Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Taushetsplikt og tverrfaglig samarbeid
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Syke elever, veivalg og koordinering av tjenester
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Dag Wiese Schartum, AFIN
Taushetsplikt for frivillige
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Presentasjon av barneverntjenesten
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
NY LOV OM HELSEPERSONELL
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Barn som pårørende.
Barn som pårørende –lovendring
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
Alvorlig skolefravær.
Vold mot barn Pressekonferanse
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
Til deg som har lastet ned denne presentasjonen Denne PowerPoint-presentasjonen er laget i mars 2016, for fri bruk med tanke på at du som rektor ønsker.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE. STYRINGSDOKUMENT Lov om barnehagar Rammeplan for barnehagar Årsplan Månadsplan / vekeplan.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Barneverntjenesten i Åmot
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
INFORMASJON OM BARNEVERN
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum
Taushetsplikt §44 Enhver
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Taushetsplikt del 1 Generelt om taushetsplikt og forvaltningsmessig taushetsplikt.
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011

En kort gjennomgang av regelverket rundt En kort gjennomgang av regelverket rundt taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt for ansatte på skoler - spesielt fokus på meldeplikt/opplysningsplikt til barnevernet og opplysningsrett i ved tverrfaglig samarbeid.

Skal sladrehank selv ha bank? Artikkel skrevet av Lena Bendiksen, UiT (FAB-2008-183)

HOVEDMÅL MED PRESENTASJONEN påminnelse reglene om taushetsplikt er ikke til hinder for handling

Opplysningsplikt Taushetsplikt Opplysningsrett

REGLENE OM TAUSHETSPLIKT Opplæringsloven §15-1 ”Forvaltningslova gjeld for verksemd som etter lova her blir driven av forvaltningsorgan, med dei særreglane som er fastsette i lova her. Reglane om teieplikt i §§ 13-13e i forvaltningslova gjeld òg for private skolar godkjende etter § 2-12 i lova her. ” Privatskolelova § 7-3, tilsvarende Forvaltningsloven § 13 ”Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1)noens personlige forhold… (…) Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige.(...) Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. (…)”

HVILKE OPPLYSNINGER OMFATTES AV TAUSHETSPLIKTEN Noens personlige forhold - opplysninger om noe som det er vanlig å ville holde for seg selv Opplysninger en har fått i forbindelse med tjenesten eller arbeidet Også etter at tjenesten er avsluttet

HVA INNEBÆRER TAUSHETSPLIKT? Tie Hindre spredning også på andre måter Ikke ”jukse” med anonymitet Forbud mot videreformidling av opplysninger til andre instanser og tjenester

HVEM HAR TAUSHETSPLIKT? Enhver som utfører tjeneste eller arbeid i skolen Pedagogisk personale Assistenter Studenter Vikarer Vaktmestere mfl.

HVORFOR TAUSHETSPLIKT? Taushetsplikten er en viktig forutsetning for at skolen skal bli betrodd opplysninger om barns familieforhold som kan være avgjørende for barnets opphold, trivsel og utvikling. Beskytte den eller de opplysningene gjelder.

HENSYN SOM TALER MOT TAUSHET? Beskyttelse av barna ”hindre samarbeid” Kan skjule sosiale problemer for samfunnet - Hensynene mot taushetsplikt kan i stor grad avhjelpes gjennom unntak fra taushetsplikten ved at man skaper dialog med de foresatte og innhenter samtykke.

MULIGHETSROMMET Opplysningsrett

OPPLYSNINGSRETT - mulighet for kommunikasjon og samarbeid Den som sitter med opplysninger kan velge mellom å gi opplysninger videre eller la det være

NÅR HAR SKOLEN OPPLYSNINGSRETT? Ved samtykke Ved anonym drøfting av sak Gi opplysninger for å fremme egne oppgaver

SAMTYKKE § 13a nr 1 (begrensninger i taushetsplikten når det ikke er behov for beskyttelse). Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for: at opplysninger gjøres kjent for dem som de direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning de som har krav på taushet samtykker.

Samtykke gir muligheter for tverrfaglig samarbeid Både barneverntjenesten og skolen kan formidle opplysninger til hverandre etter samtykke fra foreldrene Samtykket må være frivillig og informert Samtykket bør være skriftlig Kan trekkes tilbake når som helst

ANONYM DRØFTING AV SAK § 13a nr 1 (begrensninger i taushetsplikten når det ikke er behov for beskyttelse). Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for: 2. at opplysningene brukes når behovet for beskyttelse må anses varetatt ved at de gis i statistisk form eller ved at individualiserende kjennetegn utelates på annen måte, (…)

ikke mulig å identifisere barnet og familien opplysningen gjelder opplysningsplikten ikke er oppfylt skolen trenger råd om hvordan de skal ta opp bekymringen med foreldrene hjelp til å konkretisere en bekymring eller utforming av innholdet i en melding hjelp til å avklare om foreldrene bør eller ikke bør kjenne til meldingen før den sendes

VIDEREFORMIDLING AV OPPLYSNINGENE ER NØDVENDIG FOR Å FREMME SKOLENS OPPGAVER § 13b nr 5 (begrensninger av taushetsplikten ut fra private eller offentlige interesser).        Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for: (…) 5. at forvaltningsorganet gir andre forvaltningsorganer opplysninger om en persons forbindelse med organet og om avgjørelser som er truffet og ellers slike opplysninger som det er nødvendig å gi for å fremme avgiverorganets oppgaver etter lov, instruks eller oppnevningsgrunnlag (…)

Kan være aktuelt der barneverntjenesten allerede kjenner barnet og familien, og skolen trenger å gi opplysninger til barneverntjenesten for å sikre barnet et godt skoletilbud

Opplysningsplikt

REGLENE OM OPPLYSNINGSPLIKT EGET INITIATIV: Opplæringsloven §15-3 første og andre ledd ↓ Opplysningsplikt ↓ ”Oppmerksomhetsplikt” ETTER PÅLEGG FRA BV:TJ: Barnevernloven § 6-4 (2) ↓ Opplysningsplikt

HVEM HAR OPPLYSNINGSPLIKT? Opplysningsplikten er et selvstendig og individuelt ansvar som påligger alle ansatte i skolen

HVORFOR OPPLYSNINGSPLIKT? For at barneverntjenesten skal kunne løse sine oppgaver overfor utsatte barn og unge er de avhengig av at de som er bekymret for et barn melder fra til de.

NÅR HAR SKOLEANSATTE OPPLYSNINGSPLIKT? Opplæringsloven § 15-3 andre ledd Personalet har en lovfestet plikt til å gi opplysninger tilbarneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt. Eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.

HVA MENES MED MISHANDLING OG ALVORLIG OMSORGSSVIKT? Alvorlige mangler ved den daglige omsorgen, personlig kontakt og trygghet Fysiske og seksuelle overgrep Det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling blir skadelidende på grunn av manglende omsorgsevne Manglende ivaretakelse av sitt barns særlige behov, jf. behandling eller opplæring

Når vilkårene er oppfylt skal melding sendes! Foreldrene bør bli informert dersom melding sendes til barnevernet, unntatt ved - mistanke om seksuelle overgrep - mistanke om vold mot barnet - der orientering kan føre til fare for liv og helse

Opplysningsplikten vil alltid gå foran taushetsplikten!

Kommunikasjon mellom skole og barnevern må skje innenfor reglene om taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt, men det er viktig at ansatte ikke tier der de har plikt til å tale og at de bruker mulighetsrommet gjennom samtykke og samarbeid med foreldre i en tidlig fase.