A. Tønsberg og E. Thygesen Bedre kvalitet gjennom økt kompetanse? Undervisningssykehjemmet i Agder (USP – Agder) Del A. Presentasjon av et kompetanseutviklingsprogram i Undervisningssykehjemmet, Agder Del B. Evaluering og drøfting av videreutdanning i eldreomsorg for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere (2001-2003) Del C. Helsepersonells kompetanse – en drøfting 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen
Del A Kompetanseutviklingsprogrammet Samarbeidsavtale med SKUR (Statens Kunnskaps- og Utviklingssenter for helhetlig rehabilitering) Samarbeidsavtale med Høgskolen i Agder 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen
Del B Evaluering av videreutdanning i eldreomsorg - metode Undersøkelse av videreutdanningen før utdanningen startet (høst 01) og etter avslutning (vår 2003) Spørreskjema om egenvurdert kompetanse og holdninger Intervju med ledere av helse- og omsorgstjenestene et år etter avslutning 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen
Del B: Evaluering av videreutdanning i eldreomsorg - resultater Deltakerne gir uttrykk bedret kompetanse. Lederne mener deltakerne har fått styrket personlig kompetanse samt økt selvtillit, både i forhold til egen virksomhet, men også i forhold til å formidle kunnskap til medarbeidere. En spredningseffekt i arbeidsmiljøet forutsetter informasjon og tilrettelegging fra leder Kompetanseheving består av mer enn tradisjonell undervisning. Eksempler på kompetansehevingstiltak: refleksjonsgrupper, lederutvikling, temasamlinger, inspirasjonsdager, tilrettelegging for fagutviklingsprosjekter o.l 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen
A. Tønsberg og E. Thygesen Del C Helsepersonells kompetanse: Oppbygging av kompetanse på flere nivåer Kontinuerlig faglig oppdatering i forhold til de konkrete oppgavene helsearbeiderne til enhver tid møter (undervisning) Tilrettelegge for kontinuerlig refleksjon over hvordan omsorgen ytes – ”medmenneskelighet” (lederutvikling, samtalegrupper, dialog i avdeling) Utvikling av kompetanse til å leve med en etisk usikkerhet knyttet til de dilemmaer som alltid vil oppstå i møte med brukeren. Dette skjer også primært gjennom etisk refleksjon (lederutvikling, samtalegrupper, dialog i avdeling) 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen
Personlig kompetanse hos helsepersonell Teoretisk kunnskap Praktisk kunnskap Etiske prinsipper Etisk usikkerhet Etiske dilemmaer Verdier Holdninger Folkeskikk Omsorg Faglighet Medmenneskelighet Etisk refleksjon 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen