Verbs Some words tell things that you can do

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Advertisements

Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Adjektiv – språkets krydder
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Utviklingen av motiver og emosjoner C.Dweck (1999): Self-theories Their role in motivation, personality and development.
Framovermelding, egenvurdering og hverandrevurdering
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Elevspråksanalyse: Modus og modalitet
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
VERB REGELMESSIGE UREGELMESSIGE PRESENS WALK(S) PRETERITUM WALKED
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
1-7 trappa et engelskverktøy
Verbs Some words tell things that you can do
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Gitaropplæring Laga av Jan Gunnar Åkre Det første grepet Hanen stend på stabburshella Bonden gieve honom Korn Rakken skvakkar i bergom nord Og hjuringen.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Min verden raser sammen. Min verden raser sammen, alt er fremmed. En stor mur omringer meg, jeg er fanget. Alt hva jeg har kjært er brutalt revet bort.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
ADVERB - ADVERBS. Adverbet er knyttet til verbet. Adverbet sier noe om verbet. Det kan si noe om hvilket sted og på hvilken måte verbhandlingen foregår.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Grammatikkurs Engelsk 9. trinn
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
CAMPAIGNING From vision to action.
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Using nursery rhymes and songs
Hvordan forberede meg til tentamen?
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Ha evig liv Joh
It’s the way I like it! Self-determination and self-assertiveness in persons with ID A participatory research project Østby, May (associate professor);
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Verbs Some words tell things that you can do And verbs is what we call them. V-e-r-b-s Some words tell what happens And verbs are what we call them

Action word/handlingsord Minst ett verb i en setning Verbet forteller hva som hender To typer: 1) Hoved verb 2)Hjelpeverb Hoved verb kan stå alene i en setning. Det kan ikke hjelpeverb, men de hjelper andre verb med å lage verbtider.

Det pleier å skje Ordbok: Verbet oppgis i infinitiv men bøyes når vi lager setninger. * Presens: Nåtid Når vi forteller om noe i nåtid, om vaner eller ting som pleier å skje. They live together with their mother. I go to school every day in the week.

Om framtid Vanlig presens brukes også om framtid: 1)Det som er bestemt (The bus leaves at14.45.) 2)Det som helt sikkert kommer til å skje (Some of us fly to France in March.) Oppgave: Lag setninger i presens med verbene: to sing, to jump, to understand, to teach, to go, to hate, to swim, to buy. (Husk samsvarsbøying, s-ending i tredje person entall, men aldri ellers)

Det skjer akkurat nå Presens samtidsform (present continuous) brukes om det som skjer akkurat nå. Hva er forskjellen: I drive my car to the school (everyday). I am driving my car (right now). * Present continuous: Hjelpeverbet «to be» + ing-form av hovedverbet. Husk å samsvarsbøye «to be»!

Oppgaver Sett inn vanlig presens eller presens samtidsform: 1.What is Jimmy doing? He …….(tune) his guitar. 2.Does she speak any foreign languages? Yes, she …. (speak) French. 3.My brothers ….. (like) meatballs. 4.Look! An elk …. (run) across the field. 5.Every Saturday he …. (wash) his car. 6.Where is Linda? She …. (water) the flowers. 7.Who …. (sing) at this time of night. I can’t sleep. 8.Can you give me a hand? Not now, I ….. (eat). 9.Who …. (live) in the read house? 10.Sue Ellen and her sister …. (study) in England this year.

Preteritum - Fortid Om noe som har hendt og er avsluttet: We had a lot of fun in our winter holidays. Last Summer we went to Denmark. He left the room. Regelrette verb: *Inf. + endinga –ed eller –d (play-played, hope-hoped) Uregelrette verb: *Ikke –ed eller –d-ending, men som oftest vokalskifte/formskifte (bring–brought, eat-ate, sing-sang). NB: Ingen annen utveg enn å pugge  (s 157-161 i Crossroads 9B)

Oppgaver 1.Forklar hva vi mener med infinitiv. 2.Når bruker vi vanlig presens av verbet? 3.Skriv disse verbene i infinitiv: running, tried, lived, sang, selling, sleeping, wrote, sat, spoke, was, doing. 4.Hvilke preteritumsformer er regelrette, og hvilke er uregelrette? Swam, touched, walked, went, earned, understood, learned/learnt, lost, got, worked, were. 5.Velg tre verb i preteritum og tre i presens perfektum fra lista s 157-161. Skriv en setning med hvert verb.

Hjelpeverb – Auxiliary verbs Sammensatte verb: Et hovedverb og et hjelpeverb Brukes for å lage verbtider Enda vanligere på engelsk enn på norsk The children have eaten their cake. Have you lived here for a long time? Does he speak Russian? I was watching TV when…. To have, to do, to be = fullstendige (kan også være hovedverb)

Vi bruker hjelpeverb når Vi lager verbtider I have eaten my dinner. I spørrende og nektende setninger Is he playing? Does he like her? She does not like him. I passiv form The photo was taken by Eli. The bones were hidden by the dog. I samtidsformer Kevin is sailing today. Peter was repairing his car when I arrived. Halespørsmål (question tags) You saw me yesterday, didn’t you? You have finished your task, haven’t you? You have not been studying, have you?

Hjelpeverb samsvarsbøyes Hva er samsvarsbøying? ………………………………………………………………………………………. Eksempler: He does not do anything during the lesson. I was washing when you came. We have done everything. NB: Ingen annen utveg enn å pugge  (s 145 i Crossroads 9B) Gjør oppgave 7 og 8 på s 144 i Crossroads 9B.

