Grenland Stabbestad 10 januar 2019.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Advertisements

Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
Aktiviteter høst 2011 Presentasjon for Grenlandstinget Kragerø Spa Hotell 19. januar 2012 Ståle Tveit, Vekst i Grenland AS Strategisk Næringsplan for Grenland.
Lillehammer og Innlandet – befolkningsutvikling og vekstkraft Svein Erik Hagen Østlandsforskning Lillehammer kommune
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Attraktivitetsanalysen for Fjordveg-regionen: Attraktivitet for næring, busetting og besøk i dei indre fjordar: Er trygg og god veg ein føresetnad eller.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Drivkreftene bak nærings og samfunnsutviklingen i Nordland Nordlandskonferansen
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
Hva skaper attraktive landsbyer? Nasjonalt landsbynettverk, Ringebu, 21. juni 2013.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Alstahaug Formannskap Sentrum Næringshage -Regional forretningsklynge med kontorfasiliteter i Mosjøen, Sandnessjøen og Trofors -Del av SIVA’s.
Fylkesmann Øystein Djupedal, 14.oktober Fylkesmannens kommunebilde Tvedestrand kommune.
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
-Ein tydeleg medspelar Sula kommune 2015 Møre og Romsdal fylkeskommune, plan og analyseavdelinga, november Ein tydeleg medspelar.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Regionanalysen basert på: NHOs Økonomibarometer (kvartalsvis) markedsutvikling, utsikter og sysselsettingsanslag Eksportutviklingen (månedlig) - Regionenes.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Kunnskap og attraktivitet Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Edel Storelvmo Regiondirektør NHO Nordland.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Regional planstrategi
Samarbeid mellom skole og barnevern
VRI.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Byregionprosjektet – fase 2
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Ordfører Ola Heggem, Rindal kommune
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
30.November – 24.desember
Leverandørutvikling i sjømatnæringen
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Grenseløs Attraktivitet.
Markedsrapport November 2017
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Margrethe Helgebostad
Resultater fra Telemark
Sogn og Fjordane
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Nordmøre og Romsdal – sammen om framtida
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Arealscenarier i byutredningen
Befolkningsframskrivinger 2018
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Det har aldri vore skapt så mange nye arbeidsplassar i Sogn og Fjordane
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Mellomstore byer som vekstmotorer for næringsutvikling på Østlandet
Folkehelse - et felles ansvar
Rekruttering og inkludering FROKOSTMØTE 15.februar 2019
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Troms-regionens potensial
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Meløy som attraktivt bo- og arbeidssted
Utskrift av presentasjonen:

Grenland Stabbestad 10 januar 2019

Folketallet i Grenland Opp over 5 000 innbyggere siste ti år. Men ikke vekst i 2017 og 2018. http://regionaleanalyser.no/

Folketallsvekst i forhold til andre regioner Befolkningsvekst i perioden 2008-2017 2017

Nettoflytting innenlands Nettoinnvandring Fødselsbalanse Nettoflytting innenlands Lavere innvandring nå Fødselsoverskudd snudd til underskudd. Netto utflytting innenlands Dekomponert befolkningsutvikling i Grenland 12 måneders perioder.

Drivkrefter bak befolkningsendringene i Grenland. Bostedsattraktivitet Positiv for Grenland Årlige befolkningsendringer, snitt 2008-2017

Bostedssattraktivitet Drivkrefter for flytting, forventet flytting, bostedsattraktivitet og faktisk nettoflytting i Grenland. Tre års glidende gjennomsnitt. Enkeltår

Arbeidsplasser og næringsutvikling

Vekst 16 prosent i antall offentlige arbeidsplasser i Grenland. Nedgang på 4 prosent i antall arbeidsplasser i næringslivet siden 2000. Men vekst i 2016 og 2017. Utvikling i antall arbeidsplasser i Grenland, indeksert slik at nivået i 2000=100.

Svakere utvikling i antall arbeidsplasser i næringslivet i alle år fra 2000 til 2015. Men bedre i 2016 og 2017. Utvikling i antall arbeidsplasser i Grenland i forhold til Norge, indeksert slik at nivået i 2000=100.

Drivkrefter for arbeidsplassvekst Næringsattraktivitet Endringer i antall arbeidsplasser i 2017 i absolutte tall. Fordelt på offentlig og privat sektor og dekomponert i ulike sektorer/drivkrefter. Fargene illustrerer utviklingen i prosent i forhold til regionene i landet.

