E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Informasjonsmøte Bussvei 2020
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Regional transportplan Agder
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Aktørenes roller i planprosessene
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Rv 509 Transportkorridor vest Olav Andreas Sagen Statens vegvesen Risavikadagen
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Samhandling for effektive planprosesser
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland Hålogalandsvegen – én region E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Konsept 3 = Konsept 2 pluss ny kryssing av Tjeldsundet Konsept 2 og 3 fra Konseptvalgutredningen (KVU) Konsept 3 = Konsept 2 pluss ny kryssing av Tjeldsundet 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Omfang Hålogalandsvegen Kostnadskalkyle ca. 5 milliarder (2014) Konsept 2: Strekningen Snubba i Evenes – Harstad – Sortland 159 km veg, inkl ca. 15 km tuneller langs E10/rv. 83/rv. 85 7 kommuner og 2 fylkeskommuner Området ligger Nordland og Troms fylker og omfatter kommunene: Evenes, Tjeldsund, Lødingen og Sortland. Skånland, Harstad og Kvæfjord. Konsept 3: Ca 12 km (ca 7 km veg + 4-5 km undersjøisk tunnel eller veg + bro) 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Fra konseptvalgutredning (KVU) til planlegging etter PBL Samferdeselsdepartementet Regjeringen BESLUTN. OM KS1 KVU KS 1 HØRING BESLUTN. OM KONSEPT Strategi for gjennomføring Prosjektbestilling Evt. KOMMUNEDEL PLAN REGULERINGS- PLAN KS 2 ANLEGG 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Trafikkmengder 2010 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Retningsfordeling godstransport 2010 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Behov Behovsanalysen viser behov for et mer effektivt transportsystem til og fra og internt i regionen Prosjektutløsende behov: Bedre vilkårene for næringsliv og regional utvikling ved å redusere avstandskostnadene i aksen Sortland – Lødingen – Harstad – Narvik 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Viktige behov Bygge opp under lokalt næringsliv og etablerte lokalsamfunn Reduserte klimagassutslipp Bedre trafikksikkerhet Unngå inngrep i viktige naturområder og kulturmiljø og områder som er viktige for reindriftsnæringen 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Effektmål Redusert reisetid for næringstransport redusert reisetid fra Lofoten/Vesterålen til Lødingen, Evenes flyplass, Narvik og Harstad Bedre regularitet og robusthet redusert lengde med stigning definert som flaskehalser for tungtransport 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Konsept 1. Kostnad 2,8 mrd. (2010) 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Konsept 2. Kostnad 3,1 mrd. (2010) 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Konsept 2 pluss ny kryssing av Tjeldsundet Konsept 3. Kostnad 3,8 mrd. (2010) Konsept 2 pluss ny kryssing av Tjeldsundet 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU – Felles for konsept 1, 2 og 3 Stigning ved Tjeldsund bru og Kåringen elimineres Tunnel øst for Fiskefjorden reduserer veglengden og unngår rasutsatt område Omlegging eller andre tiltak for å fjerne strekninger med nedsatt fartsgrense Rv. 85 Bygges ut i dagens korridor Rv. 83 Strekning med dårlig standard nærmest E10 bygges ut Forsterket midtoppmerking med midtfelt, breddeutvidelse og utbedring på hele strekningen 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU – Bedre måloppnåelse for konsept 2 og 3 Samfunnsøkonomisk lønnsom E10 Tunnel Fiskefjorden - Kanstadfjordbotn reduserer veglengden Konsept 3: Ny kryssing av Tjeldsundet Fjelldal - Sandtorg reduserer veglengden øst-vest 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Måloppnåelse reisetid Redusert reisetid fra Gullesfjordbotn Minutter Konsept 0+ Konsept 1 Konsept 2 Konsept 3 Lødingen -7 Harstad 2 16 28 Evenes flyplass 36 Narvik 18 30 38 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Ikke prissatte virkninger Tema Konsekvens   Konsept 1 Konsept 2 Konsept 3 Landskap Ingen/liten Negativ Kulturmiljø Friluftsliv Naturmiljø Stor negativ Reindrift Samlet rangering 1 2 3 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Konsept 2 og 3 KVU - Regjeringens beslutning: 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

