Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket 2004-2006 Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Tar utgangspunkt i formuleringene i KS avtalen, men det er samme gjelder for de andre avtaleområdene. Vil underveis gi henvisninger til aktuelle avtaleområder.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Omstillingsprosesser i staten
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
Lokal arbeidstidsavtale
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Har det markedsliberalistiske prosjektet inntatt utdanningssystemet i Norge? JA! På alle nivå: Barnehagene:resultatenheter Grunnopplæringa:nasjonale og.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Våren Hva bør dere vite om forhandlinger? Seminar for nye ledere og styremedlemmer i avdelinger.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Lokal arbeidstidsavtale
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
ÅRSHJULAUGUST Til medbestemmelse/klubbmøte: Gjennomgang av Hovedavtalen KS del B, §§ 1- 1, 3-3, 3-4 vedrørende formål, samarbeid, tillitsvalgtes rettigheter.
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
Ressursbestemmelser i skolen
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften Grunnopplæring Dato.
Spilleregler i arbeidslivet. Arbeidslivet består av arbeidstakere og arbeidsgivere Arbeidstakere: er ansatt og får betalt for arbeidet de gjør Arbeidsgivere:
Digital opplæring Samarbeidskompetanse og medbestemmelse.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Tjenestestedets navn 3+3-turnus og tillitstid i Bærum kommune Forsøk med alternative arbeidstidsordninger presentert av spesialrådgiver Øivind Skjerve.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Skranker i arbeidslivet
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
AMU, EA og Byggesaker Tema: EAs rolle knyttet til byggesaker og avtaleverk m.m. De store prosjektene (LVS osv) og forhold knyttet til hoved- og tilpasningsavtale.
Hvordan arbeide med Samhandlingsreformen
Rammevilkår for medbestemmelse
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Hva er det og hva omfatter de?
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer.
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Innkalling Protokoll.
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Tillitsvalgte og USIT3.0 Tillitsvalgte er med. Regelmessige møter med ledelsen og god diskusjon Enighet om at USIT2.0 var godt gjennomført, fortsettelsen.
Utskrift av presentasjonen:

Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket 2004-2006 Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og Dag Olberg Oppdragsgivere: KS og Utdanningsforbundet. Utvidet referansegruppe: Representanter fra UHO, LO-Kommune, YS-K og Akademikerne kommune

Lærernes arbeidstid - historisk riss Først bare leseplikt som regulerte arbeidstiden Gradvis mer ”binding av tid” som følge av UFA-forhandlinger sent 80/tidlig 90-tall Avveining: Fleksibilitet/lange ferier vs dokumentasjon av arbeidstid/grunnlag for lønnskrav Intensjonserklæringen 2000 Tolkes bl.a. som bytte der mer binding av tid ble byttet mot lønnsløft. Koblet til intensjoner om skoleutvikling Avtalen 2004-2006 Videreføring av intensjonserklæringen. Mer binding av tid til tilstedeværelse på skolen (skoletid/fellestid).

Viktige endringer i et partsperspektiv Forhandlingsansvaret overført fra staten til kommunene og fylkeskommunen Mer makt til rektor - Arbeidsgivers styringsrett har økt Desentralisering av beslutninger om arbeidstid

Oppfatninger av avtalens intensjoner

Er det enighet på skolene i forbindelse med avtalen? (Rektorer)

Er det enighet på skolen i forbindelse med avtalen? (lærere)

Arbeidsplaner Arbeidsplan er det verktøyet som skal styre lærernes arbeidstid Mål om fleksibilitet og forutsigbarhet – bare ett av dem innfris Mange har arbeidsplan, men det er uklart hva det er og det er variasjoner i bruken

Endret tidsbruk? – lærere og rektorers vurderinger

Samarbeid – endring med ny avtale? (rektorer)

Samarbeid – endring med ny avtale? (lærere)

Elevkontakt – Halvparten av rektorene mener lærerne har mer elevkontakt. Er grunnen ny avtale?

Elevkontakt – 20% av lærerne bruker mer tid på elevkontakt Elevkontakt – 20% av lærerne bruker mer tid på elevkontakt. Er grunnen ny avtale?

Kompetanseutvikling – rektors vurdering

Kompetanseutvikling – lærernes vurdering

Økt tilstedeværelse på skolen – er det fysiske arbeidsmiljøet godt nok?

Alt i alt: Arbeidstidsavtalens betydning – lærere

Alt i alt: Arbeidstidsavtalens betydning – rektorer

Lærernes arbeidsvilkår og arbeidsbelastning - lærerne

Lærernes arbeidsvilkår og arbeidsbelastning – rektorene

Partssamarbeid – tillitsvalgte lærere om muligheten til å påvirke arbeidstid