hva ønsker du å oppnå med treningen?) Se vedlagte øktplaneksempler (spesifikk basistrening i fotball og tom mal). Bruk gjerne http://www.olympiatoppen.no for tips til øvelser.

Alternativ 2, basistrening styrke (1 time praktisk gjennomføring) Jobb sammen i par eller alene (to ulike treningsprogram, se vedlegg) Bruk 15 min. til oppvarming og 45 min til hoveddel Les nøye gjennom instrukser og se på illustrasjoner Instruer og motiver hverandre så øvelsene gjøres best mulig LYKKE TIL!!! idrett.speaker.no/Downloads/164515/docs/BASISTRENING.doc

Kompetansemål toppidrett 1: Treningsplanlegging Mål for opplæringen er at eleven skal kunne: • vurdere krav til livsstil som stilles til en toppidrettsutøver • vurdere betydningen av restitusjon, kosthold og væsketilførsel for prestasjonsutvikling i spesialidretten • forklare hovedtrinnene i en utviklingstrapp for ferdighetsutvikling i spesialidretten • utarbeide kortsiktige og langsiktige mål for egen prestasjonsutvikling i spesialidretten Basistrening • utvikle basisegenskaper som gir grunnlag for økt treningsbelastning • gjennomføre skadeforebyggende trening i spesialidretten Ferdighetsutvikling • gjennomføre systematisk og målrettet trening i spesialidretten • vise ferdigheter i spesialidretten • opptre i samsvar med normer som kreves av en toppidrettsutøver • anvende gjeldende regelverk i spesialidretten