SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Realismen Litteraturhistorien
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
Litterært særemne 2009 Tore Renberg Kompani Orheim
Forfatterstudium Jonas Lie.
1 Tema Vg1, kap 2.
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3 – 2011/2012
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Skriftspråk og talemål
Romantikken
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Essay er en skriftlig sjanger.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
Litteraturhistorie
SÆREMNE SPRÅK MASSEMEDIA LITTERATUR
Johan Borgen
Forrådt Av Amalie Skram.
Bedre vurderingspraksis
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Litteraturen fra 1945 til Etterkrigstid Gjenreising av Vest- Europa og Norge Velstandsvekst og framtidsoptimisme Kald krig.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Argumenterende tekster
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Realismen Noreg frå jordbrukssamfunn til industrisamfunn Nye samfunnsklasser skapte ny dikting: - Borgarskapet med stor makt og rikdom - Arbeidarklassa.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Adaptasjon Fra bok til film.
Litteraturen frå 1945 til Etterkrigstid Gjenreising av Vest- Europa og Noreg Velstandsvekst og framtidsoptimisme Kald krig.
Leseprosjekt VG1.
På død og liv Hva er ytringsfrihet?
Prosjektoppgaven.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Kapittel 1 Litterært program.
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
NORSK LITTERATURHISTORIE
Kapittel 1 Litterært program.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig del: Fagsamtaler/Presentasjoner

Fagplanen sier: Gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne. Bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektronisle, i egne arbeider. Begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene.

Hva skal jeg velge? Hva interesserer meg? Hva liker jeg å lese om? Hva har jeg lest? Hva kan jeg? Hva kunne jeg tenke meg å vite mer om? Hva kunne være interessant å fortelle andre om?

Antall bøker? 3 – 6 avhengig av omfang og vanskegrad

Nærmere om mål og berensninger Selvvalgt emne i samsvar med egne interesser og forutsetninger. «Forskning» i en avgrenset del av et større emne, men vesentlig sider ved emnet skal være med. I teorien 3 alternativer: Litterært særemne Språklig særemne Film-/mediekunnskap

3 alternativer 1. Språklig særemne Navn: Sosiale språkvarianter Personnavn: Undersøkelse av navnetradisjoner Sosiale språkvarianter Dialektforhold Gruppespråk/slang o.l.

3 alternativer 2. Film-/Mediekunnskap Fra bok til film Knut Hamsun: «Pan» Lars Saabye Christensen: «Herman» Karin Fossum: «Eva øye» Jon Michelet: «Orions belte» Ingvar Ambjørnsen: «Den siste revejakta» En sammenlikning av bok og film: Hva er likt og hva er forskjellig? Hvordan har regisssøren tolket teksten? (Emnet krever at du setter deg inn i filmkunnskap)

3 alternativer 3. Litterært særemne Begrensninger: Tema: Barndom, 2.verdenskrig, forbrytelser... Forfatter Periode: Sagaer, 1990 – 2000, realismen... Sjanger: Historiske romaner, kriminallitteratur... Begrensninger: Forfatteroppgave: Bare norske/nordiske forfattere Temaoppgave: Flertallet av bøkene må være av norske/ nordiske forfattere

Eksempler på tema/problemstillinger «4 ungjenter fra 1870/80-åra» Silla i «Livsslaven» (Jonas Lie) Hedvig i «Vildanden» ( Henrik Ibsen) Madelaine i «Garman og Worse» (Aleksander Kielland) Albertine i «Albertine» ( Christian Krohg) På hvilke måter er de 4 jentene forskjellige? Hvilken betydning har hjemmet for personlighet og utvikling?

Eksempler på tema/problemstillinger «Å være ung i ulike perioder» A. Kielland: «Gift» (1870/80-åra) J. Borgen: «Lillelord» (1900-1920) G. Brantenberg: «Sangen om St.Croix» (1950-åra) I. Ambjørnsen: «Hvite niggere»(1970-åra) L. Ramslie: «Destroyer» (1980-åra) E. Loe: «Naiv Super» (1980/90-åra)

Eksempler på tema/problemstillinger Kriminallitteratur: S. Riverton: «Jernvognen» G. Nyquist: «Stille som i graven» M.H.Olsen: «Tilfeldig utvalg» Jo Nesbø: «Panserhjerte»

Eksempler på tema/problemstillinger Lars Saabye Christensen Beatles Bly Bisettelsen Herman Halvbroren Maskeblomstfamilien

Eksempler på tema/problemstillinger Norske framtidsvisjoner L. Holberg: Niels Klims underjordiske reise T. Bringsværd: Kershus A. Jensen: Lul R. Bradbury: Fahrenheit 451 Hvilke trekke ved samfunnet kritiseres? Hva er visjonene om et framtidig samfunn?

Eksempler på tema/problemstillinger Agnar Mykle Sangen om den røde rubin Rubicon Lasso rundt fru Luna Largo Den vanskelige kjærligheten og seksualiteten

Eksempler på tema/problemstillinger Familien og vanskelige relasjoner Tore Renberg: Kompani Orheim Anne B. Ragde: Berlinerpoplene Stig Larsson: Menn som hater kvinner Lars S. Christensen: Maskeblomstfamilien

Eksempler på tema/problemstillinger Bøker som provoserer? Christian Krohg: «Albertine» Sigurd Hoel: «Syndere i sommersol» Agnar Mykle: «Sangen om den røde rubin» Jens Bjørneboe: «Uten en tråd»

Eksempler på tema/problemstillinger Rusmisbruk Ingvar Ambjørnsen: Hvite niggere Trond Davidsen: Trigger happy Amalie Skram: Hellemyrsfoket

Foreløpig framdriftsplan Valg av bok/bøker: Uke 22 - 34 Utarbeide problemstilling Uke 34/35 Skrive om bok 1 Uke 36 Fagsamtale bok 1/2 Uke 41 Skrive om bok 3 Uke 47/48

Foreløpig framdriftsplan Uke 42 - 51 Utarbeide manuskript til muntlig framføring Uke 1-3 2012 Framlegging av særemnet