Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krabbekonferansen Forslag til nytt regelverk for fartøy under 15 meter – Status. Joakim Martinsen 12. januar 2012.
Advertisements

28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
Endringsstyring Change Management.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
Kystverket.
Risiko for oljesøl fra skip i nordområdene
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Tele og data Arbeidet med å utvikle rammeverk FARGIS-seminar 5.mars 2003 Marit Natvig SINTEF Tele og data.
Information Technology for
Status for Fargis Forum John Erik Hagen Leder Fargis Forum 1993.
Bjørn Åge Hjøllo Seksjonsleder Marked Vest / Maritimt varslingssenter
Maritimt Informasjonsnettverk
Kystinformasjonsprosjektet FARGIS brukerseminar 5-6 mars 2003 Runar Knutsen.
Direktiv 2002/59 og SafeSeaNet Bjørn L Zwilgmeyer Kystdirektoratet, Juridisk avdeling.
MARITIM IKT I KYSTVERKET EIRIK SIRE
Terje Grastveit, C-MAP Norway
IPPA - funksjonalitet Hva ble demonstrert og hvor går vi ?
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Beredskaps- og tiltaksplikt ved akutt forurensning i skipsfart Sjøsikkerhetsseminaret Lysebu, 28. – 29. januar 2008 Anne-Karin Nesdam.
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Proposisjon - Lov om losordningen Endring i losvirksomheten til beste for brukerne? MNU Nettverkskonferanse 20. august Prop. 65 L (2013–2014)
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Norges branntekniske laboratorium as 1. 2 AKTØRENE I BYGGEMARKEDET PRODUSENTER PROSJEKTERENDE KOMMUNALE MYNDIGHETER SENTRALE MYNDIGHETER EIENDOMSBESITTERE.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Norwegian Ministry of Fisheries Statsbudsjettet 2004 Presentasjon av Fiskeridepartementets budsjett.
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
FARGIS Seminar 2004 Fargis seminar Informasjonsteknologi for SIKKER OG EFFEKTIV SJØTRANSPORT i intermodale transportkjeder Det Norske Veritas, Høvik 2004.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Seismiske undersøkelser – Ulike metoder for innsamling av geologiske data Virtuell AIS på seismisk utstyr Odd Martin Rørstad – Vessel Manager CGG /Representant.
Sikkerhetsstyringssystem på Fiskefartøy Hvorfor og hva?
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tar ansvar for sjøveien. Kystverket Trygger sjøveien og bidrar til god fremkommelighet og effektiv trafikkavvikling. Jobber kontinuerlig for at sjøveien.
Teknologi for et bedre samfunn INNOVASJONSKONFERANSEN e-nav.no mai 2015 / Knut Torsethaugen, SINTEF Fiskeri og havbruk 1 Om eFarled2020 Hva mener.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Presentasjon av havarikommisjonens rapport om sjøulykken med Federal Kivalina - grunnstøting ved Årsundøya 6. oktober 2008 Statens havarikommisjon for.
Ferjedrift i Nordland - Forvaltningsreformen/endret ansvar for Nordland fylkeskommune/ nøkkeltall - Ferjedrift utfordringer vedr mannskap og ferje - Fartsområde.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Færder nasjonalpark Tiltakskort i kystberedskapen Bjørn Strandli Færder nasjonalpark.
VANNSKUTER - UTFORDRINGER
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
Møte om livbåter
Juristsamling - Ålesund
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS FARGIS Brukerseminar 2003 Høvik, 6 mars 2003 Emil Aall Dahle, EAD ENK Sverre Alvik, Det Norske Veritas

Mandat og organisasjon Bakgrunn: NOU 15/91 Forespørsel fra Kystdirektoratet Mandat: Utrede sikkerhetsmessige forhold ved fjernlosing Arbeid utført av Det Norske Veritas Emil Aall Dahle Sverre Alvik Referansegruppe fra Kystverket Nils Henrik Lund, Kystdirektoratet Stein Inge Dahn, Norsk losforbund Svein E.H. Nilsen, Maritime TL forening

Arbeidsbeskrivelse Analyse av losens oppgave Krav til fjernlosing Analyse av egnethet for fjernlosing Estimering av effekten ved å innføre fjernlosing Takster for fjernlosing

Konklusjon Fjernlosing er mulig å gjennomføre på en måte som bedrer sikkerheten i forhold til dagens situasjon, og det bør føre til reduserte kostnader NB! Visse forutsetninger må være oppfyllt

Forutsetninger for forsvarlig fjernlosing Losloven må endres Nytt regelverk og instruks som inkluderer fjernlosing Alltid to navigatører på brua under fjernlosing “Fjernlos” må ha både los- og trafikklederkompetanse, men ikke nødvendigvis akkurat det de har idag Fartøy som skal fjernloses må være utstyrt med AIS Fartøy og trafikksentral må være utstyrt med ECDIS, hvor forseilingen er planlagt og inntegnet på forhånd Hvert fartøy og mannskap må prekvalifiseres, og godkjenning for den aktuelle farled må være gitt i en fartøysdatabase.

Feiltre, Kollisjon og Grunnstøting . Kollisjon og grunnstøting Farlig kurs Feil Teknisk feil Menneskelig feil Inkompetanse Indisponering

Hvorfor bli fjernlosing sikrere enn i dag? Tekniske feil: Som i dag Indisponering: Som i dag, Ivaretas ved at det alltid er to navigatører på brua Inkompetanse: Bedre enn i dag Bedre enn i dag på posisjonering Omtrent som i dag på lokale forhold Omtrent som i dag på manøvrering Vesentlig bedre enn i dag på annen trafikk TOTALT: Noe bedre enn i dag

Farlig last Fjernlosing bør også kunne innføres for skip med farlig/forurensende last (Og også for fartøy med passasjerer)

Egnethet for fjernlosing De fleste sentrale leder er godt egnet for fjernlosing Spesielt gjelder dette ytre del av Oslofjorden og innseilingene til Kårstø, Sture og Mongstad Alle fartøy må kvalifiseres for hver enkelt led

Effekten av fjernlosing Marginal ekstra effekt av å ha los ombord

Effekten av fjernlosing (2)