Forarbeid til Newton-besøk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Grunnleggende forståelse av GPS
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Lars Erik Smevold Rjukan og Tinn RKH
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Algebra Koordinatsystem.
Forarbeid til Newton-besøk
Satellittene viser vei Vi bruker GPS
Merke og lagre punkt fra papirkart
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
Superposisjon av to bølger (framgående og reflektert) langs en x-akse.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Vektorer og geometri i rommet
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Beskrivelse av opplegget:
Transformasjon N E.
Funksjoner og didaktikk
Fra likninger til funksjoner
Matematikk LUB Elise Klaveness
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Plan for 1.klasse Uke – 16. oktober. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1Norsk UtedagNorsk Fellessamling 2Norsk UtedagNorsk 3GymMatteUtedagEngelskNorsk.
Hvordan er det tenkt her? = = = 78 a) b) c) Teknikk: Legg sammen tiere og enere hver for seg.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
GODT NYTT ÅR ! Hilsen Styret i NEKF TIL
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Det er mange måter å gjøre det på
Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017
Funksjoner Kapittel 2.
Brøk Brøkbegrepet.
Øvingsforelesning i Python (TDT4110)
Hvordan kan vi sende slike signal?
Funksjonar i dagleglivet
Spegle geometriske figurar ved hjelp av koordinatsystem
Regnearter og negative tall
Første kvadratsetning
Korleis kan vi sende slike signal?
Velkommen til en enkel innføring i kart og kompass Steinar Lauritzen
Velkommen til Newtonrommet
Hvordan forberede meg til tentamen?
Tallvenner 9.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Oppdrag Bie-bot Forslag til forarbeid
Velkommen til Newtonrommet
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Grafen til kvadratiske funksjoner
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Brøk Brøkbegrepet.
Velkommen til Newtonrommet
Eine og Andri på viktig oppdrag
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Velkommen til en enkel innføring i kart og kompass Steinar Lauritzen
MÅLING AV SOLHØYDE Grublespørsmål
Modul 2 – Observere elevenes strategier
For, While, prosedyrer m/ parametere, funskjoner
Utskrift av presentasjonen:

Forarbeid til Newton-besøk KOORDINATSYSTEMET Forarbeid til Newton-besøk Satellittene viser vei 1, grunnleggende GPS

Hvordan finner du sjørøverskatten? Legger vi et rutenett på et kart, kan vi finne fram til alle steder på kartet ved å telle streker bortover eller oppover. Forbered elevene på at de skal på Newton-rommet snart. Skal de få til oppgavene her er det viktig at de kan noe om koordinatsystemet. I Newton-rommet skal vi jobbe med GPS og kart, og da er koordinater viktig. Kilde: www.skolenettet.no

Startsted på skattekartet Et startsted på et rutenett kalles origo. Rutenettet gjør det lettere å telle skritt fra origo og fram til skatten.

Tall gjør det lettere å finne skatten Et rutenett med origo kalles et koordinatsystem. Koordinatsystemet gjør det mulig å finne fram til et punkt på en flate. Hvor er skatten her?

Akser De to linjene som går gjennom origo kalles akser. Førsteakse (x-akse) ligger flatt (vannrett). Andreakse (y-akse) går oppover (loddrett). Langs aksene kan vi sette på tall.

Punkter Når vi setter punkter i koordinatsystemet, starter vi med førsteaksen (x) og så tar vi andreaksen (y). Punkt P: (3,4) Et punkt kan kalles koordinater eller kartreferanse. Nevn gjerne for elevene at vi skriver (x,y). Dialog med elvene: Sett verdier på punktene P: (3,4) – hvorfor ikke (4,3)?, R: (-3,-2) osv. Hva vil det si at en verdi er negativ? Kan punktenes verdier være desimaltall? Hvordan da? Få eksempler fra elevene. Når trenger vi en kartreferanse? I arbeid? På fritiden?

Tid for å finne skatten! Bruk neste bilde fra Leinesfjord med koordinatsystem. Noen elever «gjemmer en skatt» ved å ta ut koordinater. De andre skal beskrive hvor skatten ligger ut fra koordinatene. Flere elever må få prøve seg.

Kjenner elevene seg igjen Kjenner elevene seg igjen? Finn skola, hesteskoen, coop, klea og krushuinna, torghuset…. Er dette et nytt bilde? Ser de noe som mangler? (allhuset) Eksempel (enkelt): Skatten min ligger i punktet (6,3). Hvor er den? Den ligger litt til høyre utenfor inngangen til rådhuset. Eksempel (mer avansert): Man tenker seg hver rute delt i 10 og underdeler: Skatten min ligger i punktet (46,44). Hvor er den? Den ligger i den røde bilen på parkeringsplassen utenfor kulturskolen.