Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Regionens rolle som utøver av nasjonal utdanningspolitikk Felles satsing gjennom ny fylkesplan Gode forutsetninger i Nord-Trøndelag Utfordringer
Vi investerer i ungdom Vi opprettholder omfang og videreutvikler kvalitet Vi forsterker satsingen «Flere gjennom» Vi vil se det 13-årige skoleløpet mer under ett for å gi elevene bedre og mer tilpasset opplæring Vi fortsetter den sterke veksten i antall lærlinger Bildet er hentet fra presentasjon budsjett 2008 fylkesrådet. Op bildet er det grunnskoleelever fra Steinkjer som er på besøk på realfagdag på Steinkjer videregående skole. Et godt samarbeid i forhold til bedre sammeheng grunnskolen – videregåenede skole… Regionens rolle som utøver av nasjonal utdanningspolitikk Realisering av Kunnskapsløftet Bedre basisferdigheter i lesing, skriving, fremmedspråk,realfag og bruk av IKT Kunnskap og arbeidsmåter for morgendagens arbeidsliv Økt samhandling skole/bedrift Bedre sammenheng grunnskole – videregående opplæring
Oppbygging av Newton - rom flere steder i fylket gjennom samarbeid mellom videregående skoler, kommuner og næringsliv Eksempel Bilde Verdal kommune i samarbeid med i Verdal, Levanger og Inderøy vgs i Midtnorsk Realfags- og Teknologisente. Bilde fra åpningen.
Alle elever i videregående opplæring skal ha egen bærbar pc fra kommende skoleår. Ordningen skal også omfatte lærlinger Deltakelse i nasjonale fagredaksjoner for digitale læremidler til hele landet
Klima Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med 1991
Arbeidskraft Trøndelagsregionen skal utnytte sine fortrinn for å mobilisere, kvalifisere og rekruttere arbeidskraft
Forskning og utvikling Trøndelags næringsliv, FoU-institusjoner og offentlig sektor skal gjennom reelt partnerskap styrke regionens evner til FoU-basert kunnskaps-utvikling, verdiskaping og innovasjon
Skole og næringsliv Alle videregående skoler er regionale utviklingsaktører Er satt av 3 mill i årlig ramme for fylkeskommunale tilskudd til prosjekter Forutsetning at lokalt næringsliv/kommuner skal bidra med minst like mye Bærende elementer: Kommunal forankring Interessen den enkelte videregående skole viser for å ta et regionalt ansvar Synliggjøring av hvordan økt samhandling med næringslivet kan innarbeides som en del av skolens ordinære drift Realfagenes plass i prosjektet og samhandling med nasjonale miljø
Rekruttering Økning i antall lærlinger Høg andel fagskoleplasser i forhold til innbyggere Flest voksne i videregående opplæring over flere år sammenlignet med resten av landet Tydelig ungdomssatsing Flest ungdomsbedrifter i videregående opplæring sammenlignet med resten av landet
Utfordringer Mange ungdommer flytter ut av fylket Kompetansekløften vokser – mellom regioner og mellom ulike aldersgrupper Opplæringstilbud som samsvarer enda bedre med næringslivets behov Overgangen mellom de ulike opplæringsnivå Hvordan få flere til å gjennomføre på en bedre måte Vi er på rett vei, men er helt avhengig av et forpliktende samarbeid for å lykkes