SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig del: Fagsamtaler/Presentasjoner
Fagplanen sier: Gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne. Bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektronisle, i egne arbeider. Begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene.
Hva skal jeg velge? Hva interesserer meg? Hva liker jeg å lese om? Hva har jeg lest? Hva kan jeg? Hva kunne jeg tenke meg å vite mer om? Hva kunne være interessant å fortelle andre om?
Antall bøker? 3 – 6 avhengig av omfang og vanskegrad
Nærmere om mål og berensninger Selvvalgt emne i samsvar med egne interesser og forutsetninger. «Forskning» i en avgrenset del av et større emne, men vesentlig sider ved emnet skal være med. I teorien 3 alternativer: Litterært særemne Språklig særemne Film-/mediekunnskap
3 alternativer 1. Språklig særemne Navn: Sosiale språkvarianter Personnavn: Undersøkelse av navnetradisjoner Sosiale språkvarianter Dialektforhold Gruppespråk/slang o.l.
3 alternativer 2. Film-/Mediekunnskap Fra bok til film Knut Hamsun: «Pan» Lars Saabye Christensen: «Herman» Karin Fossum: «Eva øye» Jon Michelet: «Orions belte» Ingvar Ambjørnsen: «Den siste revejakta» En sammenlikning av bok og film: Hva er likt og hva er forskjellig? Hvordan har regisssøren tolket teksten? (Emnet krever at du setter deg inn i filmkunnskap)
3 alternativer 3. Litterært særemne Begrensninger: Tema: Barndom, 2.verdenskrig, forbrytelser... Forfatter Periode: Sagaer, 1990 – 2000, realismen... Sjanger: Historiske romaner, kriminallitteratur... Begrensninger: Forfatteroppgave: Bare norske/nordiske forfattere Temaoppgave: Flertallet av bøkene må være av norske/ nordiske forfattere
Eksempler på tema/problemstillinger «4 ungjenter fra 1870/80-åra» Silla i «Livsslaven» (Jonas Lie) Hedvig i «Vildanden» ( Henrik Ibsen) Madelaine i «Garman og Worse» (Aleksander Kielland) Albertine i «Albertine» ( Christian Krohg) På hvilke måter er de 4 jentene forskjellige? Hvilken betydning har hjemmet for personlighet og utvikling?
Eksempler på tema/problemstillinger «Å være ung i ulike perioder» A. Kielland: «Gift» (1870/80-åra) J. Borgen: «Lillelord» (1900-1920) G. Brantenberg: «Sangen om St.Croix» (1950-åra) I. Ambjørnsen: «Hvite niggere»(1970-åra) L. Ramslie: «Destroyer» (1980-åra) E. Loe: «Naiv Super» (1980/90-åra)
Eksempler på tema/problemstillinger Kriminallitteratur: S. Riverton: «Jernvognen» G. Nyquist: «Stille som i graven» M.H.Olsen: «Tilfeldig utvalg» Jo Nesbø: «Panserhjerte»
Eksempler på tema/problemstillinger Lars Saabye Christensen Beatles Bly Bisettelsen Herman Halvbroren Maskeblomstfamilien
Eksempler på tema/problemstillinger Norske framtidsvisjoner L. Holberg: Niels Klims underjordiske reise T. Bringsværd: Kershus A. Jensen: Lul R. Bradbury: Fahrenheit 451 Hvilke trekke ved samfunnet kritiseres? Hva er visjonene om et framtidig samfunn?
Eksempler på tema/problemstillinger Agnar Mykle Sangen om den røde rubin Rubicon Lasso rundt fru Luna Largo Den vanskelige kjærligheten og seksualiteten
Eksempler på tema/problemstillinger Familien og vanskelige relasjoner Tore Renberg: Kompani Orheim Anne B. Ragde: Berlinerpoplene Stig Larsson: Menn som hater kvinner Lars S. Christensen: Maskeblomstfamilien
Eksempler på tema/problemstillinger Bøker som provoserer? Christian Krohg: «Albertine» Sigurd Hoel: «Syndere i sommersol» Agnar Mykle: «Sangen om den røde rubin» Jens Bjørneboe: «Uten en tråd»
Eksempler på tema/problemstillinger Rusmisbruk Ingvar Ambjørnsen: Hvite niggere Trond Davidsen: Trigger happy Amalie Skram: Hellemyrsfoket
Foreløpig framdriftsplan Valg av bok/bøker: Uke 22 - 34 Utarbeide problemstilling Uke 34/35 Skrive om bok 1 Uke 36 Fagsamtale bok 1/2 Uke 41 Skrive om bok 3 Uke 47/48
Foreløpig framdriftsplan Uke 42 - 51 Utarbeide manuskript til muntlig framføring Uke 1-3 2012 Framlegging av særemnet