NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

Hvordan takler fisk midnattsol og mørketid?
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Kognitive symptomer etter små hjerneslag
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Evaluering av effekt og kostnader Vidar Halsteinli, SINTEF Unimed
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Store helsegevinster ved forebygging av sosial fobi blant ungdom
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Barn utsatt for seksuelle overgrep
SAMROP – SAMsykelighet Rus Og Psykisk lidelse
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Nasjonalt bibliotek for samfunnsmedisin Databaser Tidsskrifter Miljø og helse Ressurser Fagområder Helsestatistikk Smittevern Tjenester Hold meg oppdatert.
(Epi)genetikk og personlighetsforstyrrelser Nettverkskonferansen 2012
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Forkjølelse Lege Rolf Møller
Fysisk og psykisk helse hos beboere i mottak - vår utfordring Avdelingsdirektør Finn Aasheim, Avdeling for psykisk helse.
Kroppsfølelsen.
Tidlig innsats hele livet
Bruddprosessen – og dens betydning for barn og voksne Frode Thuen Senter for kunnskapsbasert praksis, HiB/ Senter for familie og samliv, Modum Bad.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Akiah Ottesen Berg Psykolog, PhD
Moderne forståelse av psykisk lidelse= Dimensjonell forståelse av psykiske lidelser - Kristiansand Professor Jan Olav Johannessen, Stavanger Universitetssjukehus.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
PÅRØRENDEUNDERVISNING JOVAN RANDJELOVIC ALDERSPSYKIATRIASK KLINIKK BLAKSTAD SYKEHUS HF.
Over personer vil få en kreftdiagnose i Norge i Hvordan har utviklingen vært? Hvordan blir den fremover? Hva kan vi bidra med? Steinar Tretli,
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
ETTER FLUKTEN INNLEDNING: EN KRISEPEDAGOGISK ALARM BERGENSKONFERANSEN 2016 SKOLELEDERFORBUNDET Magne Raundalen, Senter for Krisepsykologo.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Klinikk for psykisk helsevern og rus
KS kommunenettverk info til nye
Meta-analyser og systematiske oversikter
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Relevant questions for the Reference Group
ADHD er egentlig tre diagnoser:
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
INNLEDNING: FORSVARLIG OPPVEKST
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Global oppvarming Mål:
Nettskjema – NordEuropas beste løsning for datainnsamling
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT? HVA HAR VI LOVET?
Omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn
Inge Nordhaug RVTS Vest
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Emosjoner Espen Røysamb.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM FAGFORBUNDETS SAMSPILLKONFERANSE GARDERMOEN 29. AUGUST 2017 Magne Raundalen, Senter for Krisepsykologi

MOTTO FOR PRESENTASJONEN SE MEG NÅ!

KONKLUSJONEN FØRST: I DE TO SISTE TI-ÅRENE HAR FORSKNINGEN AKKUMULERT KUNNSKAP SOM UTEN TVIL DEMONSTRERER AT VOLD OG OVERGREP I BARNDOMMEN ER OVERHYPPIG I NESTEN ALLE ALVORLIGE PSYKISKE DIAGNOSER I VOKSEN ALDER. ELS = EARLY LIFE STRESS Sentral artikkel Neuron Review 2016 Charles B. Nemeroff, University Miami

DET HANDLER OM: DEPRESJON, BI-POLAR LIDELSE, ENDOG SCIZOFRENI, PTSD, ANGST, PANIKK, STOFFMISBRUK, SELVMORD, SØVN, OG EN REKKE FYSISKE LIDELSER SOM HJERTESVIKT, DIABETES, ASTMA, MIGRENE, OVERVEKT, RØYKING, ANDRE.

DET HELT NYE: DEN ØKENDE BEHANDLINGSOPTIMISMEN FOR MANGE AV DISSE LIDELSENE, MEDIKAMENTELT OG PSYKOTERAPI, GJELDER IKKE DERSOM PASIENTENE HAR MED SEG EN ØDELAGT BARNDOM INN I TERAPIEN.

DOKUMENTASJON 1 Martin H. Teicher: Harvard Medical School, Developmental Biopsychiatry Research Program. «The predominant view of researchers in the field is that life stress is harmful for the brain and particulary harmful for the developing brain.» Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2016

Dokumentasjon 2 Martin H Teicher: «Childhood maltreatment is the most important preventable cause of psychopathology accounting for about 45% of population attributable for childhood onset psychiatric disorders. A key breakthrough has been the discovery that maltreatment alters trajectories of brain development.»

Dokumentasjon 3 Nanni et al. (2012) concluded a meta-analysis of ten clinical trials that childhood maltreatment is associated with significantly poorer response and remission to pharmacotherapy, psychotherapy and the combination. Neuron Review, 89, 2016.

Dokumentasjon 4 «Of greatest interest are the studies documenting the devastating effects of child abuse and neglect on the risk of mood and anxiety disorders and their negative impact on treatment response.» Neuron, 89, 2016.

Dokumentasjon 5 «The available evidence suggests that ELS – Early Life Stress – results in signficantly poorer response to both pharmacotherapy and psychotherapy in patients with depression.» Charles B. Nemeroff: Paradise Lost: The Neurobiological and Clinical Consequences of Child Abuse and Neglect, 2016.

OPPSUMMERING SÅ LANGT Overlevende fra barnemishandling viser høyere forekomst av depresjon, angst, panikk, stoffmisbruk, spiseforstyrrelser, selvmords-psykopatologi, psykoser og personlighetsforstyrrelser, så vel som nedsatt kognitivt funksjonsnivå og langt dårligere respons på ulike terapitiltak i voksen alder.

OPPSUMMERING 2 Forskerne er i ferd med å kartlegge de skadde regionene og nettverkene mellom dem og knytte dette til sensitive perioder i oppveksten. De endrede nettverkene tolkes ikke som ny feilvare på hjernen, men man forstår og tolker dem som tilpassede responser for å overleve og takle en hard oppvekst.

OPPSUMMERING 3 Det faktum at barnemishandling endrer hjernestrukturer som er under utforming på tidlige utviklingsstadier, har vært et gjennombrudd for forskningen som handler om vold, overgrep og omsorgssvikt. Disse forstyrrer sentrale hjerneregioner, særlig hjernestrukturer og nettverk som lagrer og formidler minner om de grusomme opplevelsene.

KONKLUSJON SÅ LANGT Mishandlede barn må ikke bare leve med grusomme minner gjennom livet, de har også fått destabilisert og feilprogrammert selve verktøyet som de skal mestre livet med. Barndommen varer hele livet, fordi hjernen varer hele livet.

BARNEPSYKOLOGISK RELEVANS NÅR VI SIER AT ALARMEN GÅR, HANDLER DET OM AT BARNDOMMEN IKKE KAN VENTE PÅ REPERATØRENE. DET Å OPPDAGE TIDLIG, OG DERMED GI RETT HJELP TIL RETT TID BLIR KJERNEPENSUM I ALL BARNEPSYKOLOGI

HVIS DU IKKE HJELPER MEG NÅ KAN DET HANDLE OM EN GANG Å FÅ HJELP SOM IKKE HJELPER!