Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektrisitetslære og elektronikk Vitensenteret, Trondheim
Advertisements

Såpebobler og kjettingbuer
Elektrisitetslære Vitensenteret, Trondheim
PLAST. HVA ER PLAST? Plast er en samlebetegnelse for mange forskjellige materialer som har forskjellig oppbygning og forskjellige egenskaper. Plast er.
1 SKOLELABORATORIET Solcellekurs m/laboratorium Naturfagkonferansen16. okt :15 – 15:30 av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
1 SKOLELABORATORIET Introduksjon til elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
1 SKOLELABORATORIET Grunnleggende elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Karakterisering av sensorer Temperatur og lys Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Elektroniske systemer Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Realfagkonferansen 2015 Fra Pythagoras til ”rørt tyttebær” eksempler på ”dagligdagse” fenomener fra fysikkens verden Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim/Skolelaboratorietved.
1 SKOLELABORATORIET Programmering av PIC-mikrokontrollere Grunnkurs Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing.
1 SKOLELABORATORIET Halvåpne oppgaver Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Simulering av elektroniske kretser Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing Grunnleggende sensorteknologi Skolelaboratoriet Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Praktisk økonomi- og budsjettarbeid innen skole
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Bygg og bruk et kolorimeter
Brøk Brøkbegrepet.
Bygging av elektronisk terning
Skolelaboratoriet ved NTNU
Velkommen til forskerøya Engia!
Bygg en to-trinns strømforsterkeren
Matematisk modellering
Korleis kan vi sende slike signal?
Generator og likeretter
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kommunikasjon.
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
Nettet for alle? Forstå UU...
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kommunikasjonsformer
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Brøk Brøkbegrepet.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
CanSat – Analyse av data
Solcellens virkemåte (analogi)
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 – 24.09.14 Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Dette foredraget vil gi tips til hvordan undervisningen kan gjøres mer spennende. Det vil bli lagt større vekt på den pedagogiske vinklingen for om mulig å gi en kvalitativ forståelse av et fenomen, enn hvordan vi kan behandle et fenomen matematisk. Min erfaring er at mang en god formidling mislykkes fordi en ikke klarer å gjøre problemstillingen til mottakerens egen, før en forsøker å formidle svaret. Det å gi mottakeren et eierforhold til en problemstilling, kalles å skape nysgjerrighet. La oss derfor gå inn i problemstillingene med et åpent sinn. www.skolelab.ntnu.no/

Koblingsbrettet www.skolelab.ntnu.no/

Bestem terskelspenningen www.skolelab.ntnu.no/

Karakterisering av NTC-motstand www.skolelab.ntnu.no/

Karakterisering av termistor RH16, Rr = ?? kW Bruk gjerne regneark ved framstilling av graf

Termistor www.skolelab.ntnu.no/

Temperaturdetektor Oppgave: Detektoren skal gi signal når temperaturen faller under 35 C. www.skolelab.ntnu.no/

Temperaturdetektoren Spenningsdeleren V_ VCC VCC www.skolelab.ntnu.no/

Lese motstander www.skolelab.ntnu.no/

Temperaturdetektor www.skolelab.ntnu.no/

Lag en lys/mørkedetektor side 217 - 219 www.skolelab.ntnu.no/

Lysdetektoren Gjør oppgaven i heftet i avsnitt: 9.2.6 Plasser komponentene www.skolelab.ntnu.no/

Lysdetektoren forts. www.skolelab.ntnu.no/

Lysdetektor forts. www.skolelab.ntnu.no/

Mørkedetektoren Gjør oppgaven i heftet i avsnitt: 10.5.5 www.skolelab.ntnu.no/

Mørkedetektoren forts. www.skolelab.ntnu.no/

Lag en luftfuktighetsdetektor side 219 - 220 www.skolelab.ntnu.no/

Luftfuktighetsdetektor H25K5A www.skolelab.ntnu.no/

Luftfuktighetsdetektor H25K5A www.skolelab.ntnu.no/

Luftfuktighetsdetektor Side 202 - 204 Lag en detektor som gir signal når du puster på sensoren www.skolelab.ntnu.no/

Luftfuktighetsdetektor www.skolelab.ntnu.no/

Oppsummering Bestemt terskelnivået Bygd en lys detektor og en mørke detektor Karakterisert en NTC-motstand Bygd en tempertursensor Bygd en luftfuktighetssensor www.skolelab.ntnu.no/