Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Variabler Variabel – noe (av psykologisk interesse) som varierer Motsatt: Konstant Eksempler: Kjønn, alder, inntekt, høyde, vekt, IQ, motivasjon … 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Variabler Variabel = begrep Mål på variabel = operasjonalisering VARIABEL MÅL (OPERASJONALISERING) Intelligens Skåre på iQ-test Aggresjon Antall gule kort i en fotballkamp Bedring Rapportert tilfredshet i intervju 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Data Konkrete mål på variabler i en undersøkelse Maaaaaaaange eksempler... Læring i labyrint: __________ Prestasjon på skolen: ___________ Bråk i klasserommet: __________ Livskvalitet i Norge: _________ Aggresjonsnivå: _________ Data er svar på problemstillinger en forsker har stilt Er denne behandlingsmetoden virksom? Er det en sammenheng mellom spiseforstyrrelser og toppidrett hos kvinner? Data forutsetter ofte teori En ”situasjonell attribusjon” Ungen viser tilknytning” 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Måling Teoretisk begrep empirisk indikator (tall) … Enkle skårer: Intelligens skåre på IQ-test (eks. 121) Læring løpehastighet til målboks i labyrinten (eks. 14 sek) … Enkle skårer: Problematferd = skåre på TEST X Indeks (sammensatt skåre): Problematferd = skåre (TEST X + TEST Y) / 2 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Måling Målet må være Reliabelt (konsistent) Får vi stort sett samme utfall hver gang måleprosedyren gjennomføres? Valid (måle hva det er ment å måle) Treffer målet “blink”? 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Måling og målefeil Observert skåre = sann skåre + målefeil Antakelse Observert skåre = sann skåre + målefeil Alltid litt variasjon i målinger Målefeil: Tilfeldig vs. systematisk Tilfeldig målefeil: Varierer tilfeldig rundt sann skåre Manuell stoppeklokke: Bommer litt både ved start og mål, men ”bom” består i at man noen ganger trykker for tidlig, andre ganger for sent. Gjennomsnitt av mange målinger = sann skåre Systematisk målefeil: Varierer skjevt (biased) Automatisk stoppeklokke som utløses systematisk for tidlig Gjennomsnitt av mange målinger gir et skjevt mål. 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Reliabilitet KONSISTENS: Hvis vi gjentar målingen, observasjonen, testen, …, hvor like er resultatene fra gang til gang? IQ-test: Testresultat mai: 99 111 Testresultat juli: 110 115 Testresultat september: 121 110 Høy konsistens Lav konsistens 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Validitet ”Treffer” vi noe substansielt med målet vårt? IQ-test intelligens Labyrintløping hos rotter læring Eksamen faktiske kunnskaper Validitet foreligger hvis målet vårt ”treffer” det som skal måles på en god måte 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Validitet og reliabilitet Validitet forutsetter reliabilitet Validitet og reliabilitet 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Normalfordeling Psykologiske mål varierer Normalfordelt variasjon Galton Teoretisk Observert 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Normalfordeling Data fra mange utvalg = normalfordelt 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Vi innhenter data fra et utvalg Trekker slutning til en populasjon Utvalg vs. populasjon Vi innhenter data fra et utvalg Trekker slutning til en populasjon Populasjon Utvalg 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Utvalg vs. populasjon Utvalget bør være representativt for populasjon 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Utvalg vs. populasjon Gjennomsnittet Utvalg: 10 tilfeldige studenter på PSY-1000 Skåre på en MC-eksamen: 60,3% rette Populasjon: Alle studentene på PSY-1000 Er denne skåren typisk for sin populasjon? Hva sier utvalgsgjennomsnittet om populasjonsgjennomsnittet? Jo større utvalg, desto sikrere konklusjon om populasjonsgjennomsnittet Konfidensintervall – feilmargin i anslaget 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Målenivåer Nominal: Tallet angir kategorisering ”Kvinne” = 1, ”Mann” = 2 Ordinal: Tallet angir også rang ***** = best * = dårligst Intervall: Også proporsjonalt lik forskjell IQ 120 vs. 130 = IQ 130 vs. 140 Ratio: Også fast nullpunkt Inntekt, temperatur, osv. 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Målenivåer Samme variabel (her: høyde) kan måles på ulike nivåer Ofte reduseres kontinuerlige variabler til kategorivariabler. Merk at dette reduserer informasjonen i variabelen, dermed i de analyser man gjennomfører Fra Dancey & Reidy (2005) 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Målenivåer Matematiske operasjoner: Viktig skille: Eks.: Gjennomsnitt: (4+6+4+6)/4 = 5 forutsetter minst intervallnivå Viktig skille: Kategorivariabler (nominal- og ordinalnivå) To eller få kategorier (kjønn, stillingsnivå, …) Kontinuerlige variabler (intervall- og rationivå) Kontinuerlig variasjon (høyde, vekt , inntekt, …) 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Reliabilitet Reliabilitet kan måles Korrelasjonskoeffisienten (r) Interrater reliabilitet: Hvor enige er to observatører? Jo høyere korrelasjonen mellom to sett av skårer, desto høyere interrater-reliabilitet +0,90 er akseptabel Merk: Samvariasjon vs. samsvar! 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Reliabilitet Karakterer: Perfekt korrelasjon! Sensor 1: 4, 4, 3, 4, 3, 4, 2, 3, … Sensor 2: 3, 3, 2, 3, 2, 3, 1, 2, … Perfekt korrelasjon! Lavt samsvar (nivåforskjell)! 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Reaktivitet Målemetoden påvirker data Eks.: Løsninger: ____ Sitter i klasserommet og observerer påvirker interaksjon Løsninger: ____ 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Ulike psykologiske mål Atferdsmål Reaksjonstid Responsrate (Skinner) Responsstyrke (Pavlov) Responshastighet … 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Ulike psykologiske mål Biopsykologiske mål Øyebevegelser Elektrisk ledningsevne i hud (GSR) Hjerteaktivitet Rate Blodtrykk Hjerneaktivitet EEG FMRI … 31.12.2018 FRODE SVARTDAL
Ulike psykologiske mål Selvrapport Emosjon Holdning … Bedømmelser Sannsynlighetsoverslag Intuitive slutninger Attribusjoner 31.12.2018 FRODE SVARTDAL