KAN UTVIKLING AS Kirsti Arvesen Nesheim Prosjektleder forprosjekt «Nytt kystkultursenter Smietangen»
HVILKE KVALITETER OG MULIGHETER HAR VI? BAMBLE SOM TURISTMÅL KAN UTVIKLING AS HVILKE KVALITETER OG MULIGHETER HAR VI? BAMBLE SOM TURISTMÅL 3
KUNDEREISEN – PROBLEMERKJENNELSE, BEHOV OG ØNSKER TURISTENE SER IKKE EN KOMMUNE, TURISTENE SER EN MULIG REISEDRØM
KUNDEREISEN - INFORMASJONSINNHENTING
Ting å gjøre: Tangen Fort Nr 1 av 1. Hva sier Tripadvisor om Langesund?
KUNDEREISEN – EVALUERING AV ALTERNATIVER
KUNDEREISEN – KJØPSBESLUTNINGEN
KUNDEREISEN – ETTERKJØPSADFERD
FRAMTIDA OG HVA SOM KREVES TRAVOLUTION MUSIKK OG FESTIVAL UTFORDRINGER OG SUKSESSFAKTORER Raskt voksende reiseliv. Generell velstandsøknin g, billige billetter, enkel nettbasert booking. Verden ligger for våre føtter! Musikk selges «live». En festival for alt. Kravstore og kvalitetsbevisst e gjester. Strømlinjeforme t booking, kvalitetsprodukt er og godt innhold. Krever riktige beslutninger og investeringer. Kunnskap!
KOMMERSIELLE GJESTEDØGN – BAMBLE KOMMUNE
HYTTEFOLKET – LOJALE GJESTER I BAMBLE Hytter og fritidsboliger Bamble kommune Sum 2 360 Kategorier Fritidsbygning (hytter, sommerhus o.l.) 2 331 Helårsbolig benyttet som fritidsbolig 6 Våningshus benyttet som fritidsbolig 23 Porsgrunn kommune 1 304 1 287 3 14 Kragerø kommune 3 415 3 359 43 13 Larvik kommune 4 360 4 215 73 72 Sumtotalt 11 439
GJESTER – SOM ALLEREDE ER I LANGESUND Registreringsskjema observasjon Langesund sentrum - publikumsbevegelser Dato 11.7.16 12.7.16 13.7.16 14.7.16 15.7.16 Gjennomsnitt Dag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Per time Tid 1330-1430 1315-1415 1415-1515 1325-1425 1410-1510 Uke 28 - 2016 Værforhold Variert vær Sol x Regn Opphold Mennesker, antall grupper observert totalt Grupper (<2), antall: 8 16 20 14 19 15 Par / vennepar, antall: 34 51 44 48 42 Familier, antall: 45 28 25 26 Alene, antall: 7 35 40 30 Antall mennesker registrert, fordelt på kjønn F 137 164 145 140 128 143 M 122 141 136 156 144 Sum 259 305 309 276 284 287 Antall mennesker registrert, fordelt på alder Barn 70 60 56 54 Ung 37 58 38 43 Voksen 118 158 163 165 152 Eldre 31 50 23 Observasjonspunkt: Antall mennesker registrert som stoppet opp og brukte tid på punktet Punkt 1 Minibank 10 13 Punkt 2 Sko og klær 9 18 12 Punkt 3 Leker og gaver 33 24 Punkt 4 Kiosk 17 32 Punkt 5 Gjestgiveri 4 Punkt 6 Pizzeria 22 6 Punkt 7 Rådhuset kunst Punkt 8 Sportsbutikk 39 27 169 182 133 154
FJORDLINEPASSASJERER – 2 TIMER FØR AVGANG Registrert persontransport Fjordline-kaia Antall observert kl 1300 på Fjordline-kaia Kategori Dato observert Personbil Camping Venteplass Totalt 28.04.2016 49 02.05.2016 22 03.05.2016 19 04.05.2016 39 02.06.2016 15 03.06.2016 30 06.06.2016 51 Gjennomsnitt skuldersesong 32 11.07.2016 47 25 5 77 12.07.2016 1 14 6 21 13.07.2016 20 28 4 52 14.07.2016 82 15.07.2016 72 Gjennomsnitt høysesong 43 Gjennomsnitt skuldersesong + høysesong 38
Hvordan er vi blitt de vi er? Hvem skal jeg være? Vinter ved sjøen Hvordan er vi blitt de vi er? Ro en båt, fisk en fisk, sammen Lyden av sommer Tettstedene Iskrem og reker
OPPSUMMERING – HVA HAR VI? Hotell Transport Reiselivsbedrifter Kulturtilbud Reiselivskultur Merkenavn Eksisterende kundemasse Grunnstruktur
OPPSUMMERING – HVILKE MULIGHETER HAR VI? Trendene er på vår side Kystkultur – ekte og levende Flotte råvarer til reiselivsprodukter Eksisterende aktører og reiselivsbedrifter Samarbeidsmuligheter regionalt og nasjonalt Kompetanseheving og profesjonalitet