Grenlandsbanen E18 Tvedestrand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Litt om Statens vegvesen
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Revidert arbeidsgiverpolitikk Gir Partsammensatt samarbeidsutvalg sin tilslutning til rådmannens forslag?
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Møte for bedriftskontaktene 18. november * Nåværende status * Statistikk * Carma-kampanje * Veien videre: * PUST * Kampanje fra vegvesenet m.fl.
Regional transportplan Agder
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Norges største gruppearbeid -høring om Gjønnes-utvalgets innstilling om stat og kirke.
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
KVU for kryssing av Oslofjorden
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Norges største gruppearbeid
Regionreformen – status og veien videre
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Fornebubanen Erfaringer.
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
TITELI DISTRIKTSMØTET 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand Status Grenlandsbanen E18 Tvedestrand

Felles fylkesutvalg støtter tilsvarende krav om Kvu.

E18 Tvedestrand - Arendal

Reguleringsplan på høring

Tvedestrand 28. januar 2013 ”Får dere klar planene skal vi bygge!”

Alt ligger klart… våre argumenter: Reguleringsplanen vil bli vedtatt Enighet om finansieringen. Tilslutning hos: Arendal 22. mai! Tvedestrand 22. mai! Aust-Agder fylkeskommune 6. mai Vi trenger vegen for å få ønsket utvikling. Vi trenger vegen for å løse trafikksikkerhet/miljøulemper Anleggsbransjen trenger prosjekt for økt sysselsetting

Finansiering – forslaget i handlingsprogrammet til NTP er ikke godt nok: Konsekvensen er stopp i planlegging/prosjektering pga usikker anleggsstart. Fylkestinget i desember 2013: ”Fylkestinget er innstilt på å vurdere tidligere bruk av bompenger dersom det kan utløse en tidligere anleggsstart.”

Alternativ finansiering Svv må fortsette planlegging, grunnerverv mv i 2014 som finansieres over eget budsjett (intent lån) Bompengeprp må frem raskest mulig Prosjektet må ha oppstartbevilgning i 2015 Effektiv anleggsperiode 2016-2018 Åpning høst 2018.

Dette vil kreve: Svv må starte opp prosjekteringen nå. Grunnervervsprosessen må starte opp. Arbeidet med å gjennomføre KS2 må starte opp når planen er godkjent. Arbeidet med bompengeprp må starte opp nå. Prosjektet må ha bevilgning og omtale i budsjett 2015

Vi jobber for at samferdselsdepartementet gjør følgende henvendelse til Statens vegvesen: Samferdselsdepartementet ber Svv gjøre nødvendige forberedelser for at ny E18 Tvedestrand – Arendal kan gjennomføres i perioden 2016 -18. Departementet vil foreslå overfor Stortinget at prosjektet finansieres gjennom det nye infrastrukturselskapet.