Hva menes med naturmangfold?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Advertisements

VIKTIGE BEGREPER Økologi er læren om samspillet mellom planter og dyr, og mellom disse og det miljøet de lever i. Individer: Enkeltmennesker eller enkeltdyr.
TILDELES : NN FOR FLOTT INNSATS PÅ ART-TRENINGENE I PERIODEN MND-MND 200? Du har vært…… og vist at…… Lykke til!! _______________ Johannes Finne ART-trener.
Bærekraftig havbruksnæring – er oppdrettslaksen blitt “havets superkylling” Ole Torrissen Fakultet for Biovitenskap og Akvakultur.
Utredning av konsekvenser av fiskeri i området Lofoten - Barentshavet Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet.
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
Utrops prosjekt om hatprat våren hva har vi funnet?
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Bærekraftig bioteknologi
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Fremmede arter i norsk natur – forskrift og handlingsplan
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Kvalitative og kvantitative metoder
V/ Sigvald Persen Sjøsamisk kompetansesenter Lokal kunnskap, fjorder og økologi i endring.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
DNA og arvelære..
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hvorfor denne undersøkelsen? MORTEN LIE , Næringslivets hus, Frokostmøte LEP / DiBK 1.
Naturforvaltning i øvings- og skytefelt 165 Lov om vern av natur Bilde/figur (slett boksen før du setter inn bilde). Spillende tiur og to røy på leiklokalitet.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Miljøvernavdelingens syn på bruk av vegsalt Leif Inge Paulsen Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Foto: Andreas Wæhre.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Bærekraftige produktvalg
Lekens egenverdi.
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Brøk Regneartene.
Hvordan sette inn bilde på tittelark og få riktig utsnitt
Hvorfor er det viktig med naturmangfold?
Hva menes med naturmangfold?
Prosent.
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Kva meiner vi med naturmangfald?
Kvifor er det viktig med naturmangfald?
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Velkommen til 2. klasse si morgonsamling
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
«Grønn næringsutvikling»
Framand art Framand art Paul Harald Pedersen CC BY 4.0.
Fremmed art Fremmed art Paul Harald Pedersen CC BY 4.0.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Kva meiner vi med naturmangfald?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Minst i Oppland Areal: 459km² Folketal: 1351 (per 4. kvartal 2016)
Utskrift av presentasjonen:

Hva menes med naturmangfold? Hvordan kan vi undersøke naturmangfoldet i et område? Hvilke arter ser vi her?

Hvem er det vi har her på bildet? Har den alltid vært her i Norge? Hva kaller vi en art som har kommet til Norge med menneskets hjelp? Hvilke problemer kan en slik art skape her i Norge?  

Hvilke to arter er det vi ser her? De er fremmede arter i Norge, men i tillegg er det noe mer med dem. Hva er det? Hva betyr det at de kan ha negativ påvirkning på norsk natur? Hvordan kan vi finne ut hvor mange lupiner det er i et område?

Vi lærte om bærekraftig utvikling, og at vi må ha tre tanker i hodet på en gang. Hvilke tre tanker var det? Husker dere noen av argumentene våre om lupinen og kongekrabben? Lupin Kongekrabbe Sosialt Økonomi Miljø

Hva er det vi ser her? Hvilke arter har vi funnet i området rundt skolen vår? Hva kan undersøkelsene våre brukes til? Hvorfor er det viktig å begrense spredning av fremmede arter som kan ha negativ påvirkning på norsk natur?

Bærekraftig naturmangfold Det står i loven at vi må ta vare på artene og deres leveområder på en bærekraftig måte. Hva betyr det?