Innføringstilbud i Aust-Agder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgiversamling på Stiklestad
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Fra grunnskole til videregående.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Videregående opplæring i Follo
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Fagdag i Nord-Trøndelag Stjørdal Dag Fjæstad Seniorrådgiver / nestleder.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Videregående opplæring i Follo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Kompetanse for manfgfold
Kompetanse for mangfold
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
Velkommen til FORELDREKURS
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2016–2017
Minoritetsspråklige søkere
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Ditt valg! Videregående opplæring 2017–2018
Studiespesialisering
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Innføringstilbud i Aust-Agder Ulike tilbud for elever med kort botid i Norge

Hva? Tilbud om et forberedende førsteår på videregående, før elevene starter på ordinært løp statistikken viser høyere gjennomføringsgrad hos elever som tar innføringsår For elever som språklig sett ikke er klare for ordinær videregående opplæring ennå Elever som har behov for det kan gå to år i innføringstilbud

Hvor? En klasse på Møglestu vgs. En klasse på Risør vgs. To klasser på Sam Eyde vgs. De tre skolene har litt ulike systemer

For hvem? Elever som har fullført norsk grunnskole eller tilsvarende fra hjemlandet Elevene har ungdomsrett, altså skrevet ut av grunnskolen Tilbudet er med på å ivareta minoritetsspråklige elevers rett til særskilt språkopplæring i norsk Elevene skal rustes til å oppnå full kompetanse i vgs.

Innsøking Søknadsfrist 1. februar etter individuell vurdering Elevene må ha ungdomsrett Kravene i opplæringsloven for inntak til vgo for minoritetsspråklig ungdom gjelder Egen søkekode i Vigo Elevene får automatisk et års utvidet rett til videregående utdanning

Mål Gi elevene språklig og faglig kunnskap til å kunne fullføre og bestå videregående skole, yrkesfaglig eller studieforberedende Elevene skal få kjennskap til det norske utdanningssystemet Det legges også vekt på sosial kompetanse og hva som forventes i videregående skole i Norge Eleven hospiterer på ordinære utdanningsprogram

Fag og læreplaner Lokal læreplan for innføringsklasser i Aust-Agder Norsk Engelsk Samfunnsfag Matematikk Naturfag Kroppsøving Yrkesfag (Møglestu/Risør)

Lov - gjeldende fra skolestart 2016 Mulighet til å tilby grunnskoleopplæring til ungdommer som har rett til videregående opplæring Elever med kort botid og få reelle karakterer fra ungdomsskolen kan tilbys mer grunnskoleopplæring og få karakter Faller inn under § 4 A-1, men ikke med det samme timetallet osv. som for voksne Alle elever får tilbudet om grunnskolekarakterer ved alle tre skolene

Sam Eyde - kombinasjonsklasser 2 innføringsklasser fra Sam Eyde (ungdomsrett) 2 grupper fra Arendal Voksenopplæring (§4 a-1) Blandes i alle fag – differensiert opplæring, bedre tilpasset opplæring Lærere fra Sam Eyde og Arendal voksenopplæring Alle regnes som elever ved Sam Eyde vgs. De som ønsker kan ta grunnskoleeksamen etter § 4 a-1 Elevene går ett eller to år i klassen

Hvorfor kombinasjonsklasser? Elevene går på skole i aldersadekvat læringsmiljø Alle elever får mulighet til å ta grunnskoleeksamen, også de med ungdomsrett Kompetansedeling – lærere fra begge skolene gir robust kompetansemiljø Synergieffekt – stordriftsfordeler, enklere å lage homogene grupper

Hvorfor kombinasjonsklasser? Kroppsøving for elever fra AVO Alle elver har pc Elevene blir kjent med skolen på et tidligere tidspunkt Mål å få til lignende samarbeid med alle kommunene i fylket

Etter innføringsår 1.februarsøkere Elever med grunnskoleeksamen konkurrerer seg inn Elever med IOP –individuell behandling etter faglig rapport fra avgiverskolen

Les mer Grunnskoleopplæring i videregående skoler http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Minoritetsspraklige/mer-grunnskoleopplaring-til-ungdom---veileder/2-bakgrunn/ Innføringstilbud til nyankomne minortetsspråklige elever – veileder og eksempelsamling http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Minoritetsspraklige/Veileder-Innforingstilbud-til-nyankomne-minoritetsspraklige-elever/