Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Finansiering av Vegbygging
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Litt om Statens vegvesen
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Fauske 7. mai 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Møte.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Nasjonal Transportplan
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Utredninger og planfase
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Skredsikring fra 2010 til nå
Oppstart og oppfølging av øvrige regioner i Sammenslåing karrieresenter studieverksted -OPUS Skulpturlandskap.
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Hvordan formes samferdselen i nord
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Arbeidsopplegg for Region vest
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen Statens vegvesen Region nord, Regionvegsjef Torbjørn Naimak Narvik, 15. mars 2012

Hvorfor KVU og KS1 ? Staten ønsker bedre styring på store samferdselsprosjekter å styre ressursbruken på planlegging mer strategiske vurderinger i tidlig planfase mer helhetlig utvikling av transportnettet KS1, kvalitetssikring i tidlig planfase, for alle statlige investeringer over 750 mill. kr Gjennomføres før planlegging etter Plan- og bygningsloven

KS1- prosessen for vegprosjekt Samferdsels- departementet Statens vegvesen Samferdsels- departementet Regjeringen Høring Beslutning Krav om KVU KVU KS 1

KVU E6 Mørsvikbotn - Ballangen Samferdselsdepartementet, 19.03.2010: Statens vegvesen bes om å utarbeide KVU for KVU for E6 Mørsvikbotn – Ballangen KVU for E10 Evenes – Sortland Mandat fra Samferdselsdepartementet 22.03.2011

Nasjonalt perspektiv E6 er eneste sammen-hengende landverts transportåre nord – sør. Det er ingen jernbane på strekningen E6 er derfor spesielt viktig som nasjonal transportåre for næringsliv og befolkning

Regionalt perspektiv KVU E6 Mørsvikbotn og KVU E10 Evenes – Sortland har felles regional avgrensing og sees i sammenheng: Salten nord for Bodø Ofoten Sør-Troms Vesterålen Lofoten E6 sør for Bognes er forbindelse mot E10 fra sør

Lokal avgrensing E6 Mørsvikbotn i Sørfold kommune – Ballangen sentrum Omfatter kommunene Sørfold, Hamarøy, Tysfjord og Ballangen. E6 er viktig for forbindelse mellom kommunene.

Gjennomgående godstransport 55 % nord – sør 45 % sør - vest

Utfordringer Dårlig vegstandard, stigninger og ferge Økt reisetid, økte transportkostnader og redusert forutsigbarhet.

Prosjektutløsende behov Behov for å knytte landsdelen og regionene bedre sammen og bedre vilkårene for næringsliv og bosetting ved å redusere avstandskostnadene Fauske – Narvik og Fauske - Lødingen.

Viktige behov Bygge opp under lokalt næringsliv og etablerte lokalsamfunn Reduserte klimagassutslipp Bedre trafikksikkerhet Unngå inngrep i viktige naturområder, kulturmiljø og områder som er viktige for reindriftsnæringen

Samfunnsmål E6 Mørsvikbotn - Ballangen skal i 2040 ha et transportsystem som knytter landsdelen og regionen sammen på en god måte og gir gode vekstvilkår for næringslivet.

Effektmål Redusert reisetid Bedre regularitet og robusthet Fauske – Narvik Fauske - Lødingen Bedre regularitet og robusthet

Konsept 0+ Ta igjen forfall, mindre utbedringer, intensivert vinterdrift – barvegstrategi. Kostnad 1 – 1,5 mrd. kr Redusert reisetid Fauske – Lødingen: 2 – 7 minutter Fauske – Narvik: 5 – 10 minutter

Konsept 1 Utbygging i dagens korridor til vegnormal standard Tunnel Kråkmofjellet, Ulvsvågskaret, Nordkil – Botn og Skjellesvikskaret Fergesambandet beholdes eller kortes inn. Kostnad 4,4 – 4,7 mrd.kr Minutter redusert reisetid Fauske – Lødingen: 20 - 28 Fauske – Narvik: 25 - 38

Konsept 2 Fergefri forbindelse med 13 km undersjøisk tunnel. Utbygging i dagens korridor som konsept 1. Kostnad 7,8 mrd. kr Minutter redusert reisetid Fauske – Lødingen: 30 Fauske – Narvik: 60

Konsept 3 Fergefri forbindelse 3 km bru Bognes – Skarbergodden. Usikker teknologi Usikre kostnader Minutter redusert reisetid Fauske – Lødingen: 30 Fauske – Narvik: 70

Konsept 4 Fergefri forbindelse Dragskrysset – rv. 827 med bruer. Brulengder 700 – 1300 meter Kostnad 11,7 mrd. kr Minutter redusert reisetid Fauske – Lødingen: 30 Fauske – Narvik: 70

