Jens Torolf Larsen Utstein Kloster Hotell 15.2.2014 Slagverk i korps Jens Torolf Larsen Utstein Kloster Hotell 15.2.2014
….kompetanse og erfaring Utdannet slagverker og pianist Erfaring som utøver Undervisningserfaring Dirigent for korps og orkester Dommer i korpskonkurranser. Leder av musikkutdanningen, Institutt for musikk og dans ved UiS Pappa til en slagverker i Tasta skolekorps
I et korps med en velfungerende slagverksgruppe går alt så mye lettere http://www.youtube.com/watch?v=4rRtdvxJD9g (til 4’35’’)
Rekruttering av slagverkere De som ikke greier å spille et blåseinstrument? ….eller de dyktigste musikantene? Hvor mange musikanter? (Ikke for mange og ikke for få) Sirkulering eller spesialisering? Skal alle kunne spille alle instrumenter? Selvøving – hjemme Motivasjon
Undervisning Mange ulike instrumenter med tilsvarende like mange ulike teknikker – krever god tidsressurs Slagverkere er multitaskere Slagverkselever må ha dobbeltime! (minst) Lærere (en mangelvare) Slagverksensemble skaper godt miljø
Logistikk knyttet til øvelser og konserter Rigge (sette opp en hensiktsmessig plassering av instrumenter og diverse stativ), og ofte underveis i øvelsen, avhengig av stykke. Plukke og prioritere hva som skal spilles i notene Ha orden på noter og køller/stikker Stemme pauker Lese noter med mye informasjon Ha overskudd til dirigenten (slagverkere er ofte dirigentens forlengede arm!) Rydde
Foreldreinnsats veldig viktig; Rigging av utstyr – ferdig rigget til øvelsen starter Noen slagverkere får et ufortjent rykte for å være vimsete. Forutsigbarhet – i lagerrom og oppsett på øvelser (tilstrekkelig med stikkebrett og notestativer) Rydde utstyret inn i spesialdesignet lagerrom
Dirigentens ansvar Legge øvelsen til rette for at slagverkerne får en effektiv og god opplevelse av øvelsen Forberede en god arbeidsfordeling av stemmer. (Det skal ikke være opp til musikantene) Legge til rette for ensemblespill – og solistoppdrag Ha et felles ansvar med foreldrerepresentanter om innkjøp og vedlikehold
Konserter/opptredener Hovedregel: Ta med korpsets egne instrumenter. Å spille på instrumenter som «står på scenen» (kan fort bli en nedtur), men i likhet med pianister så skal slagverkerne kunne håndtere andre instrumenter enn sine egne.
Instrumentariet
Pauker
Pauker (50.000-250.000 kr.) Minimum fire stykker (produsent?) Funksjonell pedalbruk Beskyttelse av skinn Type skinn (Hvordan bærer/flytter/transporterer man pauker?)
Melodisk (100-200.000 kr) Alt eller noe? Klokkespill (stativ) vibrafon xylofon marimba Viktig spørsmål: Trestaver eller kunststoff?
Diverse trommer (30 – 50.000 kr.) Trommesett – robust med kasser og cymbaltrekk Lilletromme stortromme, tilpasset marsjering (bæreseler etc) Congas, bongos, etc (Husk transportkasser!)
Diverse (50 – 100.000 kr) Triangel, A2-cymbaler, wood-block, bongos, congas, diverse latin, stikkebrett!! (mange!), Diverse stikker og køller (forbruksmateriell) Stikkebager Dempeplater (mye forskjellig) Ulike stativ
Instrumenter som man kan leie/sameie Tam tam, gong Rørklokker
Oppbevaring Orden og logistikk Innredning – hyller på mål Ikke for mange kokker
Vedlikehold Foreldreansvar i god dialog med dirigent og instruktør Skifte skinn på trommer og pauker Reparere hjul Skruer på stativer/trommer – diverse mekanikk (olje og vaselin) Reparer ting umiddelbart!! Kasser (forebygger slitasje) http://www.nylundskolekorps.no/medlemmer/slagverk-skal-vedlikeholdes-slik/ http://guttemusikken.itumkunde.no/guttemusikken/vedlegg/61Slagverk.pdf Ikke bruk slagverksinstrumenter som bord!
Til slutt – men veldig viktig Ørepropper!! Tinnitus – den store skrekken http://www.youtube.com/watch?v=XXD76CSpfc0&list=RDUS7c9ASVfNc