Defensora del Pueblo para la Infancia de Noruega, Dra. Anne Lindboe

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn: Økende antall bekymringsmeldinger til barneverntjenesten - annen etnisk bakgrunn enn den norske.  Media; kulturelle forhold kan føre til manglende.
Advertisements

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
FNs konvensjon om barns rettigheter
Hvem skal bestemme?.
Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett Universitetet i Oslo
Sammen mot menneskehandel
«Åpne din munn for dem som er tause, tal saken for dem som holder på å gå til grunne» Salomos ordspråk 31:8.
Barn og unges rett til deltakelse
Plaza de Armas, Santiago de Chile Marius Vøllestad Bø vgs.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Det kommunale og det statlige barnevern
Seniorrådgiver Tone Viljugrein,
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
7 Demokrati.
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
10 ideer for hvordan du kan være med å forandre verden sammen med ADRA (ADRA = Adventist Development and Relief Agency)
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2007 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Internasjonale menneskerettigheter
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
AIDS2014: Menneskerettigheter Bjørg Sandkjær Seksjon for helse, Norad 29. oktober 2014.
Seksuallovbruddene – særlig om voldtekt
FUNDACION EDAD Y VIDA Por Felipe Andrés Nieto Dager Ubicada en la Tv 23 No Bogotá D.C. Visita realizada con la colaboración de la Dra. María Patricia.
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
FN Forente Nasjoner.
Hvordan blir barns rettigheter ivaretatt? Kirsten Kvalø, Leder, PRESS - Redd Barna Ungdom.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Demokrati som styreform
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
SoMe – dei nye privatarkiva?
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
CEDAW Helga Aune.
Formålet med opplæringen er å informere om hva som regnes som seksuell trakassering og seksuelle overgrep, herunder voldtekt. Det skal i tillegg informeres.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
KS kommunenettverk info til nye
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Kapittel 7 Demokrati.
Sammen for en verden uten tortur
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
The Gains from International Trade
Ytringsfriheten grenser
Menneskerettigheter og
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Sammenstøt av forbrytelser
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Personvern og menneskerettigheter
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
BEGYNNELSEN. BEGYNNELSEN Marian de Forest Marian de Forest was an extraordinary woman who contributed greatly to the Buffalo community. A Buffalo native,
Utskrift av presentasjonen:

Defensora del Pueblo para la Infancia de Noruega, Dra. Anne Lindboe Acabar con el Castigo Físico y la Violencia hacia los Niños, Niñas y Adolescentes Defensora del Pueblo para la Infancia de Noruega, Dra. Anne Lindboe Noviembre 2016

Noruega 5 millones de habitantes 1,120 000 niños y niñas The Norwegian Ombudsman for Children was established in 1981, as the world’s first independent monitoring mechanism for children. The process was driven by strong voices concerned about the child’s position in society. Now we have more than 30 years of experience as an independent voice for children rights.

¿Cómo trabaja la Defensora del Niño y del Adolescente? Since 1981 the situation for children in Norway has improved. Of course not only because of the Ombudsman for Children, but the institution has definitely sat children on the political agenda. Among other things, the Ombudsman for children has been instrumental in the process to get a total ban of violence against children. We work in many different ways. Here you see two typical situations: the parliament talking about children’s rights to the media Meeting children

Convención sobre los Derechos del Niño Los niños y niñas como titulares de derechos Protección contra toda forma de violencia Principios fundamentales: Art. 2 – la no discriminación Art. 3 – el interés superior del niño Art. 6 – La vida, supervivenica y desarrollo Art. 12 – Participación

Las experiencias durante la primera infancia influyen considerablemente en el desarrollo del menor.

The development of the brain

The Child Trauma Academy, Houston, Texas Dr. Bruce Perry, The Child Trauma Academy, Houston, Texas Academia de Trauma Infantil, Houston, Texas Lysbilde nr. 7

Dr. Bruce Perry, The Child Trauma Academy, Houston, Texas Academia de Trauma Infantil, Houston, Texas