Samtidsformer Present continuous (presens samtidsform, se regel for bruken før i PP) Veldig mange nordmenn bruker denne formen for mye! Past continuous (preteritum samtidsform) Hva er forskjellen: 1)Buddy watched a film last night. 2)Lenny was watching a film when someone broke the window. Past continuous når ei handling foregikk, men ikke ble avsluttet. Også når noe annet skjedde mens denne handlinga foregikk.

What is the difference? Forklar med egne ord hva som er forskjellen i betydning på disse setningsparene: 1.I talked to Bob yesterday./I was talking to Bob when the doorbell rang. 2.I read a short story last week./I was reading a short story when you arrived. 3.Bobby and Cilla ate a pizza./Bobby and Cilla were eating a pizza. Gjør oppgave 10 og 11 s 148 i Crossroads 9B!

Aktiv og passiv Normalt består en setning av subjekt, verbal og direkte objekt, i den rekkefølgen: S V dO Bruce took the picture. (=aktivsetning) Vi kan snu på det, og gjøre objektet til subjekt, gjøre om verbet ved hjelp av to be (he was, you are), og sette til preposisjonen «by»: S ……V……. ……PF……. (=preposisjonsfrase) The picture was taken by Bruce. (=passivsetning)

Oppgaver Gjør om til passivsetninger: 1.The Germans occupied Norway. 2.The dog ate the cake. 3.Bill fixed the radio. 4.Vasco da Gama discovered the sea route to India. 5.The children helped the sailors. Skriv 5-8 aktivsetninger. Etterpå endrer du dem til passivsetninger.

Infinitiv og ing-form Gjør oppgave nr 16 og 17 s 151 i Crossroads 9B! Infinitiv på norsk, to muligheter på engelsk: «It is fun to listen to her.» (=infinitiv) «Listening to her is fun.» (ing-form) Men; aldri infinitiv etter preposisjon: He is interested in working hard. I am thinking of going home. NB: To look forward to + ing-form, To be used to + ing-form. Gjør oppgave nr 16 og 17 s 151 i Crossroads 9B!

Modale hjelpeverb Små verb som er veldig vanlige. Vi har tilsvarende på norsk: Can, could Will, would Shall, should May, might Must Ought to (burde,bør) Bare to tider, presens og preteritum. Ingen s-ending i 3.person entall presens. Obs: Å kunne på norsk (i betydningen være i stand til) = to be able to. (I am able to swim, but I am not able to swim very quickly.)

Sannsynlighet og tillatelse Uttrykke sannsynlighet It may rain tomorrow. I can help you. You would help him, wouldn’t you? It might be a sunny day. Om noe er veldig sannsynlig, bruker du presens, om det er mer tvil, bruker du preteritum. (He may be right/he might be right.) Will = veldig sannsynlig: (It will be cold tomorrow.) For å be om lov eller gi lov May I borrow a pencil? You could go to town. Preteritum = høfligere: (Can you pass me the sugar?/Could you pass me the sugar, please? I wonder if I may park my scooter here?/I wonder if I might park my scooter here?)

Would = used to «Would» brukes som «used to», om noe som pleide å hende, eller noe vi hadde for vane: (When I was young, we would play football every day. We would hang around the fields for hours.) Fyll inn rett modalt hjelpeverb (can/could, will/would): ……… I park my car here? ……… you please open the door for me? ………. you be home before midnight? I ……… have done it if I were younger. I ………. do it right away. She ………… have asked me before she did it. You ….. enter at office now. They …………. buy a new boat next summer. …… you promise to say hello from me? ……. I ask you to do me a favour?

Verb om framtid Be + going to Will/shall Vanlig presens Når det som skal hende, er planlagt: I am going to help him tomorrow. Will/shall Når det ikke er planlagt, men blir bestemt når du snakker: What’s that noise? I shall/will go and check. It has started raining. Will somebody shut the window? NB: «Shall» brukes bare om «I» og «we», dvs 1. person entall og 1.person flertall. Vanlig presens Om rutetabeller osv, tidspunkt for kino, teater osv: The football match starts at three o’clock. The plane arrives at five o’clock. Presens samtidsform Når noe er bestemt på forhånd: I am visiting my mother tomorrow. The girls are dancing tonight.

Oppgaver Forklar forskjellen på «will» og «be + going to»! Når kan vi bruke vanlig presens for å uttrykke framtid? Skriv tre setninger der du bruker vanlig presens for å uttrykke framtid. Skriv tre setninger der du bruker presens samtidsform for å uttrykke framtid. Gjør oppgavene 18 og 20 s 153 og 154 i Crossroads 9B.

Samsvarsbøying En engelskmann forstår deg nok om du sier «I wants coffee, he are kind, they lives in Norway, you is beautiful.» Dvs at du kan kommunisere, selv om du har feil samsvarsbøying. Men: Feil samsvar kan føre til misforståelser, dessuten er det en nybegynnerfeil som får deg til å virke lite proff. Samsvarsbøying: Verbalet (handlinga) i en setning samsvarer med subjektet (den som utfører handlinga).

Oppgaver Fyll inn riktig form av verbet: Sally ….. (be) nice. Gloria and Don …. (be) musicians. Peter …. (run) fast. Alfred, the eccentric man with thirteen dogs and seven cats, …. (be) a good friend of mine. Lilly and Maria ….. (be) at the party. My sister and I ……. (be) music lovers. My cousins …… (be) at the football match. Stephen …… (work) almost every Saturday. My bicycle …… (have) a new tyre. My sister and I ………….. (be + going to) Spain together. Mick and Simon …….. (be) late for school. Stephanie …….. (dance) like a goddess. + Oppgave 23 og 24, s