Den arabiske verden etter 1920

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Advertisements

Brasil bilde 1 Presentasjon:
Islamisme og modernisering
Introduksjon til politisk islam Islamismens røtter
Islamister i opposisjon mot en autoritær stat: Egypt.
Palestinakonflikten.
Den arabiske verden : Radikale offiserer og konservative konger
Reform og kolonisering
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Kapittel 19. Nasjonalisme
Det vanskelige konfliktområde
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Palestinakonflikten etter 1948
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Den arabiske verden etter 1920
MØNA1000 vår 2010 Introduksjonsemne til studiet av Midtøsten
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Politisk geografi Kristian Stokke
Fra Den første internasjonalen til Attac De kollektive bevegelsenes historie Introduksjon
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Palestinakonflikten til ”Midtøstenkonflikten”? Berører direkte 2,5 % av befolkning i Midtøsten og Nordafrika-regionen 9 % om Libanon, Syria og Jordan.
Indre reform på 1800-tallet: Muhammad Ali og Tanzimat
Midtøsten etter 1970: Stabilitet og endring – de radikale nasjonalistenes Waterloo Israel angriper Jordan, Syria, Egypt utraderer motstanderne på.
Midtøstens moderne historie Bjørn Olav Utvik
Politisk islam.
Når og hvor starter Midtøstens historie? I Mekka 571? I Egypt 3000 f. Kr.? I landet ved Eufrat og Tigris 3000 f. Kr.?
: Opprør og barbarinvasjoner
1 Det moderne India: Demokrati og sekularisme Utfordringen fra den religiøse nasjonalismen 25. september 2007 Eldrid Mageli.
Konfrontasjon med det moderne Europa Reform, kolonisering, motstand
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Den arabiske verden : Radikale offiserer og konservative konger.
Tyrkia : Fra islamsk rike til sekulær republikk.
Nyere global historie Etter 1800.
Iran : Fra middelalder til moderniseringsdiktatur.
Internasjonale forhold. Det internasjonale systemet Det er i underkant av 200 stater i verden Konflikter mellom stater kan løses ved at FN megler i konflikten.
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Matrix s Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
Høgskolen i Sørøst-Norge Midtøstens historie og borgerkrigen i Syria Arild Schou og Dag Einar Thorsen Institutt for kommunikasjon og organisasjon
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
-Eit uroleg område der ulike folkegrupper kjempar om same landområda -Tre verdsreligionar har røtene sine her; kristendommen, jødedommen og islam MIDTAUSTEN.
Søndag for forfulgte kristne Folketall: 175 millioner Føderal republikk med 36 delstater Hovedreligioner: Kristendom og islam Antall kristne: Ca.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Presidentvalget i USA.
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Politiske ideologier 1800->.
Ideologier Syn på hvordan et samfunn skal styres og utvikles
Reform, kolonisering og motstand
Politisk islam.
Den første sionistiske konferanse i Basel Al-Nahda.
Politisk geografi Kristian Stokke
Eirik Løkke, 25. september 2017 Bærum Rotary klubb
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Sjia vs. sunni.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Islams fremstilling I media!
Historie og filosofi 1 Side
Fra kremmerhus til korthus?
Den skandinaviske modellen – et skjørt politisk kompromiss eller et stabilt økonomisk system? Kalle Moene.
Markedsøkonomiens utvikling
Arbeiderpartiet - Høyre
Introduksjon til Israel-Palestina-konflikten
Religion og Identitet Lisa Stornes
Utskrift av presentasjonen:

Den arabiske verden etter 1920

Ideologisk forspill før 1914 Islamsk oppvåkning: Jamal al-Din al-Afghani 1839-1897 Muhammad Abduh 1849-1905 Arabisk (proto-)nasjonalisme Annen generasjon: sekularister og proto-islamister

1900-tallet: Jordeiere mot radikale offiserer Malcolm Yapp om 1900-tallet: Years of the notables Store jordeiere dominerte politikken Years of revolution Utdanningseliten tar makta, gjennomfører omfattende reformer Post-1980: Years of ...?