Bedre næringsattraktivitet i Grenland i 2016 og 2017 Faktisk og forventet vekst i næringslivet, drivkrefter for vekst og næringsattraktivitet. Tre års glidende gjennomsnitt. Enkeltår

Verdiskaping Næringslivet i Grenland holder tritt med resten av landet når det gjelder verdiskaping. Andel av Norges verdiskapning i næringslivet i Grenland, unntatt finans og oljeutvinning.

Produktivitet Produktiviteten i næringslivet i Grenland er bra Score for de to indikatorene i produktivitetsindeksen. Tallet til venstre angir rangering blant de 85 regionene i Norge.

Næringslivsindeksen Alt i alt er næringsutviklingen i Grenland nær middels i 2017.

Scenarier for Grenland

Det blir sannsynligvis vekst i folketallet i Grenland de neste ti årene. Befolkningsframskriving for ulike attraktivitetsscenarier. Hovedalternativet for nasjonal vekst SSB.

Men det er fremdeles et potensial for vekst. Hvis den nasjonale veksten blir lavere (lavere nettoinnvandring og fruktbarhet) øker sannsynligheten for nedgang. Men det er fremdeles et potensial for vekst. Befolkningsframskriving for ulike attraktivitetsscenarier. Lav nasjonal vekst SSB.

Arbeidsplassutviklingen i næringslivet er vanskelig å predikere. Det er et potensial for vekst i Grenland. Næringsstrukturen er mer robust enn før. Lav næringsattraktivitet tidligere betyr ikke at næringsattraktiviteten blir lav de neste årene. Private arbeidsplasser for ulike attraktivitetsscenarier

Antall eldre innbyggere vil øke sterkt i Grenland uansett scenario Befolkningsframskrivinger for ulike attraktivitetsscenarier i alderen 67 til 105 år. Men antall unge vil synke mye hvis attraktiviteten blir lav Innbyggere 0-30 år

Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Hvordan skape attraktivitet? Gjennom endringer, nyskaping og forbedringer  Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Areal og bygninger Tilrettelegge attraktive arealer for boliger, næringsvirksomhet, handel. Stimulere til bygging av boliger og attraktive næringsbygg. Næringshager. Ameniteter Skape nye attraksjoner, tilbud, forbedre kommunal service, bedre tjenester til næringslivet, aktiviteter og kultur, kafeer og møteplasser, liv i sentrum, … Omdømme Skape et positivt bilde av stedet, bli vurdert som et sted å flytte til, et sted å besøke, et sted å etablere bedrift. Stedlig kultur og identitet Lokal identitet, samarbeidsånd og tillit, optimisme, risikovilje, investeringslyst, interesse for å være med å utvikle stedet

Stedlig kultur og identitet Hvordan skape attraktivitet? Ulike attraktivitetsfaktorer og tiltak for ulike attraktivitetsdimensjoner: Bosted, Besøk og Bedrift   Bosted Besøk Bedrift Areal og bygninger Boligtomter, arealer og boliger Overnatting, hytter og hyttetomter Næringsareal og næringsbygg Ameniteter Gode kommunale tjenester, fritidstilbud. Attraksjoner og aktiviteter, kultur. Gode transport-løsninger. Omdømme Omdømme som bosted Omdømme for besøk, destinasjons-markedsføring Omdømme som næringssted Stedlig kultur og identitet Lokal identitet, åpenhet, optimisme Gjestfrihet, service. Risikovilje og vilje til vekst, optimisme Innovasjonsevne

Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Må ha X-faktor

Hvordan skape attraktivitet?   Bosted Besøk Bedrift Areal og bygninger X Ameniteter Omdømme Stedlig kultur og identitet Hvordan skape en utviklings- og endringskultur? Hvordan mobilisere alle aktører til innsats for å øke attraktiviteten?

Tillitskart Fylkeskommunen Kommunen Nabokommuner Besøkende Politikere Stedsidentitet Optimisme Politikere Ansatte Fylkeskommunen Kommunen Nabokommuner Besøkende Næringslivet Frivillig sektor

Tillitskart Skien Arbeidsmarkedet er et fellesgode Regionråd ViG Siljan Skien Porsgrunn Regionråd ViG Bamble Kragerø Jobber hver enkelt kommune godt? Har de regionale institusjonene tillit og støtte? Er regionen enig i situasjonsbeskrivelse og strategi? Er rollefordelingen god? Drangedal Men hvor godt arbeider kommunene sammen?

Takk for meg Og lykke til! Knut Vareide Telemarksforsking