Grenland Stabbestad 10 januar 2019
Folketallet i Grenland Opp over 5 000 innbyggere siste ti år. Men ikke vekst i 2017 og 2018. http://regionaleanalyser.no/
Folketallsvekst i forhold til andre regioner Befolkningsvekst i perioden 2008-2017 2017
Nettoflytting innenlands Nettoinnvandring Fødselsbalanse Nettoflytting innenlands Lavere innvandring nå Fødselsoverskudd snudd til underskudd. Netto utflytting innenlands Dekomponert befolkningsutvikling i Grenland 12 måneders perioder.
Drivkrefter bak befolkningsendringene i Grenland. Bostedsattraktivitet Positiv for Grenland Årlige befolkningsendringer, snitt 2008-2017
Bostedssattraktivitet Drivkrefter for flytting, forventet flytting, bostedsattraktivitet og faktisk nettoflytting i Grenland. Tre års glidende gjennomsnitt. Enkeltår
Arbeidsplasser og næringsutvikling
Vekst 16 prosent i antall offentlige arbeidsplasser i Grenland. Nedgang på 4 prosent i antall arbeidsplasser i næringslivet siden 2000. Men vekst i 2016 og 2017. Utvikling i antall arbeidsplasser i Grenland, indeksert slik at nivået i 2000=100.
Svakere utvikling i antall arbeidsplasser i næringslivet i alle år fra 2000 til 2015. Men bedre i 2016 og 2017. Utvikling i antall arbeidsplasser i Grenland i forhold til Norge, indeksert slik at nivået i 2000=100.
Drivkrefter for arbeidsplassvekst Næringsattraktivitet Endringer i antall arbeidsplasser i 2017 i absolutte tall. Fordelt på offentlig og privat sektor og dekomponert i ulike sektorer/drivkrefter. Fargene illustrerer utviklingen i prosent i forhold til regionene i landet.
Bedre næringsattraktivitet i Grenland i 2016 og 2017 Faktisk og forventet vekst i næringslivet, drivkrefter for vekst og næringsattraktivitet. Tre års glidende gjennomsnitt. Enkeltår
Verdiskaping Næringslivet i Grenland holder tritt med resten av landet når det gjelder verdiskaping. Andel av Norges verdiskapning i næringslivet i Grenland, unntatt finans og oljeutvinning.
Produktivitet Produktiviteten i næringslivet i Grenland er bra Score for de to indikatorene i produktivitetsindeksen. Tallet til venstre angir rangering blant de 85 regionene i Norge.
Næringslivsindeksen Alt i alt er næringsutviklingen i Grenland nær middels i 2017.
Scenarier for Grenland
Det blir sannsynligvis vekst i folketallet i Grenland de neste ti årene. Befolkningsframskriving for ulike attraktivitetsscenarier. Hovedalternativet for nasjonal vekst SSB.
Men det er fremdeles et potensial for vekst. Hvis den nasjonale veksten blir lavere (lavere nettoinnvandring og fruktbarhet) øker sannsynligheten for nedgang. Men det er fremdeles et potensial for vekst. Befolkningsframskriving for ulike attraktivitetsscenarier. Lav nasjonal vekst SSB.
Arbeidsplassutviklingen i næringslivet er vanskelig å predikere. Det er et potensial for vekst i Grenland. Næringsstrukturen er mer robust enn før. Lav næringsattraktivitet tidligere betyr ikke at næringsattraktiviteten blir lav de neste årene. Private arbeidsplasser for ulike attraktivitetsscenarier
Antall eldre innbyggere vil øke sterkt i Grenland uansett scenario Befolkningsframskrivinger for ulike attraktivitetsscenarier i alderen 67 til 105 år. Men antall unge vil synke mye hvis attraktiviteten blir lav Innbyggere 0-30 år
Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Hvordan skape attraktivitet? Gjennom endringer, nyskaping og forbedringer Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Areal og bygninger Tilrettelegge attraktive arealer for boliger, næringsvirksomhet, handel. Stimulere til bygging av boliger og attraktive næringsbygg. Næringshager. Ameniteter Skape nye attraksjoner, tilbud, forbedre kommunal service, bedre tjenester til næringslivet, aktiviteter og kultur, kafeer og møteplasser, liv i sentrum, … Omdømme Skape et positivt bilde av stedet, bli vurdert som et sted å flytte til, et sted å besøke, et sted å etablere bedrift. Stedlig kultur og identitet Lokal identitet, samarbeidsånd og tillit, optimisme, risikovilje, investeringslyst, interesse for å være med å utvikle stedet
Stedlig kultur og identitet Hvordan skape attraktivitet? Ulike attraktivitetsfaktorer og tiltak for ulike attraktivitetsdimensjoner: Bosted, Besøk og Bedrift Bosted Besøk Bedrift Areal og bygninger Boligtomter, arealer og boliger Overnatting, hytter og hyttetomter Næringsareal og næringsbygg Ameniteter Gode kommunale tjenester, fritidstilbud. Attraksjoner og aktiviteter, kultur. Gode transport-løsninger. Omdømme Omdømme som bosted Omdømme for besøk, destinasjons-markedsføring Omdømme som næringssted Stedlig kultur og identitet Lokal identitet, åpenhet, optimisme Gjestfrihet, service. Risikovilje og vilje til vekst, optimisme Innovasjonsevne
Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Må ha X-faktor
Hvordan skape attraktivitet? Bosted Besøk Bedrift Areal og bygninger X Ameniteter Omdømme Stedlig kultur og identitet Hvordan skape en utviklings- og endringskultur? Hvordan mobilisere alle aktører til innsats for å øke attraktiviteten?
Tillitskart Fylkeskommunen Kommunen Nabokommuner Besøkende Politikere Stedsidentitet Optimisme Politikere Ansatte Fylkeskommunen Kommunen Nabokommuner Besøkende Næringslivet Frivillig sektor
Tillitskart Skien Arbeidsmarkedet er et fellesgode Regionråd ViG Siljan Skien Porsgrunn Regionråd ViG Bamble Kragerø Jobber hver enkelt kommune godt? Har de regionale institusjonene tillit og støtte? Er regionen enig i situasjonsbeskrivelse og strategi? Er rollefordelingen god? Drangedal Men hvor godt arbeider kommunene sammen?
Takk for meg Og lykke til! Knut Vareide Telemarksforsking