1920-45: Nasjonalisme og selvstendighetsstrid

Anthony Smith om nasjonalisme Framvekst av moderne intervensjonsstat øker viktigheten av posisjoner i administrasjon som karrierevei og som kanal for innflytelse Skjerper konkurransen: i flernasjonal stat uro blant grupper som føler seg forfordelt Utvikling av grupper for solidaritet og kollektiv handling på basis av felles opplevd identitet a) protonasjonalisme: kulturell stolthet, krav om autonomi b) utviklet nasjonalisme: krav om løsrivelse, selvstendig stat

Smith i den arabiske verden Ulike typer nasjonalisme: Qawm (folk, etnisk gruppe) Den fruktbare halvmåne Watan (land, territorium)  Egypt, Algerie Umma (fellesskap: ofte om fellesskapet av verdens muslimer)

Motstandsideologi i mellomkrigstida Osmanske provinser under mandatstyre: arabisk nasjonalisme Ideologiske sentra: Bagdad og Damaskus Michel Aflaq og Ba’th: Én arabisk stat fra Atlanterhavet til Zagrosfjellene Sati’ al-Husri: Hvem er en araber? Nord-Afrika: lokal nasjonalisme og islam Den arabiske halvøy: lite utvikling av moderne politiske former

Sati’ al-Husri og byggingen av arabisk nasjonalisme Påvirket av tysk nasjonalisme-ideologi: Irakere manglet nasjonal bevissthet Bygge nasjonal enhet gjennom utdannelse og historie-skriving ”al-umma al-arabiya” Nasjonale bånd som forutgående for religiøse Universalistiske religioner delt av ulike kulturer, ikke grunnlag for statsdannelser Å være araber et objektivt faktum uavhengig av personlig vilje

Politisk lederskap i mellomkrigstida Jordeierne dominerer uavhengighetsbevegelsene Ny tendens fra 1930-tallet: moderne utdanningselite konstituerer seg som egen politisk kraft Tre konkurrerende tendenser med liknende sosialt program: - islamisme - radikal nasjonalisme - sosialisme/kommunisme Hasan al-Banna 1906-49

Politisk uavhengighet Marokko 1956 Algerie 1962 Tunisia 1956 Libya 1951 Egypt 1922/36 Syria 1946 Libanon 1943 (Trans)jordan 1946 Irak 1932 Kuwait 1961 Bahrain 1971 Qatar 1971 FAE 1971 Oman (1651) Saudi-Arabia (1932) Jemen (1990) ”Arabiske liga” 1945

1945-70: Radikale nasjonalister tar over

Radikale militærkupp: ”revolusjoner” Egypt 1952 Syria 1951/1958/1963 Irak 1958/1963/1968 Jemen 1962 Libya 1969 (Sudan 1971) Samme type styre etablert i Algerie ved uavhengigheten 1962 Gamal Abd al-Nasir president i Egypt 1954-1970

De radikales reformer: ”arabisk sosialisme” Republikk Jordreform Industrialisering (ISI) ”Velferdsstat”: helse, utdanning, sysselsetting, subsidierte basisvarer Statlig eierskap, statlig planlegging Sekularisering Arabisk enhet (arabisk nasjonalisme får fotfeste i Nord-Afrika og til dels på den arabiske halvøy) Anti-imperialisme og alliansefrihet

Problemer og motkrefter Bred folkelig støtte for reformer, men styret basert på militærmakt, ikke deltakelse Ineffektivitet og stagnasjon i økonomien etter tidlige suksesser, kapitalmangel Konservativ motfront, Saudi-Arabia, Marokko, Jordan: ”Islam mot gudløs sosialisme” Konfrontasjon med Israel og med USA

1970-: ”Stabilitetens pris”

1967: arabisk nasjonalismes Waterloo Israels angrep Jordan, Syria, Egypt utraderte motstanderne på 6 dager Vestbredden, Sinai, Gaza, Golan-høydene Den arabiske verden demoralisert: illusjonen om arabisk styrke og enhet brast

Endringer post-67 Styrkeforskyvning til fordel for oljelandene, især Saudi-Arabia Ideologisk skifte hos herskerne: fra arabisk sosialisme til infitah Ideologisk skifte i folket: fra nasjon til religion

Stabilitet uten legitimitet Regimene tømt for ideologisk retning Styrer ved rå makt og klientelisme I økonomien: det verste av to verdener Fra sosialismen: statlig dominans og byråkrati men uten fokus på rettferd og utvikling Fra kapitalismen: økte skiller mellom rike og fattige men uten effektivitet og reell konkurranse Resultat: et system gjennomsyret av korrupsjon

Økt samhold blant lederne, økt distanse til folket Monarkier og republikker konvergerer i internasjonale allianser og i styreform President-dynastier: Assad (og Mubarak?) Folkelige motkrefter og protest: islamistenes frammarsj

Hvor død er den arabiske nasjonalismen?