Grammatikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kasus Mannen elsker mannen. Der Mann liebt den Mann. Die Frau gibt ihn dem Tiger. Die Frau gibt ihm den Tiger.
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
ADVERB.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
Ordklasser.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Morfologi ALU1.
Syntaks 1 ALU1,
Morfologi – formlære - ord
Morfologi LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
1 Tema vg1, kap 11. Del 2: Seks språk – seks ulike system Læreplanen seier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, samanlikna.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
1 Du Sensor Ivar Aasen. 10 tips for å skrive betre nynorsk Tips til eksamen i norsk. Marita Aksnes og Åsmund Ådnøy, mai 2015.
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
| Norsk og andre språk Det norske språket har mykje som er likt med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå både på det som er likt.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
100 høgfrekvente ord nynorsk 2 sekunder1 sekundBlink Pål Monstad, Pedagogisk senter Haugesund oktober
Nynorsk grammatikk Åmot ungdomsskole.
Økt 2 Analyser ei lampe.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
Forelesning i RUS februar 2006.
Foreldremøte 4.kl. tysdag 25.sept. 2018
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Nynorsk grammatikk Åmot ungdomsskole.
Norsk Grammatikk .
Kapittel 16 På fotballtrening.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Grammatikk

Ordklassane Verb Substantiv Adjektiv Pronomen Determinativ Preposisjonar Konjunksjonar Subjunksjonar Interjeksjonar Adverb

1 Verb Verba uttrykkjer tilstand eller handling. Eit eksempel på ein tilstand er å vere, og eit eksempel på ei handling er å sykle. infinitiv: å danse / å syngje presens (notid): dansar / syng preteritum (fortid): dansa / song presens perfektum: har dansa / har sunge

2 Substantiv Substantiv er namn på personar og stader, gjenstandar, omgrep osv.

3 Adjektiv Adjektiva beskriv korleis substantiva er eller ser ut.

4 Pronomen Pronomen tyder eigentleg «i staden for eit namn». Eit pronomen peikar som regel tilbake på eitt eller fleire substantiv. Pronomena blir delte inn i tre typar: Spørjepronomen: kven, kva, kva for Personlege pronomen: eg, du, han, ho, vi osv. Andre viktige pronomen er kvarandre og seg

5 Determinativ (bestemmarord) Determinativ er ord som bestemmer substantivet nærmare (bilen min, den bilen, tre bilar, nokre bilar, hennar eigen bil).   Det finst tre typar determinativ: 1 Eigedomsord: min, din, vår osv. 2 Peikeord: den, denne osv. 3 Mengdeord: alle tala, og ord som ingen, alle, nokre, ein og fleire.

6 Preposisjonar Preposisjonane fortel om kor noko eller nokon er i forhold til noko anna:   Jan stod på bordet, mens Ida lå under det. Dei sat overfor kvarandre. Huset låg på høgda ovanfor dei andre husa. Dei vanlegaste preposisjonane: av, bak, blant, etter, for, framfor, forbi, før, gjennom, hos, i, med, mellom, mot, om, ovanfor, over, overfor, på, til, under, utan, ved

7 Konjunksjonar (sideordningsord) Konjunksjonane bind saman sjølvstendige setningar: og, eller, men, for Eg gjekk, og ho kom. Du kan gjere det, eller du kan la vere.

8 Subjunksjonar (underordingsord) Subjunksjonane innleier ei leddsetning: Da eg gjekk, kom ho. At spegelen blei knust, er di skyld.   Dei vanlegaste subjunksjonane er: at, da, når, hvis, mens, etter at, fordi og som. Infinitivsmerket å er òg i denne ordklassen:  Per liker ikkje å svare på dumme spørsmål.

9 Interjeksjonar Interjeksjonar er ropeord. Eksempel: Hurra! Fy! Æsj! Svarord som «ja», «jo» og «nei» høyrer òg med til interjeksjonane.

10 Adverb Adverb tyder «til verbet» og beskriv først og fremst verba: Eg kjem straks. Andreas sette seg lynraskt.    Adverba kan delast inn i desse typane: Tidsadverb: no, da, nettopp osv. Stadadverb: her, der, heime osv. Måtesadverb: annleis, korrekt osv. Gradsadverb: mykje, temmeleg, ganske, veldig osv. Ein annan type adverb er setningsadverba: Daniel kom ikkje for seint. Camilla skulle berre ete først.  Viktige setningsadverb: berre, ikkje, nemleg, eigentleg, likevel, ellers, kanskje, gjerne, dessverre, også

Analyse av setningsledd Det er viktig å skilje mellom setningsledd og ordklassar. Setningsledda kan bestå av fleire ord. Når vi skal analysere ei setning, set vi namn på setningsledda. Vi går fram i denne rekkjefølgja:

Rekkjefølgje ved analyse av setningsledd   Verbalet i setninga finn vi ved å finne verba. 2. Vi finn subjektet ved å stille spørsmålet: Kven/kva + verbalet. 3. Vi finn eit eventuelt direkte objekt ved å stille spørsmålet: Kven/kva + verbalet + subjektet. 4. Så finn vi eit eventuelt indirekte objekt ved å stille spørsmålet: Til kven/kva + verbalet + subjektet + det direkte objektet. 5. Eit eventuelt predikativ karakteriserer eigenskapane til eit subjekt eller eit objekt. 6. Eit adverbial fortel oss noko om stad, tid, måte, årsak eller følgje.