Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 Forestillinger om det norske
Advertisements

VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
SpråkutviklingEN i Norge på 1800-tallet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
Signatur 3.
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
1 Tema Vg1, kap 2.
Skriftspråk og talemål
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
Nasjonalromantikk
Tre viktige krav Faglig kunnskap Fagdidaktisk refleksjon Skrivedugleik
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
En presentasjon av May og Espen
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Sett inn riktig tid/form av verbene.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Norsk språkhistorie (komprimert)
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Signatur 3.
Språkutviklingen i Norge
Og.
Språkutviklingen i Norge
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Litteraturhistorie
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Språk og språkpolitikk i Norden
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Norsk språkhistorie fra 1830 til i dag
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 14: Tale og lytte
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Å skrive både nynorsk og bokmål
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900 Læreplanen sier at du skal kunne gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830- årene til vår tid gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne

Gustav Wentzel (1859-1927): Frokost II, 1885 Tema vg3, kap 2

Oversikt over kapittel 2 • Skriftspråket i Norge – kan det bli norsk? • Nynorsk og bokmål • De som ville holde på det danske skriftspråket • Fra dansk til bokmål – historien fram til 1907 • Skriftspråket må bygges på norsk grunn Tema vg3, kap 2

Hovedstandpunkter i språkdebatten på 1800-tallet • Beholde dansk, men gi skriftspråket et navn som knytter det til Norge • Gradvis endre dansk i retning av norsk talemål • Skape et nytt skriftspråk basert på norsk talemål og eldre norsk skrifttradisjon Anette Anker (1851-1885): Fra Ringebu prestegård, 1885 Tema vg3, kap 2

Argumenter for å holde på dansk • Dansk var mest praktisk og fornuftig. • Dansk var politisk korrekt. • Dansk var et godt utgangspunkt for en naturlig utvikling mot et norskere skriftspråk. Tema vg3, kap 2

Skriftspråket må fornorskes • Henrik Wergeland: En måtte «ophjælpe og berige vort under det danske Herretryk mishandlede og udplyndrede Sprog, ved at øse saavel af Fædrenes som af det nuværende herlige Almuesprog». Dette gjaldt først og fremst ordtilfanget, ikke grammatikken. • Asbjørnsen og Moe: Forsiktig fornorsking i eventyrene – i ordtilfanget og delvis i syntaksen Tema vg3, kap 2

Knud Knudsen (1812–1895) • Gikk inn for gradvis fornorsking av dansk grammatikk og ordtilfang: Det dansk-norske målstræv • Skriftspråket måtte bygge på den dannede dagligtalen i byene – det var landsgyldig uttale. • 1856: Haandbog i dansk-norsk Sproglære • 1881: Unorsk og norsk eller fremmedords avløsning • 1886: Hvem skal vinne? eller De historiske dansk norske målstræveres standpunkt Tema vg3, kap 2

Offisielle endringer av dansk rettskriving i Norge 1862: Endringer i retning av mer ortofon skrivemåte i lesebøkene: • Stum e blir avskaffet (foer – for). • Dobbeltskriving av lang vokal blir avskaffet (Steen – Sten). • c, ch og q blir skrevet k (Technik – Teknik). • ph for f blir avskaffet (Philosoph – Filosof). Tema vg3, kap 2

Veien fram mot 1907-reformen • 1885: Jonathan Aars: Retskrivningsregler til Skolebrug ble autorisert. • 1892: Leseboka til Nordahl Rolfsen kommer. Moltke Moe er språklig konsulent. • 1907: Første allmenne rettskrivingsreform for dansk skriftspråk i Norge. Flere av forslagene til Knudsen blir gjennomført. Jernbanestasjonene var viktige byggverk i det moderne samfunnet. Tema vg3, kap 2

Ivar Aasen (1813–1896) • 1848: Det norske Folkesprogs Grammatik – den første systematiske og sammenliknende oversikten over grammatikken i norske dialekter. Både fonologi, morfologi og syntaks blir behandlet. • 1850: Ordbog over det norske Folkesprog. 20 000 oppslagsord. Ordene er oppført slik de ble brukt i dialektene. • Med grammatikken og ordboka hadde Aasen gjennomført den viktigste delen av kartleggingsarbeidet som skulle til for å utforme et skriftspråk. Tema vg3, kap 2

Landsmålet blir norm • 1853: Prøver af Landsmaalet i Norge, tekster skrevet på dialekt fra flere landsdeler. Noen av tekstene er også skrevet om til det Aasen kalte landsmål – et skriftspråk for hele landet. • 1864: Norsk Grammatik, med rettskrivingsregler for landsmålet • 1873: Norsk Ordbog, 35 000–40 000 ord, skrevet etter reglene i Norsk Grammatik • 1901: Landsmålet blir offisiell rettskriving. Tema vg3, kap 2

Bildeliste side 2 Fotograf O. Væring AS side 4 side 6 Maihaugen Tema vg3, kap 2