Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Arbeidsdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Jan Børre Rydningen Spesialrådgiver
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
”ECONOMIC IMPORTANCE OF ROPEWAY INSTALLATIONS AS MEANS OF CONVEYANCES SUPPORTING THE DEVELOPMENT OF WINTER TOURISM AS SHOWN BY THE EXAMPLE OF TRYSIL” –
GMO-situation in Norway Kathrine & Marte, Nordic-Baltic NGO meeting 2012.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
Norwegian national governance of archetypes
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Hvorfor er det så vanskelig å få til en klimaavtale som monner? Steinar Andresen (FNI) Bjart Holtsmark (SSB) Ole Røgeberg (Frisch)
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Norsk mal: Startside fullfarge Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Ny kommunereform.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
KLP, kommunekonferansen
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å sidenummer, dato, og tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Norwegian Ministry of Finance Engelsk mal: Startside Tips for norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk under.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. Introduksjonsloven med forskrifter -pågående regelverksarbeid Hege Hov Eggen Seminar.
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Norwegian Ministry of Finance Engelsk mal: Startside Norwegian Ministry of Finance Paal Bjørnestad, State Secretary NHH, Bergen 21 June 2016 The Norwegian.
Engelsk mal: Startside Alternativ 1 Norwegian Ministry of Local Government and Modernisation Ms Grete Ellingsen, Deputy Minister Ministry of Local Government.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Universell utforming.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Radio listening in Norway
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
LO2 – Understand Computer Software
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Getting to Genuine Collaboration
WG Joint Inter-Change Date: Authors: Name Company
Chapter 2: Economic Systems Section 3
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Emissions from aviation and climate negotiations Henrik Harboe - chief climate negotiator September 11,

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde UNFCCC • The main global framework: UNFCCC (Rio 1992) • Prevent ”dangerous” and negative human interference with the climate system: 2 degree target • Global emissions of greenhouse gases must be reduced considerably • Need a strong climate regime: Strengthen both global and regional cooperation • All countries need to participate and contribute 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 2

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Durban Historical decision: start negotiating a broad, binding agreement, covering all countries 2.Increased ambition before Kyoto Protocol: Second commitment period 4.Operationalize Green Climate Fund 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 3

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Norway’s ambition • an ambitious, legally binding agreement • covering all countries • common international rules • fixed targets on emission reductions • based on countries respective capabilities 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 4

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Why focus on aviation? • 2-3% of global emissions • More than most countries: Norway 1/10 of one percent • Most sectors are small, 2-3 % is significant • Part of the problem, part of the solution: All business sectors, including aviation, should contribute to reducing emissions 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 5

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde International transport • Global problems require global solutions • Emissions from int’l transport need to be addressed • Norway’s primary view: Global requirements to be developed at the IMO and ICAO • IMO and ICAO have made significant progress • IMO mandatory requirements for ghg reductions • Commend efforts made by ICAO: – global goal of capping emissions from 2020 – aspirational goals for energy efficiency – inviting states to adopt action plans 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 6

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde International transport • Expect strong growth in international transport in coming years. Aspirational goals or technical standards not sufficient • Emissions from int’l transport not part of national emission reduction obligations (Kyoto Art 2.2) • Progress on the establishment of a Market-Based Mechanism is the most important • Flexibility: can finance reductions in other sectors rather than reduce own emissions. 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 7

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde IMO • Main focus at IMO is the development of Market-Based Mechanisms • Norway has submitted a proposal for a global emissions trading scheme for international shipping • Most effective and robust system for emissions reductions. 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 8

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde ICAO • Seems to be progress in ICAO as well • Norway welcomes the decision to establish a Working Group on Market- Based Measures. Eager to see outcome of ongoing technical discussions • Ready to work collaboratively with other states in ICAO to accelerate ICAO work on Market-Based Measures 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 9

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Price on carbon and financing • Market-Based Measures means putting a price on carbon. • Triple effect: – Reduces emissions: profitable not to pollute – Positive incentive for investors – Source of revenue: Can finance climate actions • Cancún 2010: 100 bn. USD/year by September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 10

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Consequences for developing countries • Market-Based Measures for international transport cannot differentiate between developed and developing states • Can be designed to not adversely impact economies of developing countries • Revenue can be redistributed and used to support climate measures 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 11

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde EU ETS • Norway would ideally see a global scheme • Absence of global action: strongly support EU ETS for aviation • Important that the EU has taken the lead • Workable, cost-effective solution allowing flexibility in transition to a low-carbon future • Catalyst in ICAO’s work to develop Market-Based Measures. 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 12

Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Conclusion • Aviation is part of the problem, and of the solution • Use appropriate fora, ICAO • How to link to UNFCCC? A continuous discussion • Need dialogue between industry and climate negotiations – appreciate invitation • Look forward to continue dialogue: today and later 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 13