Konsept 5 Fergefri forbindelse Sandnesvatnet - rv. 827 med tunneler og bruer. 4 bruer 600 – 900 meter To tunneler 7 – 8 km Kostnad 11,7 mrd. kr Minutter redusert reisetid Fauske – Lødingen: 30 Fauske – Narvik: 80

Måloppnåelse reisetid Redusert reisetid fra Fauske Minutter 0+ Ferge, utbedring 1 Ferge, vegnormal veg 2 Tunnel 3 Bru nord 4 Bruer midt 5 Bruer sør Lødingen 2-7 30 Narvik 5-10 38-45 60 70 80

Måloppnåelse robusthet 0+ Mindre tiltak 1 Ferge 2 Tunnel 3 Bru nord 4 Bruer midt 5 Bruer sør Redusert flaskehals stigning 0 % 85 % 43 % 100 % Konsept 0+ har for liten måloppnåelse og analyseres ikke videre.

Samfunnsøkonomisk analyse Prissatte virkninger (utdrag) Mrd. kr 1 Ferge 2 Tunnel 4 Bruer midt 5 Bruer sør Nytte for trafikantene 3,6 4,9 5,6 5,4 Det offentlige -5,0 -8 -11,3 -11,6 Netto nytte -1,7 -3,4 -6,2 -6,8

Anbefalt konsept fram mot 2040 Fortsatt fergedrift og utbygging av E6 til vegnormal standard. Fjerne stigninger ved å bygge tunneler Konseptet har best samfunnsøkonomi Reduserer reisetiden Fauske – Narvik ca. 40 minutter Reduserer reisetid Fauske – Lødingen knapt 30 minutter

Etappevis utbygging

Fergefri E6 - på lengre sikt Fergefri E6 krever investeringer på 8 – 12 mrd. kr. Utbygging av dagens E6 vil ha nytte ved en fergefri E6 Fergefri E6 er en målsetting Teknologisk utvikling, spesielt mht lange bruer, følges opp

KVU E10/rv. 85 Evenes - Sortland Samferdselsdepartementet, 19.03.2010: Statens vegvesen bes om å utarbeide KVU for KVU for E6 Mørsvikbotn – Ballangen KVU for E10 Evenes – Sortland Mandat fra Samferdselsdepartementet 22.03.2011

Vegsystemet E10 knytter Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms til E6, jernbane i Narvik og det svenske vegnettet E10, rv. 85 og rv. 83 knytter sammen Hålogalandsregionen Forbindelse til E6 via ferge Bognes – Lødingen

Transport Stor næringstransport Turisttrafikk fisketransport fra Lofoten og Vesterålen transport til og fra sentrallagre i Harstad og Narvik øvrig varetransport Turisttrafikk Flere reiselivsmål i regionen Innfartsveg til Lofoten, som er største turistmål Trafikk til Evenes flyplass

Utfordringer Strekninger med dårlig vegstandard Strekninger med fartsbegrensning Stigninger Økt transporttid og økte kostnader

Samfunnsmål I 2040 skal Hålogalandsregionen ha et godt utbygd transportsystem som knytter regionen tett sammen, og som gir gode forutsetninger for næringsutvikling og regional utvikling.

Effektmål Redusert reisetid fra Lofoten og Vesterålen til Lødingen Harstad Evenes flyplass Narvik Bedre regularitet og robusthet

Konsept 0+ Ta igjen forfall, mindre utbedringer, intensivert vinterdrift – barvegstrategi. Kostnad 0,6mrd. kr Redusert reisetid maksimalt 3 minutter

Konsept 1 Utbygging i dagens korridor til vegnormal standard. Tunneler for å unngå stigninger. Kostnad 2,8 mrd.

Konsept 2 Omlegging Fiskfjord – Gullesfjordbotn med 6 km tunnel. For øvrig som konsept 1 Kostnad 3,1 mrd

Konsept 3 Omlegging Fiskfjord – Gullesfjordbotn Omlegging Sandtorg – Evenes flyplass. For øvrig som konsept 1 Kostnad 3,8 mrd.

Måloppnåelse reisetid Redusert reisetid fra Gullesfjordbotn Minutter Konsept 0+ Konsept 1 Konsept 2 Konsept 3 Lødingen -7 Harstad 2 16 28 Evenes flyplass 36 Narvik 18 30 38 Konsept 0+ har for liten måloppnåelse og analyseres ikke videre.

