Trondheimkonferansen 2017 Steinar Krogstad, nestleder Fellesforbundet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Advertisements

Attac på Finanstransaksjonsskatt. Attac Norge Hva er Attac? •Demokratisk medlemsorganisasjon •Fins i over 30 land, i alle verdensdeler •Nettverk.
Hvem tar opp lån – til hva, og har de råd? En analyse av gjeldsutviklingen i norske enkelthushold i 2006 Av Bjørn Helge Vatne Figurer til artikkel i Penger.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
De økonomiske utsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 8/11-13 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Makroøkonomiske sjokk – effekter på sysselsetting og arbeidstilbud av Haakon Solheim Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Norges Bank Investment Management Filname Eierskapsutøvelse og stemmegivning Perspektiver fra Statens pensjonsfond – Utland / Norges Bank Investment Management.
Retningslinjene for den økonomiske politikken
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Presentasjon av statsbudsjettet av statssekretær Jens Revold Tromsø, 7. oktober 2008.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 14. februar 2008.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Budsjettet for 2009 Sparebankforeningens årsmøte 9. oktober 2008 Finansminister Kristin Halvorsen.
FONDSFINANS SIDE 1 Hvordan sikre verdiskapningen i Norge Erik Must Samfunn og økonomi 2002.
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
FINANSKRISEN – årsaker, virkninger og tiltak Foredrag for norsk avdeling av EISS 6. mars 2009 Ved Alf A. Hageler.
Tre oljefond Alaska Permanent Fund Alberta Heritage Fund Statens petroleumsfond Alaska Permanent Fund Forankret i Alaskas grunnlov Selvstendig organisasjon.
Litt om offentlig sektor Jon Fiva, Aug
Innledning ved BioHus konferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Utfordringer i samspillet mellom høyere utdanning og arbeidsliv i et nasjonalt perspektiv Sigrun Vågeng, NHO 10. november 2008.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Mer innovasjon og styrket konkurranseevne Statssekretær Oluf Ulseth (H) First Tuesday, 8. oktober 2002.
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Hva gjøres for å styrke nyskaping og entreprenørskap i Norge? Statssekretær Oluf Ulseth (H) Nærings- og handelsdepartementet Nyskapingskonferansen, Bergen.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Norsk økonomi I 2007 var bruttonasjonalproduktet (BNP) i Norge på ca milliarder. BNP er verdien på alt som blir produsert av varer og tjenester.
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Samhandlingsreformen Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 22. august 2008.
Økt verdiskaping i de maritime næringer Sunnmøre 27. august 2004 Statsråd Børge Brende (H)
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Foto: Ernst Furuhatt Arbeidslivets behov for kompetanse Hanne Østerdal 23. mai 2016.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
SSB økonomisk analyse 1/2017
Norsk Økonomi Slik SSB ser det Januar 2017
SEKUNDÆRNÆRINGANE: Oljeindustri og oljeinntektene:
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Statlige utgifters geografi 2005 Tema og rapportdisposisjon
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Utdanning Lister En presentasjon.
Fra oljeøkonomi til bioøk…. Den norske omstillingen
Fiscal Policy Kapittel 26 1.
Fiscal Policy Kapittel 13 1.
Wenche Teigland,
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Noen utfordringer for den økonomiske politikken
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Utskrift av presentasjonen:

Trondheimkonferansen 2017 Steinar Krogstad, nestleder Fellesforbundet 16.02.2018 Trondheimkonferansen 2017 Steinar Krogstad, nestleder Fellesforbundet

Inntekter Utgifter 260 mrd./20% hentes fra oljefondet. Et strukturelt, oljekorrigert underskudd på 225,6 milliarder kroner. Det olje­korrigerte underskuddet anslås til 259,5 milliarder kroner. Forskjellen skyldes at skatte- og avgiftsinntektene er forholdsvis lave som følge av tilbakeslaget i norsk økonomi. Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet tilsvarer 7,9 prosent av trend-BNP for Fastlands-Norge. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn i 2016. Målt i faste 2017-priser øker bruken av oljepenger med 15,1 milliarder kroner fra 2016 til 2017. Bruken av oljeinntekter utgjør 3,0 prosent av anslått kapital i Statens pensjonsfond utland ved inngangen til 2017, mot 2,8 prosent i 2016. Avstanden opp til 4-prosent­banen anslås til 71,2 milliarder kroner. Utgifter 1301 -Petroutg 26 Netto ut 1275 Inntekter 1180 Til fondet 164 Netto inn 1016 1275-1016=259 mrd. 260 mrd./20% hentes fra oljefondet.

De ti industribud Industrien er for alle Utvikling av ny industri står på skuldrene av den industrien vi allerede har Vi må utnytte våre naturressurser og vår fornybare energi industrielt Industrien må bygge på faste ansettelser og ansattes aktive medvirkning Ansatte må få nødvendig kompetansepåfyll. Ny teknologi utvikler industrien og må gi rettferdig omstilling Staten må bidra til reelt samspill og partnerskap mellom forskning, utdanning og industri Staten bruker eierskapet aktivt og målrettet Offentlig innkjøp bidrar til innovasjon, utvikling og et seriøst arbeidsliv Industrien har gode rammevilkår