A. Tønsberg og E. Thygesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Møteplass for etisk refleksjon
Lederutvikling og skreddersøm
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Skrivestien.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Demens omsorg Bærum kommune
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
1 Grensesprengende omsorg Interreg III A Prosjektkontakt 20. og Gardermoen omsorg2/index.php.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
€ Fagnettverk lindrende omsorg i Vest-Agder Fagnettverk i regi av
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i Haugesund Kommune
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Demensomsorgens ABC.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Prosjektleder Inger Svendsrud
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Personellsituasjonen i Østfold.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Skoleledelse og skoleutvikling
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle Stiftet av Fagforbundet, Norges Røde Kors, Helle Bennets Allmennyttige fonn og GC Rieber fondene Registrert.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Praksisnær omsorgsforskning Maren Sogstad Leder, Senter for omsorgsforskning, Østlandet.
Kvalitetskommuneprogrammet
«Omsorg, trygghet og mestring»
Asker Kommune Helse og omsorg
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Brukeren skal være viktigste aktør
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
IA skole Omsorgstjenesten.
Utskrift av presentasjonen:

A. Tønsberg og E. Thygesen Bedre kvalitet gjennom økt kompetanse? Undervisningssykehjemmet i Agder (USP – Agder) Del A. Presentasjon av et kompetanseutviklingsprogram i Undervisningssykehjemmet, Agder Del B. Evaluering og drøfting av videreutdanning i eldreomsorg for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere (2001-2003) Del C. Helsepersonells kompetanse – en drøfting 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen

Del A Kompetanseutviklingsprogrammet Samarbeidsavtale med SKUR (Statens Kunnskaps- og Utviklingssenter for helhetlig rehabilitering) Samarbeidsavtale med Høgskolen i Agder 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen

Del B Evaluering av videreutdanning i eldreomsorg - metode Undersøkelse av videreutdanningen før utdanningen startet (høst 01) og etter avslutning (vår 2003) Spørreskjema om egenvurdert kompetanse og holdninger Intervju med ledere av helse- og omsorgstjenestene et år etter avslutning 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen

Del B: Evaluering av videreutdanning i eldreomsorg - resultater Deltakerne gir uttrykk bedret kompetanse. Lederne mener deltakerne har fått styrket personlig kompetanse samt økt selvtillit, både i forhold til egen virksomhet, men også i forhold til å formidle kunnskap til medarbeidere. En spredningseffekt i arbeidsmiljøet forutsetter informasjon og tilrettelegging fra leder Kompetanseheving består av mer enn tradisjonell undervisning. Eksempler på kompetansehevingstiltak: refleksjonsgrupper, lederutvikling, temasamlinger, inspirasjonsdager, tilrettelegging for fagutviklingsprosjekter o.l 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen

A. Tønsberg og E. Thygesen Del C Helsepersonells kompetanse: Oppbygging av kompetanse på flere nivåer Kontinuerlig faglig oppdatering i forhold til de konkrete oppgavene helsearbeiderne til enhver tid møter (undervisning) Tilrettelegge for kontinuerlig refleksjon over hvordan omsorgen ytes – ”medmenneskelighet” (lederutvikling, samtalegrupper, dialog i avdeling) Utvikling av kompetanse til å leve med en etisk usikkerhet knyttet til de dilemmaer som alltid vil oppstå i møte med brukeren. Dette skjer også primært gjennom etisk refleksjon (lederutvikling, samtalegrupper, dialog i avdeling) 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen

Personlig kompetanse hos helsepersonell Teoretisk kunnskap Praktisk kunnskap Etiske prinsipper Etisk usikkerhet Etiske dilemmaer Verdier Holdninger Folkeskikk Omsorg Faglighet Medmenneskelighet Etisk refleksjon 01.01.2019 A. Tønsberg og E. Thygesen