Statistikk og sannsynlighetsregning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Hvem styrer i kommunen?.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Statistikk og sannsynlighetsregning
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Statistikk og sannsynlighetsregning
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Kapittel 14 Simulering.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Bruk av data fra Skoleporten Grunnskolering - veilederkorpset 6. november 2013 Øyvind Lind Kvanmo.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Arbeidsmiljøundersøkelse Universitetet i Stavanger Enhetsrapport for TN, Institutt for petroleumsteknologi.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Målene for regning og bruk av regnestrategier
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
1..
1. Sakura Hauge Mål Postenligaen: Født: Posisjon: Målvakt
Framtida nå – les og forstå!
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Statistikk og sannsynlighetsregning
VURDERING Matematikk 7. trinn.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Evaluering etter brann ved Tverlandet mottak, avd. Mørkved 17
Les s Les ”Sametinget” I par velg 1 av temaene Oppsummere dette temaet og forklare hvorfor det er av betydelse (30 min) Klassen skal.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Mål for sentraltendens:
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Brøk, desimaltall og prosent
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Samfunnsfag 9.trinn, Beatrice Bjørnbakken
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Prosent.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Om brøk, det delte og det hele.
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Statistikk 1 Stolpe- og sektordiagrammer og misoppfatninger
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Brøk/prosent/desimaltall
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk og sannsynlighetsregning Kapittel 4

Dagens tema: Sektordiagram MÅL: Kunne forklare begrepene frekvens og relativ frekvens Kunne lage et sektordiagram PLAN FOR TIMEN: Felles gjennomgang Undersøkelse i klassen Oppgaver Måloppsummering: Hva har vi lært?

Repetisjon av to viktige begreper

Hvor ofte eller hvor mange Denne tabellen viser hvor mange representanter de ulike partiene fikk på Stortinget ifølge skolevalget i 2009: Hva vi undersøker Hvor ofte eller hvor mange Parti Frekvens Arbeiderpartiet 42 Fremskrittspartiet 45 Høgre 29 Sosialistisk venstreparti 19 Kristelig folkeparti 3 Senterpartiet 11 Venstre Rødt 9 Andre Sum 169 Frekvens: Hvor mange ganger en bestemt observasjon forekommer. Frekvens er det samme som hyppighet.

Summen av de relative frekvensene vil alltid være 1! Relativ frekvens: Andel av alle i undersøkelsen. Vi finner den relative frekvensen ved å dividere frekvensen til den enkelte observasjonen med summen av frekvensene. Summen av de relative frekvensene vil alltid være 1! Parti Frekvens Relativ frekvens Arbeiderpartiet 42 42 / 169 = 0,25 = 25 % Fremskrittspartiet 45 45 / 169 = 0,27 = 27 % Høgre 29 29 / 169 = 0,17 = 17 % Sosialistisk venstreparti 19 19 / 169 = 0,11 = 11 % Kristelig folkeparti 3 3 / 169 = 0,02 = 2 % Senterpartiet 11 11 / 169 = 0,07 = 7 % Venstre Rødt 9 9 / 169 = 0,05 = 5 % Andre 0 / 169 = 0 = 0 % Sum 169 1 = 100 % Den relative frekvensen kan oppgis både som brøk, desimaltall og prosent.

Å lage et sektordiagram

Sektordiagram Kalles også for kakediagram Hvert svaralternativ vises som en sirkelsektor Egner seg godt til å vise relative frekvenser, hvor stort noe er i forhold til helheten Hele sirkelen er 100 % eller 360o

Sammenhengen mellom gradtall og prosent 25 % 90o

Vi vet at hele sirkelen er 360o eller 100 % 100% 360o Vi vet at hele sirkelen er 360o eller 100 % 1% av sirkelen er: 360o : 100 = 3,6o

Vi vet nå at hele sirkelen er 360o eller 100 % Tenkepause Vi vet at den relative frekvensen kan oppgis både i brøk, desimaltall og prosent. Når vi skal lage sektordiagram, må vi gjøre om fra relativ frekvens til gradtall. Hvordan kan vi gjøre om fra PROSENT til gradtall? Undersøkelse: Hvem vil reise på klassetur i 10. klasse? I en klasse svarte 92,857 % at de ville være med på klassetur. Hvor mange grader skal denne sirkelsektoren være dersom du skal fremstille resultatet av undersøkelsen i et sektordiagram? Vi vet nå at hele sirkelen er 360o eller 100 % 1% av sirkelen er: 360o : 100 = 3,6o

Tenkepause Hvordan kan vi gjøre om fra DESIMALTALL til gradtall? Vi vet at den relative frekvensen kan oppgis både i brøk, desimaltall og prosent. Når vi skal lage sektordiagram, må vi gjøre om fra relativ frekvens til gradtall. Hvordan kan vi gjøre om fra DESIMALTALL til gradtall? Undersøkelse: Hvem vil reise på klassetur i 10. klasse? Andelen elever som ikke ønsket å være med var 0,07143. Hvor mange grader skal denne sirkelsektoren være dersom du skal fremstille resultatet av undersøkelsen i et sektordiagram?

1) Fra PROSENT til gradtall Det er altså to måter å gjøre om fra relativ frekvens til gradtall på: 1) Fra PROSENT til gradtall Dersom den relative frekvensen er oppgitt i prosent, multipliserer vi prosentandelen med 3,6o ( ) for å finne gradtallet til sirkelsektoren. Undersøkelse: Hvem vil reise på klassetur i 10. klasse? Svar Frekvens (antall) Relativ frekvens (andel) Gradtall til sirkelsektorene Ja 26 92,857 % 3,6o 334,29o Nei 2 7,143 % 3,6o 25,704o Sum 28 100 % 360o

Det er to måter å gjøre om fra relativ frekvens til gradtall på: 2) Fra DESIMALTALL til gradtall Dersom den relative frekvensen er oppgitt i desimaltall, multipliserer vi desimaltallet med 360o for å finne gradtallet til sirkelsektoren. Undersøkelse: Hvem vil reise på klassetur i 10. klasse? Svar Frekvens (antall) Relativ frekvens (andel) Gradtall til sirkelsektorene Ja 26 0,92857 360o 334,290 Nei 2 0,07143 360o 25,7040 Sum 28 1 360o

Undersøkelse i klassen

Gjør oppgave 4.8 – 4.12 s. 130 – 134 i grunnboka Prøv selv! Gjør oppgave 4.8 – 4.12 s. 130 – 134 i grunnboka

Oppsummering Mål: Kunne forklare begrepene frekvens og relativ frekvens Kunne lage et sektordiagram