nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Advertisements

Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Næringsrettet Høgskolesatsing – nHS Seminar – Høgskolen i Oslo, Klekken 13. januar 2005 Arthur Almestad nHS-koordinator Norges forskningsråd, Innovasjonsdivisjonen.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Skap verdier av dine ideer !. Ny søknadsfrist ! For å være garantert at søknaden blir behandlet innen årets utgang må den sendes innen 1. september.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
:06 1 Bedriftsundersøkelse nHS Undersøkelsen ble sendt ut til 229 bedrifter som prosjektlederne i nHS oppgav at hadde hatt.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Ungdomskoleprosjekt Meldal Skolen ser lenger enn klasserommet Entreprenørskap i skolen. Elevbedrifter Byggeprosjekter Arbeidslivserfaring Samarbeid med.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
VRI.
ROS-analyse.
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Glommastien, Fredrikstad
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Bærekraftig samfunnsutvikling
Målsetting med prosjektet
Nytt fra Forskningsrådet
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Samarbeid og medbestemmelse
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Balansert omstilling for utvikling
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Blågrønt innovasjonssenter i Nordland Hva kan et slikt senter være?
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
SkatteFUNN Eirik Normann,
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Om opprykk til førstelektor
Kommunesektorens bruk av FoU
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Gjennomføring etter 5 år
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
«Eiermøte 25 august» Agder Energi Tom Nysted ae.no.
Evaluering Regionrådet
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007 Årsrapport nHS 2006 - Noen tall og refleksjoner fra høgskolene - Noen tall og refleksjoner fra bedriftene nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007

Rapportering fra høgskolene – noen highlights 15 av 17 høgskoler har i stor eller meget stor grad økt tidsbruken til næringsrettet aktiviteter 11 av 17 har økt sin omsetning innen eksternt finansiert virksomhet siste år 14 av 17 har i stor eller meget stor grad styrket organiseringen av tverrfaglige næringsrettede aktiviteter siste året? 11 av 17 har etablert nye nettverk med næringsliv og/eller offentlige myndigheter i forbindelse med nHS i 2006 Vitenskapelig publisering: 153 Annen publisering/formidling: 506

Hvor mange høgskolen har følgende typer samarbeidsrelasjoner? 1 SMB-kompetanse 2 Studentprosjekte r 3 Hospiteringsordn ing 4 Kjøp av FoU- tjenester 5 Deltar på kurs eller etter- og videreutdanning på Høgskolen/unive rsitetet 6 Ulønnet FoU- samarbeid 7 Gjesteforeleser 8 Bidrar til utvikling av næringsrettede tilbud/studieretn inger 9 Deltar i bedriftsnettverk hvor også høgskolen/unive rsitetet er involvert Hvor mange høgskolen har følgende typer samarbeidsrelasjoner?

I hvilken grad har prosjektet evnet å utnytte SkatteFUNN som finansieringskilde? 1 I meget stor grad 2 I stor grad 3 I liten grad 4 I svært liten grad

Høgskolen i andre VRI og IN program 8 av 17 høgskoler involvert i Arena-programmet 12 av 17 høgskoler samarbeider med kompetansemegling/ kompetansemeglere 5 av 17 høgskoler er involvert i Norwegian Centre of Expertise (pilotprosjekter og søknader 8 av 17 høgskoler er involvert i VS2010

Rapportering fra bedriftene (svarprosent 95 bedrifter, 55,5 %) – noen highlights Antall bedrifter som oppfatter høgskolen som en attraktiv samarbeidspartner: 34 i meget stor grad, 42 i stor grad (totalt 82 %) Antall bedrifter som har avtalt videre samarbeid med høgskolen: 45 (48 %) 83 av prosjektene hadde som mål å få til endringer i eksisterende eller nye produkter, 45 prosjekter førte til disse endringene.

Hvor viktig er aktiviteten/prosjektet for bedriftens videre utvikling? 1 Meget viktig 2 Viktig 3 Lite viktig 4 Svært lite viktig

Har kandidaten/studenten gjennomført prosjektet i overensstemmelse med avtalte mål? 1 Ja, i høyeste grad 2 Til en viss grad 3 Nei

På hvilke områder bidro kandidatens/studentens veileder under planleggingen av bedriftsprosjektet? (Sett ett kryss per linje) 1 Avklaring av problemstill ing/tema 2 Finne kandidat 3 Pådriver i planlegging sprosessen 4 Finne samarbeids partnere for prosjektet 5 Andre måter

Har det alt i alt vært en positiv erfaring for bedriften å ha gjennomført et SMB-kompetanse prosjekt? 1 I meget stor grad 2 I stor grad 3 I liten grad 4 I svært liten grad

