Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Attføringsmessa 18. januar 2012
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
10Velstand og velferd.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
1 1 Offentlig sektors finanser mot 2050: Utfordringer for kommunenes økonomi Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, Statistisk sentralbyrå.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Demografisk utvikling generelt
Kompetansetiltak for å sikre arbeidskraft, lengre yrkesløp og lavere sykefravær Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet Oslo 14.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Forelesning Økonomisk institutt
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Analyser av bærekraften i offentlige finanser i Norge Forelesning Økonomisk institutt Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, SSB.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Legeforeningens arbeidstidsundersøkelse – :05 Svarprosent Antall svar 2016:
Fagforbundets Gruppeforsikring Hva blir nytt fra
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Kan seniorer redde samfunnsøkonomien fra eldrebølgen? Seminar, 14.april 2016 Sjeføkonom Terje Strøm, NyAnalyse.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Demografikostnader Luster kommune ( )
Store forskjeller i arbeidsledighet
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
Behovet for arbeidskraft
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Economic growth around the world
Årsmelding 2013 Menneskelige ressurser (HR)
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Befolkningsframskrivinger 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Medio august 2006 Underdirektør Espen Paus Husbanken
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Utskrift av presentasjonen:

Hva vil helse og omsorg kreve av skatter og arbeidsinnsats i årene fremover? Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018 Erling Holmøy, Forskningsavdelingen, SSB

Hvorfor fremskrivninger av HO? Dimensjonere kapasiteten (offentlig oppgave). Tar tid og vanskelig å reversere Arbeidskraft med relevant kompetanse Sykehus, sykehjem og omsorgsboliger. Konkretisering av kilder til stadig sterkere press på offentlige finanser fremover. Aldringen av befolkningen Trass sprekere eldre og nye teknologier

HO-årsverk 2002-2014. 1000

Årsaker til vekst i ressursbruk Lavere dødelighet blant eldre = Flere brukere Men samme årsaker kan også gi friskere eldre, gitt alder Sannsynlig med økt standard Vekst i annet forbruk Mindre metning enn ved økning i annet forbruk Prismekanismen begrenser i liten grad etterspørselen Flere eldre velgere (med pårørende) Flere mangler enn på andre offentlige tjenesteområder Velferdsteknologi = produktivitetsvekst ? Kostnadssyke? Produksjonsutvidende eller ressursbesparende? Blir teknologiutviklingen viktigere enn hittil? Hva med ulønnet omsorg? (Ca. 90 000 årsverk i dag)

Fremskrivninger basert på dekomponering For hver tjenestegruppe, diagnose, kjønn, alder: Årsverk = standard * brukerfrekvens * befolkning Befolkningsfremskrivninger fra SSB (M-alternativ) Brukerfrekvenser = unike brukere/befolkningsgrunnlag Standard = årsverk per bruker Avhenger også av arbeidsproduktivitet Mye annet har betydning, men dette må uansett med Historisk: Vekst utover demografi

Brukerfrekv. og standard, somatikk, 2013

Folkemengden mot 2060 i SSBs hovedalternativ. Mill. Nær 5,3 mill. i dag, 7 mill. rundt 2060. 67+ år 0,75 i dag, nær 1,6 i 2060. 80+ år 0,22 i dag, 0,67 i 2060. 80+ år i % av «yrkesaktive» 1970: 3,2 I dag: 6,9 2060: 17

Årsverk i spesialisthelsetjenesten i 2040 «Referansebanen»: M-befolkning, bruk og standard som i 2013 Referansebanen 2040: 40 % flere årsverk enn i 2013, snaut 111 000. Folkemengden øker med 25 %. Sammensetningseffekt = 12 % Referanse-bane Høy levealder Høy innv. 1 % økt standard per år 1 % prod. vekst per år Bedre helse 155 164 203 119 149

1000 årsverk i pleie og omsorg totalt 2014: 133 Referansebanen: «Middels» demografi Bedre helse 0-vekst i produktivitet og standard Familieomsorg = 90 Klart sterkere vekst: Dagens helse Enda høyere levealder Standardvekst Svak vekst: Produktivitetsvekst Lavere levealdersøkning Økt familieomsorg

Skattebyrden blir «for» høy? Arbeidstid gradvis ned fra 7,5 timer i dag til 6 i 2058 Motvirkes av pensjonsreformen 2011 Utsatt pensjonering på sikt Lavere ytelser hvis man ikke går av senere 1 % vekst per år i ressursbruk per bruker av helse- og omsorg (HO) NB: Skattefinansiert produksjon fortrenger grunnlag for indirekte og bedriftsbetalte skatter

HO monner i makro, og vil vokse Arbeidsmarked: Fra 11 % av årsverk i dag til mer enn 25 % i 2060 ? HO tar det meste av veksten i samlet sysselsetting Pluss familieomsorg som er ca. 90 000 årsverk i dag Offentlige finanser presses: Er skatteviljen stor nok til å dekke etterspørselen? Løser problemene delvis av seg selv? Eldre blir friskere, men skyldes også ressursbruk Vanskelig å bremse standardvekst med sterk vekst i eldre velgere og brukere, og når ingen priser bremser etterspørselen Helseteknologi: Fra død til kronisk syke (demens) ? Velferdsteknologi kommer, men bremses veksten? Vanskelig å effektivisere behovet for nærhet/kontakt

Bonusark etter dette

Befolkningsfremskrivning (M-2014)

PO-brukerfrekvenser 2013 = Brukere/bef.

Standard = Årsverk per bruker Unge brukere får flere årsverk enn eldre Ingen årsverks-fordeling for institusjon

Stabile brukerfrekvenser? Hjemmetj.

Årsverk i Pleie og omsorg 2016: Nær 138 000 2014: Vel 134 000 = 5,5 % av totalen 73 000 i hjemmetj. 61 000 i institusjoner. Økning 2007-2016 = 20 000

Endring i standard for hjemmetj.: 2014 - 2010

Hvordan finansiere offentlig velferd? Skattefinansiering kan blokkere det de fleste vil ha At vekst tas ut som økning i både forbruk og fritid Relativt lik levestandard mellom yrkesaktive og eldre, dvs. sparing/forsikring som markedet ikke vil levere godt nok Et alternativ: Øremerkede obligatoriske «skatter»/sparing til utgifter de fleste vil forsikre seg mot Pensjon, helseforsikring, … Separeres fra det øvrige statsbudsjettet Synliggjøring av at velferd koster kan dempe etterspørselen Skatteviljen og arbeidstilbudet vil trolig øke Vanlig i mange land