Nye føringer – nye muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
innholdet i enkeltvedtak
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Handlingsplan mot mobbing
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 4.September 2017.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FFK møte
ELEVENES RRETT TIL ET TRYGT OG GODT SKOLEMILJØ
Elevenes skolemiljø.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Opplæringslova kapittel 9A
«Elevenes arbeidsmiljølov»
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nytt kapittel 9A om skolemiljø -
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Foreldremøte 6.kl..
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringsloven kap. 9A Hensikten med endringen:
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn på Nordberg skole
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Psykososialt skolemiljø
Sentrale lover og regler
Sammen lykkes vi!.
Utskrift av presentasjonen:

Nye føringer – nye muligheter Lovutkast til oppll. kap. 9A Elevenes skolemiljø (Prop. 57 L) Nulltoleranse Det skal ikke skje Det skal nytte å si i fra Regelverket skal virke Kompetansen skal nå helt ut Bhg – og skoleeier er avgjørende Barn og unge skal stå i sentrum Bakgrunn: Djupedalsutvalget, Regjeringen og departementet har i statsbudsjett for 2016 forpliktet seg til en målrettet og kunnskapsbasert innsats for godt læringsmiljø- og mot mobbing. Innsatsen er bygget rundt 6. prinsipper: Det skal ikke skje Det skal nytte å si ifra Regelverket skal virke Kompetansen skal nå helt ut Bhg- og skoleeier er avgjørende Barn og unge skal stå i sentrum Forslag til endring i regelverket om elevenes skolemiljø er en del av denne innsatsen. Visjon – NULLTOLERANSE – inn i lovteksten Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Oversikt over foreslåtte endringer – nytt kap. 9A Elevene skal fortsatt ha rett til et trygt og godt skolemiljø, og nulltoleranse mot mobbing skal inn i loven Skolens plikt til å handle i mobbesaker blir skjerpet og konkretisert. En tydeligere aktivitetsplikt erstatter handlingsplikten og vedtaksplikten. Skjerpet aktivitetsplikt dersom det er ansatte som krenker elever. Skolen må dokumentere hva de gjør i mobbesaker, slik at saken kan etterprøves Dagens klageordning blir erstattet med en enklere, raskere og mer brukerorientert håndhevingsordning Hjemmel for tvangsmulkt – hvis skolen ikke gjør som den skal, kan skoleeier få dagbøter Ny plikt for skolen til å informere elever og foreldre om hvilke rettigheter de har Regelverket skal virke på skolen, SFO og på leksehjelptilbud Reglene om ordensreglement (§2-9) og bortvising (§2 – 10) flyttes til kap 9A MÅL Nytt kapittel 9A skal: styrke elevenes rettssikkerhet legge til rette for bedre etterlevelse av regelverket Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla § 9 A-1 Virkeområde Gjelder for elever i Grunnskole Videregående skole SFO Leksehjelpordning Skoleveien – og ellers der det har innvirkning på skolehverdagen. Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

§ 9 A-2 Retten til et trygt og godt skolemiljø Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Retten endres ikke. – språklig endring. Skolemiljø: summen av både det psykososiale og det fysiske skolemiljøet. Trygt: Innebærer at elevene ikke skal komme til skade og at elever skal føle at skolen er et trygt sted å være. Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Hvordan skal skolen oppfylle denne retten? Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla § 9 A-3 Nulltoleranse og systematisk arbeid § 9 A-4 Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt miljø § 9 A-4 Krav til å dokumentere skolens aktivitetsplikt Håndhevingsordningen Nulltoleranse og systematisk arbeid: Håndhevingsordning: Fylkesmannen 1. instans Udir klageinstans Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla Aktivitetsplikt § 9A-4 Plikten omfatter personer som jevnlig oppholder seg på skolen, SFO eller leksehjelpen, har kontakt med elevene og dessuten er på skolen for å utføre et arbeid eller en tjeneste for skolen. Plikt til å følge med Plikt til å gripe inn Plikt til å varsle Plikt til å undersøke Plikt til å sett inn tiltak NB! Skjerpet aktivitetsplikt når ansatte krenker elever. - rektor og skoleeier skal ALLTID varsles, og undersøkelse og tiltak skal straks iverksettes. Plikt til å fatte enkeltvedtak når foreldrene eller eleven ber om tiltak erstattes med en aktivitetsplikt. Aktivitetsplikten består av flere delplikter Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla Aktivitetsplikt § 9A-4 Krav til dokumentasjon Skolen skal lage en skriftlig plan (aktivitetsplan) når det skal settes inn tiltak i en sak. I planen skal det stå: Hvilket problem tiltakene skal løse Hvilke tiltak skolen har planlagt Når tiltakene skal gjennomføres Hvem som er ansvarlig for gjennomføring av tiltak Når tiltakene skal evalueres Skolen skal dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten etter første til femte ledd. Skolen har oppfylt aktivitetsplikten når den i en bestemt sak har gjort alt som med rimelighet kan forventes på de ulike stadiene i en sak, for å sikre at elevene får et trygt og godt skolemiljø. Skolens aktivitetsplikt, særlig plikten til å sette inn tiltak, løper til eleven har et trygt og godt skolemiljø. Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Gruppearbeid Rett til et trygt og godt skolemiljø VISJON Nulltoleranse Lokalt kompetanseprogram Refleksjon/ drøfting Nye føringer Hvordan forankre visjonen Nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering for å sikre alle elever et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring? Hvordan få visjonen gjenspeilet i praksis? Visjon – skolens forfektede verdier Praksis – skolens bruksverdier Rett til et trygt og godt skolemiljø Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla

Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla Gruppearbeid Deltatt på 4 dager lokalt kompetanseprogram om mobbing. Ny kunnskap, praktiske verktøy, delt erfaringer, drøftet og reflektert. Nye føringer. Hva ønsker du å bringe med deg inn i din skole for å nå visjonen om nulltoleranse og sikre elevene et trygt og godt skolemiljø? På hvilken måte? Hver gruppe løfter frem en ting de har drøftet og deler i plenum. Dere er i forkant, godt forberedt og har en unik mulighet til å lykkes grunnsteinene er lagt, hvordan bygge den solide grunnmuren og reisverket som hver skole skal bli? Veien videre? Hvordan bevare kompetansen på din skole? Hvordan bli en type 2 skole, Roland, de skolene som får det til? Aure - Averøy - Kristiansund - Smøla