Samfunnsøkonomisk analyse Prissatte virkninger (utdrag) Konsept 1 Dagens korridor Konsept 2 Omlegging Fiskfjord - Gullesfjordbotn Konsept 3 Omlegging Fiskfjord – Gullesfjordbotn og Sandtorg - Evenes Nytte for trafikantene 2 280 3 670 4 480 Det offentlige -3 220 -3 810 -4 670 Netto nytte -790 50 -50

Anbefaling Konsept 2 Bompengefinansiering bør utredes Er best samfunnsøkonomisk Gir bedre forutsigbarhet Gir en halv time redusert reisetid fra Lofoten og Vesterålen til Harstad, Evenes flyplass og Narvik Bompengefinansiering bør utredes

Etappevis utbygging E10

Vegsystemet samlet

E6 Hålogalandsbrua Kostnad 2,42 mrd. (2011-kr) Totalt 6,4 km veg To tunneler, 220 m og 300 m. Hengebru lengde 1533m Hovedspenn 1145 meter Inkluderer 1100 m rassikringstunnel i Leirvika Mulig oppstart høst 2012 (avhengig av Stortingsbehandling)

Transportetatene og Avinors forslag til Nasjonal transportplan 2014 – 2023: Torbjørn Naimak Regionvegsjef Statens vegvesen Margrethe Snekkerbakken Divisjonsdirektør Avinor Lise Nyvold Seksjonsleder Jernbaneverket Tor Vidar Olsen Seniorrådgiver Kystverket

NTP I Stortingsmelding om Nasjonal transportplan presenterer Regjeringen sin strategi for transportpolitikken Planperiode 10 år, revideres hvert 4 år Transportetatene og Avinor AS utarbeider et faglig grunnlag for departementets arbeid med stortingsmeldingen, ut fra retningslinjer gitt fra Samferdselsdepartementet

Nordområdestrategi Hovedsatsinger Vekstregioner Helgeland Bodø – Salten Midtre Hålogaland Tromsø med omland Hammerfest – Alta Kirkenes - Varanger

Nordområdestrategien Transportnettet mellom vekstregionene Forsterkning og breddeutvidelse av veger, store prosjekter Skredsikring Utvikling av Nordlandsbanen og Ofotbanen Forbedret innseiling til viktige havner og knutepunkter Endringer i lufthavnstrukturen Satsing på utlandskorridorene og Nordøstpassasjen Transportnettet i nabolandene er viktig for nord-norske virksomheter Norsk transportnett og norske havner er viktig for virksomheter i nabolandene Svalbard Økt aktivitet på sjø gir behov for sikkerhetstiltak og utbedring av Longyearbyen havn Nasjonal transportplan

Transportkorridorer i Region nord

Vegnett i nord – Riksvegnettet er delt inn i ruter Vegnett i nord – Riksvegnettet er delt inn i ruter. Rute 7, 8a og 8b er i Nord-Norge

De tre riksvegrutene i Region nord Trondheim til Bodø (915 km, hvorav 562 i Nordland. E6 Nordland 362 km) Ruta har også mellomriksforbindelsene E14, rv. 73, E12 og rv. 77 Utfordringer og samspill mellom bane, sjø og luftfart Rute 8a Fauske til Nordkjosbotn (982 km, hvorav 691 i Nordland og 291 i Troms) I tillegg til E6 er E10 er en viktig øst vest akse på 365 km fra Bjørnfjell til Å) Store utfordringer med alle sine variasjoner og mengde tunneler og bruer Rute 8b Nordkjosbotn til Kirkenes (1570 km, hvorav 1324 i Finnmark og 246 i Troms) Mellomriksforbindelser til Finland og Russland Mye lavtrafikkert og smal veg, men også utfordringer i byene

Riksveginvesteringer Region nord

Investeringsprosjekter i nord

Byer særskilt omtalt i NTP for Region nord Bodø Bypakke Bodø, med Hunstadmoen – Thallekrysset Muligheter også i +45 % rammen Tromsø Søkes om forlengelse av drivstoffavgiften i fire år Muligheter også i +45% rammen Harstad Oppfylt og prioritert i statlige midler slik pakken er utarbeidet Hammerfest Forutsettes prioritert i programområdene, mulighet for bypakke Kirkenes

Prioriteringer innenfor jernbane Pressekonferanse: Bodø 29. februar 2012 Lise Nyvold Prioriteringer innenfor jernbane

Prioriteringer på Ofotbanen Investering ved +20 prosent gods og +45 prosent: Narvik godsterminal og Narvik stasjon Kryssingssporforlengelse og oppgradering av Fagerneslinja Bjørnfjell kryssingssporforlengelse Rombak kryssingssporforlengelse Ytterligere kryssingsspor/kapasitetstiltak Rombak omformerstasjon Økt kapasitet i banestrømforsyningen Samlet gir tiltakspakken en kapasitetsøkning på 50 prosent. Kostnadsramme: 1500 mill. kr

Prioriteringer på Nordlandsbanen Planteknisk ramme: Fjernstyring, foreslått oppstart 2013 Investeringer i sporkapasitet på Nordlandsbanen Investering ved +20 prosent gods og +45 prosent: Sporkapasitet: utvikling som tilsvarer 50-100 prosent økning av kapasiteten