IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Advertisements

NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Nøklene til handlingsrommet
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Digitalisering og cybersikkerhet
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Sak 6 Felles datakatalog
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Faglig arena Arkivverket
25. desember 2018.
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten Dag Wiese Schartum

Noen milepæler i arbeidet med edb/IT/IKT i offentlig forvaltning Databehandling i statsforvaltningen (St.meld. 49 (1967-68)) Om planlegging av databehandling i forvaltningen (St.meld. 37 (1974-75)) Desentralisering og effektivisering i den offentlige databehandling … (St.meld. 12 (1982-83)) Moderniseringsprogrammet for statlig forvaltning (1986) Den nye staten (1987), jf St.meld. 4 (1987-88) Sektorplan for IT i forvaltningen (1992) AADs omstillingsplan for statlig virksomhet i 1990-årene Den norske IT-veien. Bit for bit (Statssekretærutvalget for IT, 1996) Elektronisk forvaltning. Handlingsplan 1999 – 2001 Eit informasjonssamfunn for alle (St.meld. 17 (2006-2007)) Ei forvaltning for demokrati og fellesskap (St.meld.19 (2008-2009) På nett med innbyggerne. Regjeringens digitaliseringsprogram (2012) Digital agenda for Norge — IKT for vekst og verdiskaping (Meld. St. 23 (2012–2013)) Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet (Meld. St. 27 (2015–2016))

Moderniseringsprogrammet (1986) Hovedbegrunnelser for økt bruk av teknologi: Raskere utførelse av offentlige tjenester  Jf «effektiv forvaltning» Behandling av større informasjonsmengder og mer komplekse saksforhold Økt produktivitet i den løpende saksbehandlingen  Jf «effektiv forvaltning» Utnyttelse av felles datagrunnlag og effektivisering på tvers av departementer, etater og institusjoner og andre offentlige organer.  Jf «gjenbruk av offentlig informasjon» Andre sitater: «Utvidet bruk av ny teknologi gir nye muligheter til desentral oppgaveløsning.» «Et langsiktig mål er å etablere databehandlingens infrastruktur i forvaltningen ved å binde forvaltningen sammen i enhetlige og landsomfattende datakommunikasjonsnett.»  Jf «teknologisk og semantisk interoperabilitet»

Sektorplan for IT i forvaltningen (1992) Initiere teknologiutvikling og – anvendelser «Stor grad av felles behov, kombinert med ofte utilstrekkelige ressurser lokalt, tilsier sentrale initiativ i stedet for lokalt dobbeltarbeid eller manglende anvendelser.»  Jf «fellesløsninger/felleskomponenter» Offentlig informasjon som felles ressurs «For å oppnå økt effektivitet og bedre kvalitet i forvaltningens informasjonsbehandling, og bedre serviceen overfor brukerne, er det nå i langt større grad nødvendig at det offentlige innretter seg som «konsern» og betrakter offentlig informasjon som fellesressurser.»  Jf «gjenbruk av offentlig informasjon» Forholdet til kommunesektoren «[P]ublikum bør kunne kommunisere med både sentral og lokal forvaltning på en ensartet måte. Dette stiller krav til felles datagrunnlag og koordinering av systemer …»  Jf «sammenhengende tjenester» Forenkle datakommunikasjon og informasjonsutveksling «Målet … er … å utvikle en infrastruktur basert på standarder for datakommunikasjon, informasjonsutveksling og distribusjon av offentlig informasjon …»  Jf «teknologisk og semantisk interoperabilitet» IT-standardisering i forvaltningen «… tre ulike styrkenivå … : Forvaltningsstandarder som er obligatoriske. … som er anbefalte. Veiledninger og metodikk som har stadardiserende effekt.»  Jf «forvaltninsstandarder»

Hovedprinsipper i «Eit informasjonssamfunn for alle» (2006) Utgangspunkt: Mål om døgnåpen elektronisk forvaltning Elektroniske sjølvbeteningstenester til innbyggjarar og næringsliv Utvikling av felles IKT-komponentar for offentleg sektor Etablering av felles arkitekturprinsipp for offentleg sektor. Tiltak 7.1: Etablering av elektroniske sjølvbeteningsløysingar. 7.2: Etablering av ei publiseringsteneste for offentlege elektroniske postjournalar. 7.3: Systematiske brukarundersøkingar. 7.4: Etablere ein overordna IKT-arkitektur for offentleg sektor. 7.5: Utarbeiding av ein referansekatalog over forvaltningsstandardar 7.6:- 7.8: Vedrørende felleskomponenter 7.9: Vurdere felles krav for IKT-tryggleiksprosessar i staten. 7.10 – 7.12: Vedrørende open kildekode

Noen hovedpunkter fra forvaltningsdelen av Digital agenda 2013 Selvbetjening. Innbyggerne skal kunne betjene seg selv på nett. Felleskomponenter. Unngå at forskjellige deler av forvaltningen utvikler hver sin løsning for omtrent den samme funksjonen Samordning. Økt digitalisering krever sterkere samordning Regelverk. Lov- og regelverk bør legge til rette for digital kommunikasjon, gjenbruke informasjon og automatisert saksbehandling – der dette er relevant

Noen hovedpunkter fra forvaltningsdelen av Digital agenda 2016 Brukeren i sentrum. Brukernes behov skal være det sentrale utgangspunktet ved digitalisering av offentlig sektor Digitalt førstevalg. Forvaltningen skal så langt som mulig være tilgjengelig på nett, og nettbaserte tjenester er hovedregelen Gjenbruk av opplysninger. Forvaltningen skal gjenbruke informasjon i stedet for å spørre brukerne på nytt om forhold de allerede har opplyst Sammenhengende tjenester. Skal være uavhengig av hvilke offentlige virksomheter og forvaltningsnivå Fellesløsninger. Skal lage brukervennlige og sammenhengende digitale tjenester i hele offentlig sektor Profesjonalisering av digitaliseringsprosjekter. Planlegging og gjennomføring av prosjektene skal skje slik at kompleksitet og risiko reduseres og man får realisert de planlagte gevinstene

Forsøk på å trekke noen linjer IKT i offentlig forvaltning har vært forholdsvis hyppig utredet og diskutert i mer enn 40 år; dels som del av forvaltnings-/omstillingspolitikk, og dels som særskilt tema Kimen til viktige elementer i dagens IKT-politikk i forvaltningen kan finnes minst 30 år tilbake i tid Tidligere tiders politikk eksisterte imidlertid innen helt andre teknologiske og samfunnsmessige rammer og direkte sammenligning er derfor vanskelig Utviklingen på feltet gjør trolig først og fremst byks fremover på grunn av teknologisk og samfunnsmessig endring (og i mye mindre grad fordi det blir lansert genuint nye ideer om hva som er «riktig» IKT-politikk i forvaltningen) Inntrykket er at IKT-politikken for forvaltningen i stor grad er preget av konsensus mellom regjeringene Hver regjering fremhever egen politikk ved å velge noe andre perspektiver og vektlegginger enn foregående regjeringer («samme varer, ny utstilling» ?)