Er det aktuelt for bedriften å tilby kandidaten ansettelse etter prosjektets slutt? 1 Ja, kandidaten er allerede tilbudt ansettelse 2 Ja, vi vurderer saken 3 Det kunne vært interessant, men bedriften har ikke de nødvendige ressurser 4 Nei

I hvilken grad har samarbeidet med høgskolen gitt følgende effekter for bedriften 1 Kostnads- reduksjoner 2 Forbedret produksjons- /prosessteknikk 3 Forbedret org/ledelse 4 Forbedring av kontaktnett 5 Bedre kjennskap til høgskolens kompetanse 6 Økt kompetanse på prosjekt- planlegging og - gjennomføring 7 Økt kompetanse på prosess og produktutvikling 8 Økt kunnskap om hva forsknings- og kompetansemilj ø kan bidra med

Oppsummert i Årsrapporten Høgskolene får i all hovedsak gode tilbakemeldinger fra bedriftene Enkelte høgskoler mangler imidlertid noe på profesjonaliseringen av samarbeidet Høgskolene øker sitt næringsrettede engasjement Styrket næringsrelevans i FoU-arbeidet og utdanning Nettverksbygging og regionalt utviklingsarbeid Formidling

nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007 Årsrapport Universitetspilotene 2006 - Noen tall og refleksjoner fra Universitetene - Noen tall og refleksjoner fra bedriftene nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007

Antall prosjekter: 5, hvorav 3 nye i 2006 Nøkkeltall Antall prosjekter: 5, hvorav 3 nye i 2006 Antall deltakende bedrifter: 20, alle nye i 2006 Vitenskapelig publisering: 5 Annen publisering/formidling: 109 Antall nye metoder: 7 Antall nye prosesser: 4 Antall nye tjenester: 2

Prosjektledernes viktigste erfaringer næringslivet har vist stor interesse for kandidatene og instituttets tilbud, men har i liten grad kjent til dette på forhånd lokale høgskoler og bedrifter kan ha stor nytte av forskning som er gjennomført ved sentrale institusjoner den finansielle støtten i pilotprosjektet har stimulert til samarbeid med bedriftene og brutt ned barrierer når det gjelder å kontakte FoU-miljøer prosjektet har bidratt til økt tverrfaglig samarbeid internt i institusjonen Prosjektet har bidratt til økt samarbeid med statlige høgskoler, kommunen, fylkeskommunen og næringslivet

I hvilken grad har institusjonenes tidsbruk til næringsrettede aktiviteter økt siste år? 1 I meget stor grad 2 I stor grad 3 I liten grad 4 I svært liten grad

I hvilken grad er organiseringen av tverrfaglige næringsrettede aktiviteter styrket siste året? 1 I meget stor grad 2 I stor grad 3 I liten grad 4 I svært liten grad

Har institusjonen økt sin omsetning innenfor eksternt finansiert virksomhet siste år? 1 Ja 2 Nei 3 Other, please specify:

En bedrift skriver: ”Samarbeid fungerer godt, og gir våre ansatte inspirasjon til å øke egen kompetanse. Resultatene fra konkrete prosjekt har vært nyttige for selskapet. Selskapet vurderer denne type samarbeid som verdifullt i seg selv, da det gir ny innsikt og tilgang til kunnskap som bedriften ikke kan ha selv.”

Hvor viktig er aktiviteten/prosjektet for bedriftens videre utvikling? 1 Meget viktig 2 Viktig 3 Lite viktig 4 Svært lite viktig

Støttes aktiviteten/prosjektet gjennom SkatteFUNN-ordningen? 1 Ja 2 Nei

1 Kostnads-reduksjoner 2 Forbedret produksjons- /prosessteknikk 3 Tydelige merverdier i produktet sett fra et brukerperspektiv 4 Forbedret org/ledelse 5 Logistikkgevinster 6 Forbedring av bedriftens kontaktnett 7 Innsikt i nye materialer, teknologi og/eller konstruksjonsprinsipper 8 Bedre kjennskap til høgskolens kompetanse 9 Økt kompetanse på prosjektplanlegging og - gjennomføring 1 0 Økt kompetanse på prosess og produktutvikling 1 1 Økt kompetanse på organisering av designprosesser 1 2 Økt kunnskap om hva forsknings- og kompetanse- miljøer kan bidra med 1 3 Økt kunnskap om hva design kan gi av merverdi for bedriften 1 4 Forbedret konkurranseevne/lønnsomhet I hvilken grad har samarbeidet med institusjonen gitt følgende effekter for bedriften