La Experiencia Noruega – Algunos Logros 1891 – Ley que limita a los padres y las escuelas el dercho al castigo y la violencia física 1896 – Primera ley de bienestar infantil 1911 – Se crea el primer centro clínico comunitario 1916 – Ley de menores y padres 1936 – Se elimina el castigo físico en las escuelas 1946 – Beneficio universal para menores 1975 – Descanso por maternidad (para los padres desde 1993) 1981 – Se nombra al primer defensor del pueblo para la infancia 1981/87 – Se prohíbe toda forma de castigo físico 2005 – La Corte Suprema absuelve a un padre por cachetear a sus hijos 2010 –Tolerancia cero al castigo físico considerado explícitamente por la ley Lang ferd mot bedre forhold Dette er de lovmessige endringene i kortversjon: 1842: I Norge ble barn omfattet av egne rettsregler, og i straffeloven av 1842 ble den kriminelle lavalder satt til 10 år. Barn mellom 10 og 15 år ble straffet like hardt som voksne for grove forbrytelser som drap, tyveri og brannstiftelse. Mindre grove forbrytelser ble straffet med piskeslag mot bar rygg. Senere kunne barn dømmes til opphold på tvangsanstalt, retten til ikke å bli idømt straff var en særskilt rett for alle barn. 1854: Lik arverett for begge kjønn, inntil 1854 arvet jenter halvparten av gutter. Ulydige barn kunne gjøres arveløse, de kunne også dømmes til livsvarig straffarbeid eller dødsstraff dersom de hadde slått sine foreldre. 1891: Lov om Indskrænkning i Andvendelsen av legemlig Revselse forbød ikke fysisk straff. Det var akseptert som en del av foreldres og skolens oppdragelse hvis den ikke var for grov, hard eller krenkende. Men hensynsløs opptreden overfor barn var ikke akseptert. 1896: Den kriminelle lavalderen ble satt til 14 år. Innføring av vergerådsloven, et offentlig barnevern med kommunale nemnder, vergeråd, som kunne ivareta barn dersom familiens omsorg sviktet. Fosterhjem var ett alternativ, barnehjem og tvangsskoler et annet. Barn hadde rett til omsorg, men nye strafferegimer var ofte løsningen. 1 902: Den nye straffeloven hevet den kriminelle lavalderen til 15 år og ga barn beskyttelse mot seksualisert vold. Utuktig omgang, samleie eller samleielignende handlinger kunne straffes med fengsel inntil ti år. 1915: De castbergske barnelover besto av fem vernelover og en trygghetslov. De likestilte barn født i og utenfor ekteskap, barna fikk rett til arv og navn etter faren. Lovene fastslo at barn hadde krav på økonomisk støtte dersom faren ikke bidro med penger. 1936: Fysisk straff i skolen ble forbudt, men var tillatt i barnehjem, arbeidsstuer og feriekolonier frem til 1954. 1951: Skolehjem ble erstattet av spesialskoler for barn og ungdom med tilpasningsvansker. Passende refselse var tillatt i spesielle situasjoner. 1972: I 99 år hadde den gamle loven om refs gitt foreldre rett til klype og klapse barna sine, nå ble refselsesretten opphevet, men uten at det ble innført direkte forbud mot fysisk avstraffelse i oppdragelsen. 1979: FNs internasjonale barneår førte til intensivering i arbeidet for å styrke barns rettigheter. 1981/1987: Barneloven i 1981 styrket barnets selvstendighet overfor foreldrene. I forskriftsendringer til lovens paragraf 30 ble det presisert at forbud mot bruk av all vold i oppdragelsen ble tatt inn loven i 1987. Barneombudet, det første i verden, ble opprettet for å være et frittstående organ som kan fremme barns interesser overfor offentlige myndigheter, private og foreldre. 1989: FN vedtok Barnekonvensjonen om menneskerettigheter, som omhandler sivile, politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter for barn under 18 år. Konvensjonen er nå ratifisert av 194 land, alle FNs medlemsland med unntak av USA og Sør-Sudan. 2003: Barnekonvensjonen ble tatt inn i Menneskerettsloven. 2005: Høyesterett frikjente en stefar etter straffeloven paragraf 228 etter at han hadde slått to barn i oppdragelsesøyemed med flat hånd. Barne— og likestillingsdepartementet fulgte opp saken, og etter en høring presiserte daværende statsråd Anniken Huitfeldt (Ap) at foreldre ikke har rett til fysisk og psykisk avstraffelse av barn i Norge. 2007: Bispemøtet fremholdt i sin høringsuttalelse til Barne- og likestillingsdepartementet at vold og overgrep mot barn er ulovlig og ukristelig. Biskopene satte søkelys på religiøst motivert vold og anbefalte at ordet tukt fjernes fra bibeloversettelser og erstattes med andre ord og uttrykk. 2010: Alle former for fysisk vold mot barn ble forbudt, også som ledd i oppdragelsen. Det er straffbart etter de vanlige bestemmelsene i straffeloven. 2014: I grunnlovsrevisjonen i 2014 ble det vedtatt en ny paragraf 104: Barn har krav på respekt for sitt menneskeverd. De har rett til å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv, og deres mening skal tillegges vekt i overensstemmelse med deres alder og utvikling. Ved handlinger og avgjørelser som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.

Prevenir Detectar Proteger Monitorear

La Familia Descanso por paternidad Periodo de lactancia Los programas para padres deben ser facilmente accesibles

Centros de Salud Gratuitos Control frecuente por enfermera y médico Visita domiciliaria a cada familia de un recién nacido Derivar al niño(a) a servicios especializados en caso sea necesario

Servicios de protección de menores Protegen a los menores del abandono. Brindan la ayuda y el apoyo necesario a los padres para que puedan manejar su responsabilidad como padres de familia. Deben intervenir si no logran tener éxito.

Centros de acogida para menores, policía y proceso penal Es fundamental conseguir entrevistas y evidencia Se requiere de expertos policiales y definir prioridades dentro del ministerio público Necesidad de atención médica especializada para detectar, documentar y darle seguimiento.

Enpoderamiento y Participación La voz y la opinión de los niños, niñas y adolescentes Para comprender cuáles son los problemas Para encontrar soluciones Una educación basada en los derchos de los niños, niñas y adolescentes Conocer sus derechos (y de lo que está equivocado) Saber cómo obtener ayuda

barneombudet.no facebook.com/barneombudet twitter.com/barneombudet   instagram.com/barneombudet