KVU - Regjeringens beslutning Regjeringen har besluttet at konseptene K2 og K3 legges til grunn for videre planlegging av strekningen. Samtidig er det besluttet at aktuelle traseer for K3 ikke skal gå gjennom verneområder. Som premiss for behandlingen har det ligget en forutsetning om at ny kryssing av Tjeldsundet (K3) først kan være aktuell når K2 er ferdig bygget. 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023 (Vedtatt i 2013) I siste seksårsperiode (2018-2023) legges det til grunn fullføring av prosjekter som er forutsatt startet i første fireårsperiode. I tillegg er det aktuelt å prioritere statlige midler til følgende større prosjekter: Bygging av ny veg, inkl. tunnel, på strekningen E6 Sommerseth – Ulvsvåg i Nordland. Eksisterende veg på strekningen har sterk stigning og dårlig kurvatur Oppstart på utbedring av strekning E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn-Langvassbukt i Troms og Nordland (denne strekningen er i Prop. 1S i 2014 utpekt som OPS-prosjekt) 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Strategi for planleggingen Hålogalandsvegen Strategi for planleggingen Konsept 2 planlegges først samlet som ett planprosjekt (2014-2017) Konsept 3 planlegges når konsept 2 er vedtatt igangsatt (2018+) Forstudie for å utrede sammenbinding mellom konsept 2 og konsept 3 (2015) Planstrategien ivaretar best mulig løsning for konsept 2 og 3 samlet Planstrategien legger til rette for samtidig utbygging for hele konsept 2 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Hålogalandsvegen Ambisjonsnivå: Det kan være mulig å ha hele konsept 2 ferdig bygd i 2023 Strekningen behandles som ETT prosjekt Prosjektet må prioriteres høyt politisk (mer midler enn i dagens NTP) Krever politisk vilje, engasjement - og enighet Krever en effektiv og samkjørt planprosess Krever tilpassede kontraktsformer for bygging og en aktiv anleggsbransje 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Milepeler NTP Hålogalandsvegen Høsten 2015: Statens vegvesen må ha klart grunnlagsmateriale for etatenes neste NTP-forslag for 2018-2027 Februar/mars 2016: Etatene legger fram sitt NTP-forslag. Høring. Februar/mars 2017: Regjeringen legger fram Stortingsmelding om NTP 2018-2027 Juni 2017: NTP behandles i Stortinget Oktober 2017: Statsbudsjettet for 2018 legges fram. 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Prosjektets milepeler Hålogalandsvegen Prosjektets milepeler Mai-juni 2014: Planarbeidet igangsatt Inkludert dialog med Fylkesmennene, fylkeskommunene og kommunene på politisk nivå Desember 2014: Forprosjekt Plan og silingsrapport ferdig Planprogram for regulering ferdig Planstart kunngjøres for konsept 2 Desember 2016: Vedtatt reguleringsplanene for konsept 2 Forprosjekt Bygg m/kontraktstrategi ferdig Høsten 2018: Byggestart konsept 2 Planarbeidet for konsept 3 igangsettes 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Et viktig og ønsket regionalt prosjekt Hålogalandsvegen Et viktig og ønsket regionalt prosjekt ETT regionalt prosjekt med EN eier som er ønsket av HELE regionen Gjennomføre konsept 2 som ett planprosjekt blir avgjørende for fremdriften Samarbeid, åpenhet og DIALOG blir avgjørende suksesskriterier En slik tilnærming gir oss mange muligheter: 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen

Et regionalt prosjekt med store muligheter Hålogalandsvegen Et regionalt prosjekt med store muligheter Store fordeler og muligheter for både næringsliv, turisme og befolkning i hele regionen Mulig skoleeksempel på regionalt og tverretatlig samarbeid Muligheter til å ivareta natur- og kulturmiljø, reindrift og andre interesser på en god måte Muligheten til å sette ny planleggingsrekord 20.04.2019 Planforum Reidar Johansen