Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Hurum PPTs erfaringer med LP
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
AVLASTNING Melhus
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Rolighetsmoen barnehage
Diagnose – forståelse eller merkelapp
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Mål i prosjekter.
1 Rusmiddelpolitisk handlingsplan Presentasjon ved Kristin Langtjernet tlf
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Støttekontakt til personer med demens
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Hva skjer? Utviklingssenter for sykehjem i Østfold
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Mandat Anbefalinger. Samhandlingsarenaer Nettverksbygging Forskning Fagutvikling Formidling.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Fokus på koordinerende enhet
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
RIS-metoden for prosessforbedring
Ny ordning for Utviklingssentrene
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Masfjorden sjukeheim Masfjorden kommune prosjekt stjernestunder.
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Kapittel 1 SAMSPILL.
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Nasjonal konferanse i alders og sykehjemsmedisin 12. og 13. mars 2018
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt Kirsti Johansen, Prosjektleder

Bakgrunn for prosjektet Kurs i VIPS praksismodell/KARIH 2014 Opplæring til ansatte Prosjektet er forankret i Plan for demensomsorg i Kautokeino Kommune, Planperiode 2015 – 2025, vedtatt av kommunestyret 11.06.15, Sak 05/15. Enheten helse og omsorgs visjon: «Enhet helse og omsorg gir helhetlige tjenester og personsentrert omsorg» KARIH = Kursansvarlig ressursperson for institusjon og hjemmetjenester

Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen Prosjektet er basert på demensomsorgens VIPS og skal tilpasses de lokale forhold og samisk kultur.

Omfang Prosjektet begrenses til 3 år med oppstart i 2017. Avgrenset til pasientene på bokollektivet, de vil motta omsorg og tjenester som er personsentrert og personalet skal ha fokus på pasientens perspektiv. Utvalgte pasienter på sykehjemmet skal være referansegruppe i prosjektet, de vil motta omsorg og tjenester i henhold til dagens omsorgsstruktur.

Prosjektmål Målet er å utføre personsentrert omsorg/ukentlige fagmøter. Personsentrert omsorg er å styrke identiteten, fremme brukermedvirkning og tilpasse aktiviteter til den enkelte. Personsentrertomsorg : Gir trygghet Verdsetter personer med demenssykdom Behandler personer som enkelt individer – med deres bakgrunn, personlighet, unike fysiske og mentale evner og deres unike sosiale ressurser Ser verden fra pasientens perspektiv med en empatisk tilnærming til dette perspektivet Erkjenner at atferd har sitt grunnlag i mellommenneskelige relasjoner Tilrettelegger for at personer med demenssykdom har et berikende sosialt miljø som både kompenserer for svakhetene deres og gir dem mulighet for personlig vekst.

Resultatmål I prosjektfasen gjøres det kartlegginger, undersøkelser og måle kvaliteten på tjenestetilbudet før og etter innføring av VIPS- praksismodell og personsentrert omsorg. Prosjektet vil vise om denne måten å gi omsorgstjenester fører til «merarbeid» eller om det er ressursbesparende. I prosjektet vil vi se hvilken effekt metoden har for brukergruppen. Om det bidrar til bedre kvalitet og tilfredshet i tjenesten, gir økt kompetanse og ønsket effekt i henhold til prosjektmålene.

Erfaringer Veien blir til underveis Bra at det har tatt lang tid, etablere en ny pleiekultur. De ansatte var mere positive til emnet, enn forventet. Ansatte er endringsvillig – økt kompetanse Avdelingsvis- reelle situasjoner – rollespill

Utfordringer Frikjøpt 40 % - leder og vips-veileder/ressursperson: 1 dag i mnd - frikjøpt time for time Tidkrevende å skrive prosjektplan, lage spørre undersøkelser/informasjonsmateriale til ansatte og pårørende Utskiftninger i ledelsen og personalet Omorganisering Underbemanning/turnus, flere puljer Økonomi Ingen erfaring med prosjektarbeid/USH-Karasjok/google