Prosjekt leselyst Hva er det?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Bokanmeldelser..
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
NY GIV FOR SKOLEBIBLIOTEKET STEINKJER 1. DESEMBER 2004 Jeg har en drøm I have a dream (Martin Luther King) Biblioteket skal være hjertet på skolen.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Har du en bok som passer til meg, eller
Velkommen til klasse- foreldrene
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
REGNBUEN Skrevet av Runar Petershagen.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Skolebibliotekets rolle i utviklingsarbeidet i Karmøy.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
LESELYST- PRISEN 2007 GOD FORNØYELSE Skumle ste bok.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
HELHETLIG PLAN FOR LESING 1. – 7. trinn Alle lærere er leselærere
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
FORELDREMØTE 1. KLASSE 23. SEPTEMBER 2014.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Uke okt.-30.okt. Uke okt.-30.okt. Ord å forklare: Klokhet/ visdom Ord å forklare: Klokhet/ visdom.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Uke 4 25.jan.- 29.jan. Uke 4 25.jan.- 29.jan. Verdiord: Sannhet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
1 Til diskusjon etter forelesningen På hvilke måter elsker du bøker? På hvilke måter elsket du bøker da du var barn/ung? På hvilke måter elsker du bøker?
Uke 3 18.jan.- 22.jan. Verdiord: Sannhet. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samling Norsk/ matte Uteskole Samling Stasjon er Lunsj Engelsk Samf.fa g Matte.
Velkommen til foreldremøte i 3a/b. Norsk læreverk: Zeppelin 2 hovedbøker LesebokSpråkbok Mål: En kilde til leseopplevelser. Boken er delt i 2 deler: Del.
Uke Norsk: Jeg kan beskrive gjenstander og personer med et klart og tydelig språk, muntlig og skriftlig. Matte: Jeg kan forklare et kalenderår,
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 4. TRINN HØST I NNHOLD Oppstart av skoleåret Nye på trinnet Timeplan, ukeplan og årsplaner Hjemmesiden Digital kompetanse.
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
MÅL: Norsk: Kose meg på biblioteket og Kunne fortelle om Roald Dahl og bøkene hans. Skrive referat fra turen til Øvre Vik gård. Bruke skrivereglene. Matte:
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Samling for språk- og leseveiledere Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring.
Mål for perioden: Sos: Lytte etter beskjeder. Bruk innestemme. No:. Lese med god flyt og innlevelse. Kunne alfabetet på rams, vite hva en vokal er. Ma:
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Mål for perioden: Sos: Rekk opp hånden når du vil si noe. Lytte etter beskjeder. No:. Lese med god flyt og innlevelse. Ha stor bokstav i navn. Ma: Kunne.
13. September 2016 Velkommen til klasseforeldremøte 1. og 2. trinn 13.september 2016.
Uke august.. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samling Stasjoner Lunsj Krd Naturfag Samling Stasjon er Lunsj Engelsk Samf.fa g Matte Norsk/Gy.
VITAMINER RESTAURANT OG MATFAG OG NATURBRUK Kosthold og livsstil
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Futsal 2014/15 sesongen lørdag 16:00 Oppsal : Fortuna  GUL OG HVIT
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Velkommen til foreldremøte
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Foreldremøte rød.
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Systematisk Observasjon av Lesing.
Klikk på bildet for film.
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begge deler eller begge to?
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Les litt i leseuniversboka hver skoledag
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Les litt i leseuniversboka hver skoledag
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt leselyst Hva er det?

Hva er prosjekt leselyst? Et leseopplegg laget i 1995 av to lærere ved Rundevoll skole i Egersund Ble revidert i 2013 , med nye bøker og nye oppgaver For elever i barneskolen

Hvorfor? Skape leseglede Skape bedre leseferdigheter hos elevene Gi rom for aktiv bearbeidelse av leseopplevelsen i skriftlig og muntlig form

Materiell Bokkasser Fargekoder GUL RØD GRØNN BLÅ Ulik Vanskelig- hetsgrad Bokkasser 4 kasser med bøker i forskjellige fargekoder Arbeidsark Oppgaver til hver bok Arbeidsbok Løser oppgaver og lager illustrasjoner

På skolen 1 time hver dag Læreren leser utdrag fra bøker Høytlesing Stillelesing Arbeider med oppgaveark

Hjemme Stillelesing i minst 15 minutter hver dag ( les slik at du kan gjenfortelle innholdet) Høytlesing for en voksen